עורקי התנועה של גוש דן נסתמים - והנתיב המהיר פורח

באוקטובר נשבר שיא כאשר 155 אלף נסיעות נרשמו בנתיב, קפיצה אדירה מממוצע השימוש בו השנה, שהוא 125 אלף נוסעים בחודש

בעוד עורקי התנועה של גוש דן נסתמים והולכים, נרשם באוקטובר החולף נתון שיא ב"פותח הפקקים" המזרחי של תל אביב - הנתיב המהיר. 155 אלף נסיעות נרשמו בנתיב, קפיצה אדירה מממוצע השימוש בו השנה, שהוא 125 אלף נוסעים בחודש. זינוק דומה נרשם במספר החונים בחניון - 39 אלף לעומת 30 אלף בממוצע, והנוסעים בשאטל - כמעט 53 אלף לעומת 41 אלף בממוצע השנתי.

הנתיב המהיר קיצר את פקק הכניסה לת"א מירושלים, השאלה היא בכמה. אבי בן-ארי, סמנכ"ל חברת ההפעלה של הנתיב, אינו מתחייב לנתון אך מוכן לומר כי "עד לפני שנתיים המכוניות נעצרו בנתב"ג, והיום זה מתחיל במחלף שפירים. בנוסף, גם מי שלא משתמש בנתיב המהיר נהנה ממנו בעקיפין. אפילו מי שעולה מכביש 1 לכביש 4 יכול לעלות היום לכביש בלי להמתין בפקק, וכך חוסכים גם זמן וגם דלק. לכן אנחנו פרויקט חברתי".

- נכון לקרוא לכם נתיב לעשירים?

"בשביל לנסוע בנתיב בבוקר בשעות השיא צריך כסף, אני מודה. אבל אי-אפשר להתעלם מכל הדברים בנתיב שבחינם, האפשרות לנסוע לבורסה ולעזריאלי ממחלף שפירים. זה שינה את יכולתם של אנשי מודיעין, מכבים, ירושלים וראשל"צ, להשתכר. להערכתנו משתמשים בנתיב 100 אלף בחודש, 25% עלייה משנה שעברה".

- אתה יכול לפרט במספרים?

"ההערכה שלנו היא שבאוקטובר הובלנו בשאטלים 52 אלף איש שהם בערך 2,000 איש ביום. אלה 1,700 מכוניות שלא נכנסו דרך כביש 1 לת"א. נוסיף על זה 11 אלף נסיעות חינם בקאר-פול שהם עוד 500 מכוניות שיירדו מהכביש. היום יותר ויותר אנשים שמגיעים מכביש 4 מכיוון אשדוד ומעדיפים להיכנס לתל אביב דרכנו, במקום לנסוע באיילון, שזו הדרך הקצרה יותר בק"מ. השאטלים הם שירות מצוין ונשמח להוסיף את הקו השלישי לאזור רוטשילד, שיכול להוסיף 2,000 נוסעים ליום לפחות".

כשבן-ארי אומר "להוסיף" נוסעים, המשמעות היא הפחתה. הפחתה של גודש התנועה בעיר, שכן כל נוסע נוסף בשאטל הוא מכונית אחת פחות בתוך תחומי תל אביב.

- נראה שכולם ירוויחו, למה מחכים?

"כבר היום אין מקום בחניון, אם נוסיף קו שלישי לא יהיו די מקומות חניה. זה יחייב להוסיף עוד קומה והתוכנית נמצאת כרגע בהליכי אישור מתקדמים. אנחנו מקווים שעד סוף השנה הבאה נוכל להוסיף את הקו".

הנתיב המהיר הוקם כדי להעניק עדיפות לתחבורה ציבורית בכניסה לתל-אביב מכביש 1 (באמצעות השאטלים), זאת כשגודש התנועה "נמכר" לבעלי רכב פרטי, המשלמים תמורת הנסיעה בנתיב המהיר. לכן השאטלים, רכבי נכים וקאר-פול (כלי רכב המובילים שלושה או ארבעה נוסעים), נוסעים בחינם. מחיר הנסיעה בנתיב משתנה לפי מצב התנועה בו ולא לפי גודש התנועה בכבישים סמוכים, כפי שיש הטועים לחשוב.

כך, כשמהירות הנסיעה מתחילה לרדת בנתיב, תעריף הכניסה עולה. לפי הסכם הזיכיון רשאית המפעילה, חברת שפיר, לגבות עד 104 שקלים לנסיעה בנתיב, אך המפעילים הגבילו את הגבייה עד 85 שקל. "משיקולי יחסי ציבור", הם מסבירים.

- בתכ'לס אין הבדל, כשיש עומס בכביש 1 גם התעריף מזנק לשחקים.

"לפעמים יש הבדל. בשעות הצהריים קורה לפחות יום או יומיים בשבוע שיש עומס בכביש 1 ותעריף הנסיעה בנתיב נמוך מאוד. אגב, הרבה פעמים זה קורה בגלל הקבצן בקיבוץ גלויות, שיוצר לחץ על הירידה מכביש 1".