גם השנה: שני שבועות אופנה בהפרש של שבוע אחד בלבד

שבוע האופנה יתפרס הפעם על-פני ארבעה ימים ולא שלושה, בהשתתפותם של כ-22 מעצבי אופנה מקומיים, צעירים לצד ותיקים

שבוע האופנה הבא של "גינדי תל-אביב" ייצא לדרך ב-9 במארס 2014. כך בישרו אתמול המפיק מוטי רייף ומנור גינדי, מנכ"ל גינדי השקעות, במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתל-אביב. האירוע יתקיים, בדומה לשנה שעברה, במתחם הבנייה של גינדי - Tlv Fashion Mall בתל-אביב, המתעתד להפוך למתחם אופנה ענק. על-פי הגורמים המעורבים, מדובר במימון של כ-7 מיליון שקל של גינדי השקעות והריבוע הכחול נדל"ן והגופים הציבוריים המשתתפים. על-פי התכנון, שבוע האופנה יתפרס הפעם על-פני ארבעה ימים ולא שלושה, בהשתתפותם של כ-22 מעצבי אופנה מקומיים, צעירים לצד ותיקים, שיציגו את קולקציות סתיו חורף 2014/15 וקולקציות קיץ 2014. תמהיל המעצבים יכול להוות מקור לגאווה מול הקולגות מחו"ל, כשהוא כולל בתוכו כמה מהשמות החדשים והמסקרנים ביותר בסצנת האופנה המקומית, ביניהם עינב זיני ונופר מחלוף האחראיות על המותג סמפל, מעצבת שמלות הערב לי גרבנאו והקוטוריסט הצעיר שי שלום, לצד כמה מהשועלים הוותיקים והחשובים שיש לסצנה המקומית להציע כמו ששון קדם, גדעון וקארן אוברזון, דורין פרנקפורט ודניאלה להבי.

אך על שובו המשמח של שבוע האופנה מעיבה, בפעם השנייה ברציפות, אותה תחושת מועקה הנובעת מפיצולו. על אף שטרם יצאה הודעה רשמית, שלשום בערב פרסם אופיר לב, נשיא "שבוע האופנה תל-אביב" הודעה בפייסבוק ובאינסטגרם, כי יקיים שבוע אופנה בתל-אביב בתאריכים 3-5 במארס. המשמעות היא שגם השנה יתקיימו בארץ שני שבועות אופנה בהפרש של שבוע אחד בלבד. רבות כבר דובר על הסכסוך בין רייף ללב שהביא למצב האבסורדי. מה שבטוח - ההשלכות של ההחלטה לפצל את שבוע האופנה לשניים על התעשייה המקומית הקטנה ורבת המכשולים ברורות, שלא לדבר על האופן שבו מצטיירת ההתנהלות הלא מקצועית הזו בסיקור הבינלאומי, שלעיתים בא על חשבון העניין המהותי.

אך אם להניח לרגע את העניינים האמוציונליים בצד, יש גם בשורות טובות לתעשייה: בשונה משנה שעברה, הפעם יתקיים האירוע במארס ולא באוקטובר, במטרה לאפשר לכמות מבורכת של קניינים בינלאומיים להגיע, בשל שיתוף פעולה בין שבוע האופנה של גינדי עם גופים ציבוריים שיתמכו בו לראשונה כמו התאחדות התעשיינים, מכון הייצוא, משרד התיירות ועיריית תל-אביב-יפו.

תמונת מצב קשה

עם חזרתו של שבוע האופנה של תל-אביב לפני כשלוש שנים, שערג לימים הטובים של האופנה המקומית לפני כשלושה עשורים, התעורר בצדק הדיון על הפוטנציאל הבינלאומי הבלתי ממומש של תעשיית האופנה המקומית, בשל ההזנחה ארוכת השנים והתעלמות הממסד מהתעשייה רוויית הכישרון שהיא חלק בלתי נפרד מהמרקם התרבותי המקומי. על אף ששפע חסר תקדים של מותגים מקומיים שטף בשנים האחרונות את תל-אביב (רובם הוקמו על-ידי מעצבים צעירים), מי שפועל בתוך התעשייה יודע שתמונת המצב שונה לחלוטין וחלק ניכר מהפועלים בתחום נמצא בקשיים כלכליים.

בשורה התחתונה, אם לשפוט על-פי שבוע האופנה הקודם של גינדי תל-אביב, אפשר להמר שגם הפעם הכותרת "שבוע האופנה" תהיה ראויה לתוכן. בנוסף, כל תמיכה ציבורית חדשה היא מבורכת.

לתשומת לב היזמים והמארגנים: במסיבת העיתונאים השתתפה כאורחת כבוד הזמרת האמריקאית פאולה עבדול, המתארחת בימים אלה בישראל, שאף תגיע להופיע במסגרת שבוע האופנה. עם כל הכבוד לזמרת ולבחירותיה האופנתיות, מדובר ללא ספק בגימיק שיווקי מאולתר ומיותר.