"לא ניתן להגדיל מספר הדירות בתעש ללא תשתית תחבורתית"

מתכננת מחוז ת"א ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר, מבהירה כי הגדלת יחידות הדיור בתעש תלויה בקידום קו רכבת מרעננה לפ"ת שתעבור במתחם תעש

ועדת המשנה להתנגדויות במשרד הפנים אישרה לאחרונה את תוכנית המתאר למתחם תעש השרון, לאחר שדנה בהמלצות החוקר זאב עמית, שמונה מטעמה לבחינת ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית. כתוצאה מכך, באגף התכנון ברשות מקרקעי ישראל עובדים כעת על הכנת התוכניות המפורטות למתחם.

בין החלטות ועדת המשנה קיימת האפשרות להגדיל את מספר יחידות הדיור בנימוק כי הצפיפות שנקבעה למספר יחידות הדיור בתוכנית שהופקדה העומד על 23 אלף יחידות דיור לשטח של 7,400 דונם, משקפת צפיפות של 3 יחידות דיור לדונם, שהיא כאמור צפיפות נמוכה במיוחד, שאינה תואמת את הוראות תמ"א 35.

"התוכנית איננה נדירה, היא חד-פעמית", אומרת מתכננת מחוז תל-אביב ברשות מקרקעי ישראל גילי טסלר. "אין עוד במדינה תוכנית שחלה על חטיבת קרקע כל-כך גדולה, בתחום של 4 רשויות מקומיות שונות, ועוד על קרקע מזוהמת".

לדברי טסלר, הטענות שהושמעו במסגרת ההתנגדויות כללו הפיכת כל השטח לפארק ירוק מבלי להקים יחידת דיור אחת, ומנגד דרישה להגדלה משמעותית של מספר יחידות הדיור. "במסגרת שמיעת ההתנגדויות גם אנחנו סבורים כי יש מקום להגדיל את מספר יחידות הדיור, אך צריך להבין שהתוכנית, כפי שהופקדה, מתבססת על תשתית תחבורתית ל-23 אלף יחידות דיור. כדי להגדיל את מספר יחידות הדיור, משרד התחבורה צריך להיערך להכנת תוכנית להגברת מערך התחבורה הציבורית במתחם, כולל קידום קו רכבת שתעבור מכביש 531 לפתח-תקווה, דרך מתחם תע"ש, וקידום התוכנית לקו הצהוב של הרכבת הקלה, שכיום תקועה, והכרחית לתמיכה בהגדלת מספר יחידות הדיור".

טסלר הוסיפה כי רשות מקרקעי ישראל נערכת לבצע את התנאים שנקבעו בהחלטת הוועדה, לצורך הכנת התוכניות המפורטות. זאת במקביל להסכם שנחתם בין הרשות לבין אגף התקציבים במשרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה לגבי הטיפול בזיהום הקרקע. על-פי ההסכם, עד למתן התוקף לתוכניות, המשרד להגנת הסביבה ייתן הנחיות לטיפול בקרקע, על-פי סקר זיהומי קרקע שבוצע, ולאחר מתן התוקף לתוכנית המדינה תטהר את הקרקע טרום הוצאתה למכרז.

"אין לנו שום כוונה לשווק קרקע מזוהמת", אומרת טסלר. "המדינה תטהר חטיבות קרקע גדולות בהדרגה, כאשר חטיבת הקרקע הראשונה תטוהר באמצעות כספים שהעמיד אגף התקציבים באוצר. ברגע שנשווק את חטיבת הקרקע הראשונה ליזמים, התמורה הכספית משיווק הקרקע תועבר לקופה יעודית שמטרתה לטהר את הקרקע, ובכספים האלה נטהר את חטיבת הקרקע הבאה, וכך הלאה. מאחר ומדובר בקרקע כל-כך גדולה, זה המנגנון הכי נכון והכי פשוט על מנת לטהר את הקרקע".

לדברי טסלר, במתחם ישנם אזורים ללא זיהום בקרקע, שבהם רשות המים כבר עורכת פיילוטים לבדיקת איכות המים. "באזורים שאין בהם זיהום, אני מאמינה שנוכל לצאת לשיווק הקרקע בטווח של חמש השנים הקרובות".