מחירי המשרדים: באר-שבע היא העיר היחידה עם עליית מחירים

לפי מאן נכסים, במרכז הארץ נרשמה יציבות במחירי השכירות והקנייה של משרדים

שוק המשרדים נמצא בקיפאון מוחלט במרבית חלקי הארץ בהשוואה לרבעון קודם, כך עולה מסקירת שוק המשרדים של חברת "מאן נכסים" המתייחסת לרבעון השלישי של 2013. המקום היחידי שבו עלה המחיר הממוצע של שטחי המשרדים בתקופה זו היא העיר באר שבע. כך, מרמת שכירות ממוצעת של 52 שקל למ"ר לחודש ברבעון השני בבנייני המשרדים של בירת הנגב עלה המחיר ל-55 שקל למ"ר לחודש (עלייה של 5.7%), ומרמת מחיר של 10.2 אלף שקל למ"ר במכירה ברבעון השני עלה המחיר בכ-3% לרמה של 10.5 אלף שקל למ"ר.

עוד על פי הנתונים, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (רבעון שלישי 2012) נרשמה ירידה במחירי השכירות והמכירה בתחום המשרדים בערים תל אביב, רמת גן, הרצליה ורעננה בעוד בשאר האזורים נרשמה יציבות. גם בהשוואה שנתית, המקום היחידי שדמי השכירות דווקא רשמו עלייה בו היא באר שבע. מחירי השכירות הממוצעים בבאר שבע עמדו ברבעון השלישי של 2012 על 50 שקל למ"ר לחודש בעוד שברבעון הנוכחי האמיר המחיר ל-55 שקל למ"ר לחודש, עלייה של 10% בטווח של שנה. מחירי המכירה של שטחי המשרדים עלה גם הוא בתקופה זו, אולם ברמה מתונה יותר, ממחיר מכירה ממוצע של עשרת אלפים שקל למ"ר לפני שנה, עומד היום המחיר הממוצע על פי נתוני מאן נכסים על 10.5 אלף שקל למ"ר, עלייה של 5%.

כאמור, לעומת באר שבע שהייתה היחידה לרשום עליות, מחירי השכירות הממוצעים של שטחי משרדים בערים אחרות דווקא רשמו ירידה ברמה השנתית. כך, מחירי השכירות הממוצעים בתל אביב שעמדו ברבעון השלישי של 2012 על 95 שקל למ"ר לחודש ירדו ברבעון הנוכחי לרמה של 90 שקל למ"ר לחודש (ירידה של כ-5.2% בשנה) ומחירי המכירה של שטחי המשרדים ירדו אף הם מרמה ממוצעת של 14.25 אלף שקל למ"ר ל-13.5 אלף שקל למ"ר (ירידה של 5.2%). ירידה נרשמה גם במחירי השכירות והמכירה הממוצעים של שטחי המשרדים בערים רמת גן (ירידה של 6.6%), הרצליה (ירידה של 5.8%) ורעננה (ירידה של 4.6%).

ג'קי מוקמל, מנכ"ל מאן נכסים, אומר כי להערכתו ברבעון הבא (הרבעון האחרון של 2013) יעבור השוק מיציבות לירידות מחירים: "חברות רבות צמצמו במהלך רבעון זה את כוח אדם בחברה, ומצד שני יש היצע גדול מאוד של שטחי משרדים חדשים, תרחיש שיביא להערכתי לירידת מחירים כבר ברבעון הבא. האזור הפגיע ביותר הינו אזור בני ברק, שבו יש כיום היצע של כ-150 אלף מ"ר פנויים להשכרה.

"אני מעריך שברבעון הבא צפויה באזור זה ירידת מחירי שכירות של כ-10% לעומת המחירים ברבעון השני והשלישי של השנה. האזור השני שעשוי להיפגע בגלל היצע גדול של שטחי משרדים הינו אזור פתח תקווה, שם יש כיום כ-100 אלף מ"ר שטחי משרדים להשכרה וגם שם צפויה הורדת מחירים ברבעון האחרון של השנה שבין 3% ל-10%. גם ברמת החייל מתפתח היצע גדול של שטחי משרדים וברבעון הבא צפויה להערכתי ירידה של כ-5% בשכר הדירה".

לעומת התחזית הקודרת למתחמי המשרדים במרכז הארץ, סבור מוקמל כי בדרום מגמת העלייה דווקא צפויה להימשך: "האזור היחיד בארץ שבו צפויה יציבות ואף עליית מחירים הינו אזור באר שבע. חברות היי-טק גדולות מגלות עניין גדול מאוד בפארק המוקם על ידי חברת גב ים וגם בשל הסמיכות לאזור האוניברסיטה המאפשרת לקלוט כוח אדם אקדמאי שאזור זה יכול לספק. על פי מצב השוק נכון להיום אני מעריך כי מחירי השכירות עשויים לעלות ב-3% לעומת הרבעונים הקודמים".

"חברות רבות צמצמו במהלך רבעון זה את כוח אדם בחברה, ומצד שני יש היצע גדול מאוד של שטחי משרדים חדשים, תרחיש שיביא להערכתי לירידת מחירים כבר ברבעון הבא. האזור הפגיע ביותר הינו אזור בני ברק, שבו יש כיום עוד כ-150 אלף מ"ר פנויים להשכרה. אני מעריך שברבעון הבא צפויה באזור זה ירידת מחירי שכירות של כ-10%".