עו"ד רם כספי: "ידעתי ואמרתי שאביגדור ליברמן יזוכה"

כספי על זיכוי ליברמן: "בפרקליטות ציפו מליברמן להתנהגות שהיא בניגוד לטבע האנושי" ■ "הפרת האמונים היא עבירה עמומה שאף אחד לא יודע להגדיר אותה"

"כבר כשהוגש כתב האישום נגד אביגדור ליברמן, הערכתי שהוא יסתיים בזיכוי וגם אמרתי זאת. בפרקליטות ציפו מליברמן להתנהגות שהיא בניגוד לטבע האנושי, וטוב שפסק הדין קבע שלא כל התנהגות שאפשר להטיח בה ביקורת ציבורית, עוברת את הגבול של הרף הפלילי" - כך אומר היום (ד') ל"גלובס" רם כספי, מבכירי עורכי הדין בארץ.

- האם הכרעת הדין בעניין ליברמן תואמת את הלכת ואת רוח פסיקת בת המשפט העליון לגבי העבירה של הפרת האמונים?

כספי: "עבירת הפרת האמונים היא עבירה עמומה שאף אחד לא יודע להגדיר אותה. אפילו פסק הדין של בית משפט העליון בעניין שמעון שבס (שנחשב לפסק הדין המנחה בנוגע לעבירה זו - ח"מ) לא הגדיר אותה בצורה שניתנת ליישום. לכן, לטעמי צריך להוסיף לעבירת הפרת האמונים את האלמנט של 'ביודעין' ולקבוע כי ניתן להרשיע בה רק במקרים בהם הנאשם ידע שהוא פועל תוך פגיעה באינטרס הציבורי. המקרה של ליברמן מוכיח בעליל שאם עובד ציבור פועל במעשה או במחדל, והוא לא מודע לכך שיש במעשיו פגיעה באינטרס הציבורי או באמון הציבור - לא צריך להעמידו לדין".

- ליברמן יכול לחזור כעת לממשלה גם אם הפרקליטות תערער על הזיכוי?

"בעיניי, חזקת החפות היא ערך חוקתי עליון, וכל עוד אדם לא הורשע בדין - הוא זכאי. לטעמי, ליברמן לא צריך היה להיות מושעה מלכתחילה; ודאי שכעת, כשהוא זכאי, הוא יכול לחזור לתפקיד שר החוץ. לא על כל אישום צריך להשעות. אם בכלל, יש מקום להשעות איש ציבור מתפקידו רק כאשר מוגש כתב אישום בעבירות חמורות של פשע.

"בית המשפט אמר את דברו, ואם דעתי תישמע, אין להגיש עליה ערעור. באופן כללי צריך לתקן את החוק ולקבוע כי על פסק דין מזכה בפלילים אין להגיש ערעור, וקל וחומר כשמדובר בהחלטה פה-אחד של 3 שופטים, כפי שקרה היום. בית המשפט אמר את דברו בקול רם וצלול".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר בתגובה להכרעת הדין כי "היום הוכח שוב שיש בית משפט בישראל, ודינו של כל אדם שווה. טוב שהגיע הקץ לפרשייה ארוכה של 17 שנה. אני בטוח שמערכות אכיפת החוק ילמדו ממקרה ליברמן, ושהמערכת תפיק את הלקחים הנדרשים ותנקוט צעדים אפקטיביים לסיום מהיר של הליכים כנגד אישי ציבור ואזרחים רגילים כאחד, על מנת להגן על המערכת ולהבטיח את אמון הציבור בה".

ברזילי ציין כי לשכת עורכי הדין תפעל על מנת להחיש את ההליכים על-ידי גורמי האכיפה במדינת ישראל.