עובדי תעש בלי שכר; דורשים לקדם את הדיונים על ההפרטה

3,400 עובדי התעשייה הצבאית פתחו בעיצומים בעקבות פיגור בשכר

נמשכת המחלוקת בין משרדי האוצר והביטחון, שמעכבת את קידום מתווה ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש): היום (א') הודיע ועד עובדי החברה על עיצומים שבמסגרתם יופסקו ניסויים חיוניים בחברה. זאת, בעקבות פיגור בתשלום משכורות חודש אוקטובר ל-3,400 העובדים.

יו"ר הוועד, איציק יהודה, אמר כי "בכל יום של עיכוב נוסף בשכר, נסלים את מהלכינו ונמצה את הכלים שעומדים לרשותנו. לא יתכן שנהיה בני ערובה של משרדי האוצר והביטחון ובגלל ריב של 600-700 מיליון שקל - שלא קשור אלינו - אנחנו נשלם את המחיר. הממשלה מפעילה נגדנו טרור תעסוקתי".

בוועד עובדי תעש קראו היום למשרדי הביטחון והאוצר ליישב את המחלוקות שמעכבות את הפרטת החברה. המחלוקת המרכזית בין שני המשרדים היא היקף ההתחייבות של משרד הביטחון לרכש שנתי מתעש, בהיקף של כ-700 מיליון שקל. במשרד הביטחון מסרבים להתחייב על הזמנות שנתיות בהיקף זה בלי לקבל לכך גיבוי תקציבי מן האוצר, ומנגד, האוצר מסרב להעמיד את הסכום. לפני כשבוע וחצי הכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו בוויכוח בין משרדי האוצר והביטחון על גובה תקציב הביטחון. בתום דיונים ארוכים, נתניהו סיכם כי תקציב הביטחון יגדל בכ-2.75 מיליארד שקל ויעמוד על כ-54 מיליארד שקל.

מבחינת האוצר, סכום זה אמור לכלול את התחייבות המשרד לרכש השנתי מהתעשייה הצבאית - כתנאי להמשך ההליכים להפרטת החברה. עם זאת, במשרד הביטחון מדגישים כי תוספת זו לא כוללת את היקף ההתחייבות שלו לתעש. "זאת נבזות לשמה", אמר היום יו"ר הוועד בתעש, יהודה, "מחר נפגין מול משרד הביטחון בקריה בתל אביב וכבר עצרנו פרויקטים חשובים לביטחון המדינה. בקרוב יירדו מחשבונות העובדים החיובים של כרטיסי אשראי ובלי משכורת - כולם ייכנסו לדחק כלכלי".

על רקע המשבר בחברה, רשות החברות הממשלתיות פנתה היום לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לאשר כבר בישיבתה הקרובה העברה של כ-170 מיליון שקל אל החברה וזאת כדי לאפשר לה לשלם משכורות ולרכוש חומרי גלם. על פי הערכות, ועדת הכספים תתכנס בימים הקרובים.

אף הפערים בין משרדי האוצר והביטחון מעכבים את אישור המתווה להפרטת החברה. במשרד ראש הממשלה מנסים להאיץ דיונים שיובילו לפשרה בין הצדדים. גורמים מקורבים למשא ומתן שמתנהל בנושא העריכו היום כי ועדת השרים לענייני הפרטה תתכנס בשבוע הבא כדי לנסות ולהכריע בוויכוח. לדברי הגורמים, ראש הממשלה ומנכ"ל משרדו הראל לוקר ערים למחלוקת בין משרדי האוצר והביטחון ולפיכך ייתכן שראש הממשלה בעצמו יצטרך להכריע בה כדי לאפשר את יציאת מתווה ההפרטה לדרך.

מהנהלת התעשייה הצבאית נמסר בתגובה: "הנהלת החברה יחד עם משרדי האוצר והביטחון מרכזים מאמצים לפיתרון סוגיית המשכורות בהקדם. נציגות העובדים מודעת ושותפה למאמצים אלה. יצוין כי הקשיים פיננסיים המלווים את תעש אינם קשורים לפעילות השוטפת של החברה. הבעיות הפיננסיות נעוצות במתכונת הפיכתה של התעש לחברה ממשלתית לפני כ-20 שנה אז הוטל על תעש לשאת ממקורותיה בתשלומי פנסיה לכל גימלאיה (ולא המדינה) להבדיל מההחלטה במהלך דומה שבוצע בחברה הביטחונית הממשלתית רפאל; ובנוסף, הוקמה החברה ללא יצירת בסיס הון עצמי הולם לעיסוקה והיקף פעילותה.

"תעש, בהיותה חברה ממשלתית נאלצה לממן בשנים האחרונות הוצאות בהיקף של כמיליארד שקל שאין להם קשר לפעילות השוטפת של החברה, לרבות אחזקת קווים חיוניים בתחמושת הכבדה על חשבון החברה בעלויות של כ-200 מיליון שקל לשנה ותשלומי הפנסיה של גמלאי החברה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לשנה".