על רבנים ושניצלים

כתבות התחקיר של חדשות 2 וחדשות 10: הרווח כולו של הצופים

סדרת כתבות תחקיר, החדשות, ערוצים 2 ו-10

זה החל עם סדרת כתבות "היורדים החדשים" של מתן חודרוב בחדשות ערוץ 10, ששודרה בסמיכות לסדרת "ההלוואות" של חדשות ערוץ 2.

הסדרה הקצרה של חודרוב הצליחה מעל למשוער, היא נגעה בעצב חשוף וכואב של החברה הישראלית והפכה כמעט מיד לשיחת היום.

ערוץ 10 קטף דיבידנד כמעט מיידי בדמות העלייה באחוזי הצפייה (שנותרו עדיין נמוכים בהשוואה לחדשות 2), אבל בעיקר הוא הרוויח את החזרה למרכז תשומת-הלב הציבורית: אם חצי מדינה מדברת על מה ששודר אצלך אמש - אתה קיים, חי, בועט ורלוונטי מתמיד.

אלא שכבר באותו שבוע שורטטו גבולות הגזרה בין הערוצים: ערוץ 10 משדר למי שחולמים על עתיד טוב יותר, לבוגרי המחאה החברתית, לאקדמאים צעירים שרוצים בכל מאודם להתקדם ולהצליח, גם אם זה הרחק מכאן. ערוץ 2 משדר למי שצריך לקחת הלוואה בשוק האפור כדי להשקיע בבר-המצווה של הילד.

הרווח כולו שלנו

בראותו כי טוב, המשיך ערוץ 10 בסדרות הנושא שלו: תעסוקה (נושא לכאורה "חברתי", אבל גם בו הודגש חלקם של המצליחנים או של השואפים להצליח, לא רק להתפרנס), מזון (צרכנים של מזון אורגני? מקומכם איתנו) ועוד.

השבוע הגיע המהלך לשיא עם "שלטון הרב" - סדרת כתבות מצוינת של אבישי בן-חיים על "היום שאחרי" הפיכת החרדים לרוב במדינת ישראל. גם הסדרה הזאת שיקפה בעיקר את פחדיו של המיעוט החילוני-ליברלי.

בינתיים, בחדשות ערוץ 2 משודרת סדרת כתבות תחקיר של חיים ריבלין (אולי העיתונאי החרוץ ביותר בחדשות 2), על איכות המזון שלנו: בארוחות לילדי בית-הספר (שוב, רלוונטי יותר למי שילדיו נשענים על הארוחות האלה כמקור חשוב לתזונתם), בפיצריות הזולות ביותר, בלולי התרנגולות בצפון.

מבחינה חדשותית, הרווח הוא כולו שלנו, הצופים.

מכל בחינה אחרת: ערוץ 10 ממשיך לטפח את הקהל האיכותי שלו, למרות שהוא יודע שמדובר במיעוט שהולך ופוחת. כל היתר? בערוץ 2.