ארה"ב: הכלכלה התרחבה ב-2.8% ברבעון השלישי - מעל הצפי

ממוצע התחזיות בשוק עמד על קצב צמיחה שנתי של 2% בלבד ■ הגורמים המרכזיים שתרמו להתרחבות הכלכלה: עלייה חדה במלאים, בהוצאות הצרכנים ובהשקעות העסקיות ■ השיתוק הממשלתי השפיע על קצב הצמיחה

הכלכלה הגדולה בעולם התרחבה ברבעון השלישי בקצב גבוה יותר מהתחזיות המוקדמות בשוק, בשל עלייה חדה במלאים, בהוצאות הצרכנים ובהשקעות העסקיות. כך לפי נתוני אומדן הצמיחה שפורסמו היום (ה') בארה"ב.

לפי הנתונים, התמ"ג טיפס ברבעון השלישי בקצב של 2.8% (שנתי) לאחר שברבעון השני קצב הצמיחה השנתי עמד על 2.5%. ממוצע התחזיות המוקדמות של סקר הכלכלנים ב"בלומברג" עמד על עלייה של 2% בלבד. עם זאת, הדוח הממשלתי הצביע על עלייה של 1.5% בהוצאות הצרכנים, העלייה הנמוכה ביותר מאז 2011 ופחות מהעלייה ברבעון השני שעמדה על 1.8%. נזכיר, הצריכה הפרטית אחראית על כ-70% מהכלכלה האמריקאית ונחשבת למנוע הצמיחה המרכזי שלה.

בין הגורמים שתרמו לשיפור בצמיחה האמריקאית היו כאמור המלאים העסקיים, שעלו בשיעור החד ביותר ברבעון השלישי מאז תחילת 2012, אז החברות האמריקאיות צמצמו את היקף הייצור והמלאים בשל הסיכונים הכלכליים.

נתוני התעסוקה שיתפרסמו מחר, עשויים לספק נתונים כלכליים נוספים על המשק האמריקאי. לפי התחזיות המוקדמות, נוצרו בחודש אוקטובר 121 אלף משרות בלבד, נמוך מהנתון של חודש ספטמבר והרבה מתחת ליעד שנחשב להתאוששות בריאה - קצב יצירת משרות של 200 אלף מדי חודש. בינתיים, בתחום המאקרו התפרסמו היום בנוסף גם התביעות השבועיות לדמי אבטלה שעמדו על 336 אלף, בהתאם לצפי .

"הצמיחה היא יציבה אך לא כל כך טובה", טוען ג'ונתן באסיל, כלכלן בקרדיט סוויס. "לשיתוק הממשלתי הייתה השפעה על הצמיחה ברבעון החולף", הוא הוסיף. כלכלנים אחרים העריכו כי השיתוק הממשלתי ברבעון השלישי גרע משיעור הצמיחה, אך בשלב זה קשה להעריך מה היקף הנזק.