"כל עוד לא תיווצר חלופה, תימשך הזרמת הכספים למניות"

יעקב שלח, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון: "הסקטורים שיכולים להוביל בתקופה הקרובה הם הבנקים וחברות הסלולר" ■ "התקופה הלא רציונלית של ריבית כל-כך נמוכה עומדת בפני סיום" ■ אילו אג"ח קונצרניות מומלצות?

אחרי שבוע ללא שינוי מהותי, מדד המעו"ף ממשיך לשייט קרוב לשיא כל הזמנים. במגדל שוקי הון סבורים כי "השוק המקומי אמנם קרוב לרמת שיא, אולם לאחר העליות בעולם, יש לו מקום לסגור פערים".

יעקב שלח, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, מעריך כי "הסקטורים שיכולים להוביל בתקופה הקרובה הם הבנקים, שנסחרים ברמות של 0.8 על ההון העצמי, וחברות הסלולר שמתחילות להתאקלם לסביבה החדשה שייצר להן הרגולטור".

בין הבנקים, שלח מזכיר את מניית הפועלים כהשקעה מומלצת ל-2014. הוא מעריך כי "דוחות הבנקים צפויים להיות טובים. יחד עם חזרה של כספי משקיעים זרים וכספי המוסדיים שיזרמו עקב הקלות רגולטוריות, צפוי הסקטור לעלות. בנק הפועלים, שמציג דוחות טובים ברבעונים האחרונים ומדדי התייעלות טובים, צפוי להיות הנהנה הראשון".

שלח מקצה 30% לרכיב המנייתי בתיק ההשקעות - מחצית מכך לשוק המקומי והיתרה לשוקי חו"ל, שם הוא שם את הפוקוס על השווקים המפותחים. 10% מרכיב זה מקצה שלח למניות בשוק בארה"ב, שלגביו הוא אומר כי "שוק המניות האמריקאי מעיד על שלב מתקדם של היציאה מהמשבר, ואנו צופים כי התהליך יימשך. כל עוד לא תיווצר אלטרנטיבה ראויה, תימשך הזרמת הכספים לאפיק המניות שם והוא ימשיך לשבור שיאים".

את היתרה של רכיב המניות בחו"ל מקצה שלח לשווקים באירופה. "המצב שם עדיין רגיש, ונוכח חוסר ודאות גבוהה שעדיין קיימת בחלק מהמדינות עלולה להיות תנודתיות", הוא אומר, "עם זאת, בשל מחירי המניות וההנחה כי נקודת השפל כבר מאחורינו, המגמה החיובית באירופה צפויה להימשך".

"התנהגות לא סולידית"

שלח אומר כי "כבר 6 שנים שהעולם חי בסביבת ריבית נמוכה שנתמכה גם בהזרמות כספים של הבנקים המרכזי. הריבית הנמוכה גררה אחריה את התשואות לרמות נמוכות מאוד, שייצרו למשקיעים רווחי הון 'לא סולידיים' באפיקים הסולידיים. בחודשים האחרונים מתרבים סימני המאקרו החיוביים בעולם, ובעיקר בארה"ב, שמסמנים את הסיום הקרב של התקופה הלא רציונלית מבחינה כלכלית, שמאופיינת בריבית כל-כך נמוכה.

"באשר לשוק האג"ח, האקסיומה ש'אג"ח נחשבת סולידית' מתחילה לעמוד במבחן המציאות", הוא מוסיף, "סימנים ראשונים להתנהגות לא סולידית ראינו כבר בחודש מאי, כאשר החלה חרושת השמועות על צמצום התוכנית המוניטארית של הפד, שגרמו להפסדי הון משמעותיים ומהירים למשקיעים. מנגד, השיפור המתמיד בנתוני המאקרו, היעדר אלטרנטיבות בשל הריבית הנמוכה וההבנה כי ה'אפיק סולידי' כבר אינו סולידי, דוחפים את המשקיעים לשוק המניות".

את עיקר התיק - 50% ממנו, מקצה שלח לאפיק האג"ח הקונצרניות ומסביר כי שוק זה "הוא הנהנה העיקרי מחוסר האטרקטיביות של האג"ח הממשלתיות, שהולך ומאבד אטרקטיביות ומשאיר את הזירה לחלופות המסוכנות יותר".

שלח מסייג את דבריו בעניין האפיק הקונצרני ואומר כי "מרווחי התשואה (המשקפים את סיכון האג"ח) הולכים ומצטמצמים ומעלים את שאלת האטרקטיביות. יש שני משתנים שכדאי לזכור: המרווחים, שנמצאים ברמות נמוכות, משקפים פיצוי הולם ביחס לריבית הקיימת. מרווח של 1.5% בסביבת ריבית של 1% אינו דומה לאותו מרווח בסביבה של 4%".

שלח מסביר כי "לכן, ראינו לאורך תקופת הריבית הנמוכה בארה"ב את המרווחים ההולכים ומצטמצמים. לאור הנחות עבודה אלה, אנו מעריכים כי עדיין קיים פוטנציאל בשוק הקונצרני ומנתבים אליו חלק ניכר מתיק ההשקעות".

בבחינת חלוקת ההשקעה בתוך הרכיב הקונצרני, שלח מציין כי "ניתן לראות כי המרווחים בדירוגים הגבוהים הצטמצמו באופן משמעותי לעומת סביבות הדירוג הנמוכות. הסיכונים אמנם גבוהים ויש לשקול בחוכמה את הצעדים באג"ח המסוכנות יותר, אולם זהו המקום שבו עדיין טמון פוטנציאל".

בין הסדרות שהוא מזכיר נמנית כלכלית ירושלים ו' , שלדבריו "היא חברה יציבה ובעלת פורטפוליו מגוון, ונמצאת בתקופה של מימוש נכסים. המח"מ הקצר יחסית והמרווח האטרקטיבי נראים כרגע מעניינים לרכישה".

עוד הוא מזכיר את אלבר י"ג ואומר כי "נראה כי לאור הביטחונות, האג"ח נותנת כעת פיצוי סביר ביחס לרמות הסיכון".

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלה שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לכך.

ההמלצות של יעקב שלח
 ההמלצות של יעקב שלח

תיק ההשקעות של יעקב שלח
 תיק ההשקעות של יעקב שלח