התעשיינים זועמים: "פרופ' גילה מלאים לנו את העסקים"

ביקורת על התוכנית של רשות ההגבלים לרגולציה על מחירי מוצרים מונופוליסטיים ■ הממונה דיויד גילה: "נגן על הצרכן ממונופולים שמנצלים את כוחם לרעה"

עימות בין התעשיינים לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, היום (ה') בכנס שעסק במצב התעשייה לאחר המחאה החברתית. התעשיינים תקפו את גילה על רקע תוכנית הרשות להגבלים עסקיים לרגולציה על מחיר של מוצרים. במסגרת התוכנית, מחיר של מוצרים המוגדרים מונופוליסטיים עם רווחיות שעולה על 20% יופחת, וזאת כמהלך שנועד להגן על הצרכן.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, אמר טען בכנס, כי "מלאימים לנו את העסקים". לדבריו, "במהלך כזה, הממונה על ההגבלים עומד להיות הממונה על הכלכלה הישראלית. הוא יקבע את המחיר שהחברות יגבו על מוצריהן. אם מישהו רוצה לנהל לרוני קוברובסקי, נשיא החברה המרכזית למשקאות קלים, את המחיר של בקבוק קוקה-קולה, אז אולי כדאי שהמדינה בכלל גם תנהל לו את העסק, ונגמר עניין. מלאימים לנו את העסקים".

בהמשך דבריו, ביקר חייק את הרגולציה שמכבידה על התעשייה ואמר: "כל פקיד מנסה להיות לי כחלון, לעשות תחרות על כתבות בעיתונים ועל קבלת כותרות".

יישום התוכנית של גילה עלולה להשפיע ישירות על החברה המרכזית למשקאות קלים, ששולטת על שוק משקאות הקולה המוגזים. קוברובסקי תקף את גילה מן הקהל והאשים אותו שהוא "נוטש את תפקידו כממונה על התחרות ופועל להגנה על הצרכנים".

"המונופולים מנצלים את כוחם"

גילה הגיב על הדברים ואמר כי "המטרה של רשות ההגבלים היא להגן על התחרות למען הצרכן, אבל גם להגן עליהם ממונופולים שמנצלים את כוחם לרעה. יש גבול לרווח שמונופול יכול להפיק על חשבון הצרכן. אני עושה גם וגם: גם הגנה על התחרות וגם על הצרכן הסופי. בישראל, למרות כל המאמצים, התחרות לא תמיד עושה את שלה, וזאת חובה של רשות ההגבלים להגן על הצרכנים".

לדברי עו"ד אלדד כורש ממשרד עמית-פולק-מטלון, "התערבות של רגולטור בקביעת מחירים פוגעת בחופש העיסוק של התעשיין ובזכות הקניין שלו. אם בהשקעתו בנכס או בקו מסוים התעשיין התכוון להשיא רווחיות, כעת הרגולטור קובע לו מחיר ופוגע בזכותו לפעול".

לדברי עו"ד כורש, מהלך זה אף יוביל לפגיעה בוודאות העסקית, תוך לקיחת סמכות בידי הממונה, אך בלי לקחת אחריות על השלכותיו. "אם תמחור של מוצר יהיה שגוי - הממונה לא יישא באחריות לגבי הקריסה של עסק כזה או אחר", אמר.