לשחרר רווחים כלואים

חולשת רשות המסים: הלחץ היחיד שבידה הוא ערכי, ציבורי ומוסרי

1. כמה חברות גדולות גלובליות מצויות בשעות אלה במרוץ של הרגע האחרון מול ראשי רשות המסים: רוצים רווחים כלואים? תורידו שומות, תשחררו מחלוקות. אתם, ראשי המסים, משתוקקים להראות שהצלחתם להגיע ליעד ההכנסה מרווחים כלואים?

אז תנו לנו הישגים, תסגרו אתנו עכשיו את הנושאים במחלוקת, בתנאי הסדר/הנחה משופרים. אחרת, לא כדאי לנו לשחרר רווחים כלואים, בטח לא מעבר לסכום מסוים שהוא טוב בעיקר ליחסי הציבור שלנו. משהו שירגיע את הפוליטיקאים ואת התקשורת ויחזק את מעמדנו.

2. אחת החברות הגדולות במיוחד, שחלקה ברווחים הכלואים גדול במיוחד, מתדיינת, בהזדמנות חגיגית זו של הדד-ליין להוראת השעה, על שומות מס כבדות שנקבעו לה לשנים 2005, 2006 ו-2007 בסכומים של מיליארדי שקלים. היא מקדמת ממש בימים אלה "הנחה" שתחתוך את השומות הללו לפחות ממחציתן.

3. לרשות בראשות משה אשר אין למעשה הרבה יכולת ללחוץ על החברות לשחרר רווחים כלואים ולשלם מס מופחת משמעותית, מלבד הלחץ הערכי, ציבורי, מוסרי. ואכן, מה שהרשות משדרת הוא בעיקר סוג של הזדמנות פז שניקרת לחברות "לנקות" את השיח הרע שמקיימת החברה הישראלית מול החברות הגלובליות שנהנות גם מהטבות מס מפליגות וגם מהרווחים הכלואים. לזה מתווסף "רווח" מעשי בדמות ביטול הסיכון שבית המשפט יכריע, אם וכאשר, נגד החברה.

הבעיה היא שהשיח של הרשות מדבר במונחים של נכון, ראוי, צודק, וזה כאשר כוחה של רשות מסים אמור להתבסס על יכולת האכיפה שלה ועל סמכותה בחוק לחקור, להוציא שומות ולהגן עליהן בבית המשפט. אבל למשה אשר ולרשות אין הרבה ברירה - יכולת האכיפה המשפטית שלהם נמצאת בשפל, תוצאה של מחדל מתמשך בן עשרות שנים שכלל ערעורים אזרחיים של חברות על שומות מס התקועות שנים ארוכות בבתי המשפט.

מדובר, נכון להיום, ביותר מ-17 מיליארד שקל, ובהתמשכות הליכים של מעל 15 שנים לתיק, לא כולל ערעורים לעליון. החשבון של היו"ר, הדירקטוריון המנכ"ל ויועציהם הוא שעד שיגיע המועד להכרעה משפטית סופית הם כבר כולם יהיו מזמן בגמלאות. אז למה לשלשל כסף היום.

4. חלק נכבד מהתדיינות החברות מתייחסת למחלוקת הנוגעת להשקעת כספים ברכישת חברות בחו"ל או השקעה בהקמת חברה-בת בחו"ל. בעוד שעל-פי חוות-הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, ובעמדה הנוכחית של הרשות, שלפיה על אף שהכסף לא הוצא במישרין כדיבידנד לבעלים שמחויב במס, הרי בפועל מדובר בהוצאה כספית בעלת משמעות של חלוקת דיבידנד לבעלים.

ככל הידוע, קיימים כבר שנים כמה תיקי ערעור בבית המשפט שטרם נידונו. בעוד הרשות אומרת לחברות: תנצלו את הוראת השעה ותשחררו רווחים כלואים, מציגים מייצגי החברות, רואי החשבון ועורכי הדין, ביטחון בניצחונם העתידי. יש בידיהם אסמכתאות לכך שההשקעות שנעשו בחו"ל קיבלו בזמנו גיבוי של בכיר עבר ברשות המסים. זה, לעמדתם, מה שיכריע בבית המשפט בבוא העת. לכן אין מה לרוץ ולשחרר "יותר מדי" רווחים כלואים.

5. נקודה נוספת שהחברות מעלות היא עצם העובדה שרשות המסים קבעה שומות בגין תחומים כמו השקעה כספית בחברה זרה. זה אומר למעשה שהרשות קובעת שאלה כספים שמקורם ברווחים המחויבים במס.

כלומר, רשות המסים אינה מכירה בהם כרווחים כלואים. אלא שעכשיו המדינה מבקשת/ מציעה להתייחס אליהם כאל רווחים כלואים ומבקשת לשלם מס בגינם - על גבה של השומה שערכה הרשות בעצמה. אז תחליטו, אומרות החברות - זה כסף מרווחים כלואים או לא? קודם תחליטו מה העמדה שלכם, כלואים או לא כלואים, אחר כך תבואו אלינו בדרישות.

6. לסיכום, לפקידי שומה יש סמכות נרחבת הנוגעת לקבלת החלטות על כספים כבדים בשם המדינה. יש להשגיח היום, יותר מתמיד, שבמהלך סגירת פרשת הרווחים הכלואים לא יערוך מס הכנסה הסדרים שיעלו לו הרבה יותר כסף במסלולים אחרים.