ראש עיריית ר"ג: "נרדמנו בשמירה - אצלי לא יהיו הפתעות"

ישראל זינגר, ראש העירייה החדש של רמת-גן, מבטיח בראיון ל"גלובס" לעשות סדר בהתחדשות העירונית ולסדר דיור מפוקח באזור הבורסה

"רמת גן צריכה שיעשו בה סדר, ונדאג לעשות את זה", כך אומר ל"גלובס" ראש עיריית רמת גן הנבחר ישראל זינגר, בראיון ראשון לתקשורת עם כניסתו לתפקיד. זינגר, בן 65, שעמד בראש האופוזיציה במועצת רמת גן, מתחיל בפרישת חזונו העירוני בהכרזה שיש להשלים תוכנית מתאר. "שכונת צמודי קרקע כמו שיכון ותיקים או רמת חן, לא תשתנה", הוא מבטיח, וממהר לציין כי בכוונתו ליישם שיתוף תושבים במהלכי התכנון הצפויים: "את הזכויות בכל שכונה נגדיר באמצעות צוות שיכלול תושבים ויזמים".

רמת גן נמצאת בראש רשימת הערים המעודדות התחדשות עירונית, והעיר ידועה כ"נדיבה" במתן זכויות בנייה. "אני נגד קיצוניות", אומר זינגר, "אני לא חושב שצריך לבטל את כל הפרויקטים של תמ"א 38 ברמת גן, ומנגד לא לתת זכויות מפליגות באופן גורף. יש מקומות מוזנחים מאד בעיר, שתמ"א 38 בגירסת החיזוק והוספת הקומות היא לא פתרון, ופינוי-בינוי מתאים הרבה יותר.

"ברחוב אחד העם בשכונת רמת השקמה למשל, ישנם בניינים שפשוט שקעו, והפתרון של פרויקט פינוי-בינוי ממש זועק. בשכונת רמת עמידר המצב מורכב יותר, מאחר שבתים רבים בשכונה הורחבו".

במסגרת תוכנית המתאר שתחלק את העיר לרובעים, מסביר זינגר, "נעשה סדר ונקבע איפה ניתן להקים פרויקט תמ"א 38 ולקבל זכויות בנייה, וברחובות צרים שאין בהם תשתיות לתוספת זכויות בנייה, נאפשר ניוד זכויות למקום אחר. העיקר שלא יהיה מצב שתושב בעיר ירצה לחזק בניין ולא יוכל לעשות את זה".

בנוסף, הוא מדגיש כי העירייה תתן עדיפות למיזמי התחדשות עירונית שבהם יתאחדו בניינים נפרדים להקמת פרויקט גדול. "אני בעד להעביר את משרדי העירייה ומבנים ציבוריים נוספים לשולי הערים", מציין זינגר, "מה שמפנה קרקע מבוקשת במרכז העיר".

זינגר מתייחס גם לתקופת כהונתו של צבי בר כראש עיריית רמת גן, שהסתיימה בעקבות הגשת כתב אישום כנגדו. "השלטון הריכוזי ברמת גן שנמשך 25 שנה נתן את אותותיו בעיר: לא היתה האצלת סמכויות ולאט-לאט רמת גן איבדה את יוקרתה בהשוואה לחולון ובת ים", הוא אומר. "25 שנה זה הרבה זמן, ובשנים האחרונות הורגשה עייפות החומר. מגדלי מגורים נבנו כאן בלי להביא בחשבון את התשתיות, ואצלי הפתעות יהיו רק ביום הולדת. לא יקרה שבוקר אחד ייוולד מגדל שלא היה קודם". כמו כן הוא מבטיח לאתר מקומות חניה פוטנציאליים, "בשנים האחרונות שילמו לעיריית רמת גן 23 מיליון שקל לטובת כופר חניה, אך לא נעשה עם הכסף דבר".

