הפתעה: הבנק המרכזי האירופי חתך את הריבית ב-0.25%

מדובר במהלך מפתיע, למרות שחלק מהכלכלנים טענו עוד לפני ההחלטה כי ייתכן שדרגי יוריד את הריבית בשל האינפלציה הנמוכה שנמצאת מתחת ליעד של הבנק המרכזי

הבנק המרכזי האירופי, בראשות הנגיד מריו דרגי, הוריד היום (ה') את הריבית בגוש האירו ב-0.25% לרמה של 0.25%. מדובר במהלך מפתיע, למרות שחלק מהכלכלנים טענו עוד לפני ההחלטה כי ייתכן שדרגי יוריד את הריבית בשל האינפלציה הנמוכה שנמצאת מתחת ליעד של הבנק המרכזי, העומד על כ-2%. האינפלציה בגוש האירו עומדת על 0.7%.

בתגובה להורדת הריבית נופל האירו ל-1.337 דולרים, ירידה של יותר מ-1%. הבורסות באירופה עברו מירידות לעליות של עד 0.4% והחוזים העתידיים בוול סטריט עולים גם כן בשיעור דומה.

אחרי ההורדה היום, הריבית באירופה בשפל היסטורי בעוד הבנק המרכזי מנסה להאיץ את הצמיחה בגוש האירו ולהוריד את שיעור האבטלה השוהה בשיא שלא נמדד מאז הוקם גוש האירו ב-1999. יש לציין כי רק 3 כלכלנים מבין 70 האנליסטים בסקר המקדים של בלומברג ציפו להורדת הריבית.

"יש נקודה שבה האינפלציה כה נמוכה כך שקשה לא לאפשר הקלה מוניטרית נוספת", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן ב-RBS שחזה את הורדת הריבית. "נתוני האבטלה הגרועים רק מחזקים את המהלך".

מוקדם יותר היום הותיר הבנק המרכזי של אנגליה את הריבית ברמה של 0.5% והודיע כי ימשיך בתוכנית רכישות האג"ח בהיקף של 375 מיליארד ליש"ט.