ביה"ד דחה את בקשת נמל אשדוד להוציא צווי מניעה לעובדים

לפי החלטת ביה"ד, העובדים רשאים לחזור למתכונת פריקת המכוניות, כפי שהייתה ערב פריצת המשבר ולפני התנאים החד-צדדיים שהכתיבה ההנהלה

בית הדין הארצי לעבודה סיים הערב (ב') את הדיון שקיים בנוגע לדרישתה של הנהלת נמל אשדוד להוציא צווי מניעה להפסקת עיצומי העובדים. בית הדין דחה את הסעד שביקשה הנהלת נמל אשדוד וקיבל את טענת ההסתדרות לגבי עניין הסמכות המקומית.

לפי החלטת השופט, העובדים רשאים לחזור למתכונת פריקת המכוניות, כפי שהייתה ערב פריצת המשבר ולפני התנאים החד-צדדיים שהכתיבה ההנהלה.

המשמעות היא שצוות העובדים שאמון על פריקה וסידור הרכבים ימנה 14 עובדים שהוגדרו מבעוד מועד לעבודה הזו בלבד, ועוד 12 עובדים נוספים שניתן יהיה לנייד מתפקידים אחרים בהתאם לשיקולי מנהלי העבודה והוועד. הנהלת החברה, לעומת זאת, דרשה בתקופה האחרונה כי כל 26 העובדים שעוסקים בפריקת רכבים יוגדרו לתפקיד הזה מראש, ללא אפשרות לנייד לצורך העניין עובדים אחרים. גורמים בהנהלה הגדירו את הדרישה הזו כ"מהותית", במיוחד לאור סיכום בעניין עם יבואני הרכבים.

החלטת ביה"ד התקבלה למעשה כהסכמה משותפת של שני הצדדים, זאת באמצעות הנשיא המיועד של ביה"ד הארצי לעבודה, יגאל פליטמן. על-פי ההחלטה, הצדדים ינהלו בעניין מו"מ, ובמקרים שבהם תבקש ההנהלה לפנות לערוץ משפטי, הרי שעליה לפנות לביה"ד האזורי ולא לביה"ד הארצי. מדובר בהחלטה לא פשוטה להנהלת הנמל, שפנתה הערב בבקשה "בהולה" לביה"ד כדי שיוציא צווי מניעה נגד עיצומי העובדים שהוגדרו על-ידה כפראיים. סוגיית פריקת הרכבים, למשל, הוגדרה כ"נושא ניהולי קריטי שמהווה חלק מהליבה העסקית של הארגון".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר הערב: "אנו שמחים שבית הדין קיבל את טענות ההסתדרות. יחד עם זאת, ראוי לציין כי דרך המלך תמיד הייתה משא ומתן, כפי שהיה עד היום. אני קורא להנהלת החברה לקיים דיון על כל הנושאים שנמצאים במחלוקת על מנת להגיע לפתרונות מוסכמים".