"אי אפשר לחיות רק מארנונה"

אחד הצעדים הראשונים שזינגר מתכוון לבצע, הוא להקים חברה כלכלית עירונית. "אי אפשר לחיות רק מארנונה, וחברה כלכלית תוכל ליזום פרויקטים, ולהכניס כספים לעיר". בנוסף מתכוון זינגר להילחם בתופעת השכרת דירות לטובת חברות סלולר. "קשה למנוע באופן חוקי השכרת גגות של בתי מגורים לחברות סלולר שמציבות עליהם אנטנות סלולריות, אבל אם נדרוש מאותן חברות לעמוד בתנאים של רישוי עסקים, כי מדובר בעסק ולא במגורים, אז זה כבר יהפוך להיות פחות כדאי".

מתחמים נוספים שזינגר מבקש לטפל בהם הם מתחם הבורסה: "כבר לפני שלוש שנים העירייה אישרה תוכנית, שמאפשרת הסבת שטחי תעשייה באזור הבורסה ללופטים למגורים, אבל היוזמה לא התרוממה" אומר זינגר. "אם נחיה דווקא את המסחר באזור הבורסה על מנת שיהיו באזור חיים גם בשעות הערב על ידי מסעדות, גלריות, פאבים, ניתן יהיה להחיות את המקום גם בנושא דירות המגורים, וראוי גם להגביל את שכר הדירה במקום".

זינגר מתייחס גם לקרקע שנמצאת מצפון לקניון איילון. "זה אזור שנשכח", הוא אומר. "המטווח, הביליארד, המוסך של דן - כבר לא פעילים, וגם הדיסקוטק שפעל במקום נסגר. הקרקע בבעלות העירייה והמינהל, ואנחנו נפעל לקדם שם תוכנית חדשה שתכלול שימושי פנאי וספורט".

"נעשה סדר בבלגן של 600 הבניינים לשימור"

אחת הסוגיות שהעכירו את היחסים בין עיריית רמת גן לבין הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בשנתיים האחרונות, הייתה סוגיית השימור. הוועדה המחוזית קבעה כי 600 בניינים בעיר מוגדרים לשימור וכי הוצאת היתרי בנייה לאותם נכסים תהיה בסמכות הוועדה המחוזית בלבד. כתוצאה מכך הגישה עיריית רמת גן ערעור על ההחלטה בטענה כי הוועדה המחוזית מתערבת ברגל גסה בעבודת הוועדה המקומית.

זינגר, ששימש בנציג יחיד של ועדת השימור העירונית בעת שכיהן כיו"ר האופוזיציה בקדנציה האחרונה, מבין את עמדת הוועדה המחוזית. "שימור לא סותר התחדשות, אך הבעיה היא שבאמת לאורך השנים לא היה סדר בנושא השימור ברמת גן. אנחנו נבקש להסיר את המגבלות שהטילה הוועדה המחוזית ונעשה סוף סוף סדר בבלגן של 600 הבניינים שהוכרזו לשימור.

"אני מבין את הכעס של הוועדה המחוזית, היא רוצה סדר, וזה גם מה שאני רוצה. קבעתי פגישה עם גילה אורון, ונדאג לשקם את היחסים עם הוועדה המחוזית". בהקשר זה מציין זינגר, כי יבקש להיות חבר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אך החליט לא לעמוד בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן.

ישראל זינגר - ראש עיריית רמת גן

גיל: 65

מצב משפחתי: נשוי 3

השכלה: תואר שני בפיזיקה גרעינית מאונ' ת"א.

תפקידים קודמים: מנהל תיכון בליך; מנהל מכללת רעננה; יועץ לוועדת החינוך של הכנסת; דירקטור בחברת XFONE; שותף בפרויקטים חינוכיים ארציים.

פוליטיקה מקומית: מכהן במועצת העיר מאז 2003, ב-2003 וב-2008 התמודד לתפקיד ראש העירייה, אך לא נבחר.

עוד משהו: זינגר קיבל עיטור כבוד מתנועת אומ"ץ על מאבקו נגד השחיתות בתחום המוניציפלי, ופרס מטעם החברה להגנת הטבע על היותו חבר המועצה הפעיל ביותר בתחום איכות הסביבה.