"מעמד הביניים נהיה עני יותר - אך לא טיפש יותר"

עופר, ממקימי "ישראל יקרה לנו", עונה ללפיד: "לא התמודדת עם שוק המזון, אתה מסרב להתעמת עם קבלני דירות. לא תרמת דבר להורדת יוקר המחיה" ■ "היית אמור להתעמת עם מוקדי הכוח שמייצרים את יוקר המחיה הבלתי נסבל"

אייל עופר, ממקימי תנועת "ישראל יקרה לנו" הפועלת להורדת יוקר המחיה, החליט לענות היום (ה') לשר האוצר, יאיר לפיד, שאמר מוקדם יותר בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה כי יש להמשיך להעניק הטבות מס לתאגידי הענק.

עופר כותב ללפיד: "ושוב, כמדי שבוע, אנו מקבלים טור של לפיד. אין ספק שעבורו יש כאן קידום מעניין: מעיתון מרכזי למדורת השבט בערוץ הראשי, וכעת דבריו מובאים ככותרת ראשית בכל אתר חדשות.

"אין ישראלי שלא ייחשף שוב ושוב לחזון האופטימי של שר האוצר ולתירוץ הסטנדרטי - 'לא הייתה לי ברירה'. לפיד טוען כי ה'פופוליסטים' קוראים כביכול למיסוי על חברות יצוא, וכי 'היורדים שחושבים שהמדינה לא אוהבת אותם' הם הבעיה. צריך לעשות קצת סדר, כדי ששר האוצר יוכל להבין על מה יצאנו למחאה: אנחנו לא שונאים את המדינה, אנו לא שונאים עשירים. כולנו בעד צמיחה והצלחה.

"הבעיה אינה מה שמופיע בנאום האופטימי שלך, הבעיה היא מה שאינו מופיע במעשים שביצעת עד כה. תעודת השליש שלך, אדוני שר האוצר, לא נראית טוב. הבטחת לתקן תוך 'שנה וחצי'. שליש מזה כבר עבר, אך יוקר המחיה במדינה הוא ממשות שאיתה מתמודד כל ישראלי - והמצב לא רק שאינו משתפר אלא נהיה גרוע יותר. מעמד הביניים נהיה עני יותר אבל לא טיפש יותר. אנחנו יודעים כיום לאן נוזל הכסף שלנו.

"הבעיה של יוקר המחיה לא תיפתר על-ידי 'צמיחה'. אי-אפשר לצמוח כאשר המשק כולו פועל בצורה לא תחרותית. אם אתה רוצה להבין כיצד קרה שהמשק צמח ואנו נהיינו עניים יותר, אז במילה אחת: תחרות. זה מה שאין פה. אפשר בקלות לראות את זה בשוק הנדל"ן או בשוק המזון ובכל מוצר שאנו קונים. ברגע שהמשכורת שלנו עולה - מיד איתה עולים גם המחירים, כי אין במשק תחרות אמיתית.

"במשק תחרותי חברות מתמחרות את מוצריהן במחיר המאפשר להן רווח סביר מעל הוצאות הייצור. בישראל כל שקל פנוי שיש לציבור זורם לחברות ולקבלנים המתמחרים את מוצריהם במחיר הכפול ואף פי שלושה מחו"ל. זו הבעיה במשק, ובה, אדוני שר האוצר, לא טיפלת למרות שאתה בתפקידך כבר 8 חודשים.

"בתירוץ של 'לא הייתה לי ברירה' (תמיד יש אופציות אחרות) ביצעת מהלכים שתוצאתם היא המשך האינפלציה (למשל, העלאת מע"מ על כל המוצרים במשק); לא התמודדת עם שום מונופול במשק הפרטי או הציבורי; הפכת את עורך ותמכת ביצוא הגז, במקום להגביר את השימוש המקומי במקור אנרגיה נקי וזול, שהיה יכול להוזיל עלויות בכל שרשרת הייצור בארץ.

"אין בבשורות שלך שום שינוי לעומת קודמך, שר-על במשרד האוצר נתניהו. גם הוא, בנאומו, התגאה שעליית מחירי הנדל"ן 'יצרה אפקט של עושר'. בדיוק כמוך, נתניהו הבטיח הוזלות, אך פעל בכוון ההפוך. גם אתה אינך פועל להורדת מחיר הדיור ואף הסברת זאת בעבר: 'אף אחד לא רוצה שמחיר דירתו יירד'.

"אתה שוכח את כל אלה שאין להם דירה. הם כן רוצים שמחירי הדיור יירדו. גם הורים בני מעמד הביניים, שיש להם דירה אחת, רוצים שמחירי הדיור יירדו, כדי שילדיהם יוכלו סוף-סוף לצאת מהבית, לשכור או לרכוש דירה במחיר סביר. אבל אתה לפיד, בדיוק כמו נתניהו, מסרב להתעמת עם הקבלנים שדוגרים על קרקעות, עם משקיעי הנדל"ן הזרים שמחזיקים בארץ עשרות אלפי דירות ריקות. גם בשוק זה לא נקטת בשום צעד שמגביר את התחרות.

"הפתרון של מחירים כפולים אינו ביצירת צמיחה של 5% לשנה. הפתרון לא היה ולא יהיה בעוד תוספת של כסף. האם אתה באמת חושב שהגדלת תעסוקת חרדים תוביל ליותר תחרותיות בשוק המזון ומוצרי הצריכה? את הפתרונות למה שציפינו ממך צריך לבצע בכך שתתעמת עם מוקדי הכוח האמיתים, אלה שמייצרים את יוקר המחיה הבלתי נסבל במדינה. שם הכסף".