כץ: "סיכוי גבוה לשביתה בנמלים בשבוע הבא; נא להיערך"

שר התחבורה קרא "להיערך" לשביתה של שנה בנמלים, וקומם עליו את התעשיינים: "במקום לנהל מו"מ הוא קורא לנו לסגור את העסק"

שר התחבורה ישראל כ"ץ שב ומנפח שרירים מול עובדי הנמלים, אבל בדרך מצליח להכעיס דווקא את המשתמשים בנמלים ובעיקר את התעשיינים.

"ביום שני הבא יש סיכוי גבוה מאוד לשביתה", אמר היום (ג') כ"ץ בכנס שעסק בעניין תובלה ימית, זאת על רקע הדיון שנקבע לשבוע הבא בבית הדין הארצי לעבודה, שבסופו אכן צפוי סגן נשיאת ביה"ד השופט יגאל פליטמן להתיר שביתה בנמלים במתכונת מוגבלת.

"עבור מי שעוסק בתחום כדאי להיערך, אבל אני אומר שוב: גם אם ישבתו שבוע, גם אם ישבתו חודש וגם אם ישבתו שנה, אנחנו לא נשנה את ההחלטה שלנו. לא ניכנע. אנחנו חייבים לשנות את המציאות הזו ואת כל מעמדה של ישראל בתחום התובלה ולא ניתן ל-2,000 איש להוריד אותנו על הברכיים", הוסיף כ"ץ.

האמירה הזו של כ"ץ הכעיסה את מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, שכן ביום ראשון האחרון הפציר השופט פליטמן בנציגי המדינה והוועדים לשוב ולהידבר ביניהם לפני הכרעתו הסופית בסוגיה - והנה במקום להיעתר להמלצת השופט בניסיון למנוע שביתה, שר התחבורה מודיע כבר שתהיה שביתה וקורא לכולם להיערך לשביתה ממושכת. "אף תעשיין לא יודע להיערך לשביתה של שנה, זה לא רציני להגיד את זה", אמר חייק בשיחה "גלובס".

לדבריו, "זה כאילו שהשר יקרא לתעשיינים לסגור את העסקים שלהם. זו המשמעות של הקריאה שלו. מכיוון שהתעשיינים לא מתכוונים לסגור את העסקים אלא להמשיך להילחם על כך שהייצור יישאר בישראל ולהמשיך להילחם על העסקת עובדים בישראל, אנחנו חוזרים שוב על הקריאה לנהל מו"מ, ולא ברורה לנו עמדת הממשלה שמסרבת לנהל מו"מ כזה. אנחנו בהחלט מחזקים את השופט פליטמן שקרא לצדדים לנהל מו"מ, וצריך לזכור שמו"מ מנהלים בידיים נקיות מתוך מטרה לפתור את המשבר. רק בצורה הזו אפשר יהיה להגיע להסכמות ולפתור את הסוגיה".

לדברי חייק, זכותה של הממשלה לנהוג "מנהג בעלים" ולהחליט על הקמת נמלים חדשים בדרכה שלה, אולם גם לעיקרון הזה יש סייגים: "במנהג בעלים צריך לנהוג לאחר בחינה של הכלכלה הישראלית והצורך לתמוך בה ובפיתוחה. הממשלה לא יכולה לנהוג מנהג בעלים ולהתעלם מכל הסביבה העסקית בישראל".

ההערכה היא שביה"ד יאשר הפעם שביתה בנמלים משום שכבר קבע פעמיים מאז סוף יולי האחרון כי לעובדי הנמלים שמורה זכות השביתה לאור החשש הסביר כי רפורמה חד צדדית להקמת נמלים חדשים תפגע בעובדים הקיימים, ולאור מה שכינה "חוסר תום לב בהתנהלות המדינה" - זאת לאחר שהמדינה חזרה בה באבחה אחת מרפורמה שקיבלה הסכמה עקרונית של עובדי נמל אשדוד, בדבר הפרטת הנמל והקמת נמל פרטי בסמיכות לו ובמספר מגבלות.

עד עתה מנע ביה"ד הארצי שביתה בנמלים כדי למצות את האפשרות להידברות, אולם בסופו של יום התקיימו מספר פגישות ספורות שנקלעו במהרה למבוי סתום. למעשה, מדינת ישראל הבהירה מספר פעמים כי היא חולקת על קביעת ביה"ד לעבודה בדבר חובתה לנהל הידברות, אך נדחתה על ידי בג"ץ לפחות פעמיים.