להתכונן לניתוקים בענף הביטוח? הרווחים ממשיכים לזרום

לקראת פרסום הדוחות, שצפויים להציג שוב רווחים מכובדים - ממשיכות החברות לשדר פסימיות ורצון להתייעל, שעלולים לפגום גם בשירות

1. האם ענף הביטוח לקראת תקופת יובש בשירות לקוחות? האם גם בענף הביטוח והפנסיה יקרה מה שעבר על ענף הסלולר, שחווה ירידה בהכנסות - שגולגלה להפחתת דרישות השירות שהחברות דרשו מעצמן בעבר - ולפגיעה בשירות ללקוח? גורמים בשוק הביטוח והפנסיה מתריעים שכן, בהחלט ייתכן שענף הביטוח והפנסיה נמצא בפני משבר שירות (והשירות בענפים אלה, שלא כמו בענף הסלולר, למשל, אף פעם לא היה באמת טוב...).

גורם המעורה במתרחש בתחום החיסכון לטווח ארוך בענף הביטוח מספר לנו, שלצד חברות ביטוח שכבר מקצצות משרות ומאמצים בהנהלות ובתחומים נוספים - בין היתר גם בדרגי השירות לסוכנים וללקוחות - מכינות החברות האחרות תוכניות דומות, ובוחנות את צעדיהן בנושא.

לא רק זאת, את ענף הביטוח מלווה כבר כמה שנים פסימיות מסוימת, שהיא בין היתר תולדה של שינויים בשיעורי דמי הניהול שמותר לחברות לגבות כיום מהחוסכים ביחס למה שנהגו לגבות בעבר (בין אם ביוזמת הרגולציה ובין אם כפועל יוצא של התחרות בשוק), ובין היתר היא גם תולדה של המכות שניחתו עליהן במשבר 2008, שהבהירו את התלות שלהן בתוצאות שוקי ההון.

כך, החשש מהשינוי בתמהיל ובשיעור ההכנסות של החברות, לצד הגידול בדרישות השירות מהן, מצניעים במידת מה את הרווחים האדירים שהחברות הללו מציגות בדרך כלל.

מגמות אלה, לצד התקדמות - שכבר הפכה למגמה - של חזרתן של העבודה המאורגנת ושל ההסתדרות לענף הביטוח, מובילות את החברות למשנה זהירות ביחס להוצאות שלהן. כך אנו שומעים על הקפאה או הפחתה ניכרת של גיוסי העובדים בחברות הגדולות ביותר בענף, באופן שיחלחל באופן טבעי גם לשירות של החברות.

המענה הטוב ביותר לשיפור השירות טמון בטכנולוגיה. ואולם, פרויקט הדגל של האוצר לשיפור הבסיס הטכנולוגי של ההתנהלות הפנסיונית במשק - המסלקה הפנסיונית - עדיין לא מספק מענה, ומאמצים עתירי מימון של החברות עצמן לשיפור ה-IT שלהן הובילו לא אחת להצלחה חלקית, אם בכלל. אגב, לא פעם אמרו לנו בכירים בענף, שכאשר בחברות מחפשים לקצץ הוצאות, ההוצאות לשיפור מערכות המחשוב הן מהראשונות לספוג קיצוץ, אפילו שהן חשובות והכרחיות - גם לצורכי התייעלות.

2. ואולם, בעוד שבכירי ענף הביטוח מדברים על ההכרח בהתייעלות, הרי שבימים הקרובים ידווחו החברות על תוצאותיהן לרבעון השלישי, ובדוחות אלה הן צפויות להציג רווחים גבוהים - כפי שהתרגלנו מהן, בוודאי כששוקי ההון חיוביים. ציפיות אלה באות לידי ביטוי גם במניות של חברות הביטוח.

מתחילת השנה טיפס מדד מניות הביטוח בבורסה בכ-30%, וב-12 החודשים האחרונים מדובר על עלייה של כ-45%. לשם השוואה, באותן תקופות רשם מדד ת"א פיננסים עליות של כ-18% ושל 28%, בעוד שמדד ת"א בנקים טיפס בכ-12% וב-18%, בהתאמה.

כל אחת מחברות הביטוח הגדולות עלתה עד כה השנה בשיעור דו-ספרתי - החל ממגדל, שטיפסה בכ-11%, ועד להפניקס, שהוסיפה כ-50%. ב-12 החודשים האחרונים המגמה דומה - מגדל הוסיפה לערכה כ-22% והפניקס כ-80%.

כיום שווה מגדל כ-6.3 מיליארד שקל, והראל מחזיקה בשווי חברה של כ-4.6 מיליארד שקל. כלל ביטוח עם שווי חברה של כ-4 מיליארד שקל, הפניקס עם שווי של כ-3.6 מיליארד שקל ומנורה עם 2.8 מיליארד שקל.

איי.די.איי ביטוח - חברת הביטוח של ביטוח ישיר, שהונפקה השנה - היא החברה השישית בשוויה בענף הביטוח, עם שווי חברה של כ-1.3 מיליארד שקל, ואילו איילון מחזיקה בשווי של כ-445 מיליון שקל.

פסגות: הפוליסה הראשונה יצאה לדרך

אחת התקוות הגדולות של גורמים בסביבת שוק הביטוח הפנסיוני, להוציא חמש קבוצות הביטוח הגדולות, היא הרחבת מעגל ספקיות השירותים הפנסיוניים לציבור הישראלי אל מעבר למגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים. בשורה חלקית התקבלה בשנים האחרונות עם הקמת כמה קרנות פנסיה חדשות מקיפות על-ידי גורמים נוספים, ועם העלאת ההילוך שחווה איילון (לקראת מכירתה?). אבל, הבשורה הגדולה עודנה רחוקה.

השבוע נעשה הצעד האחרון במסע ההכנה של בית ההשקעות פסגות, בניהול חגי בדש, שכבר דווח לא אחת על כניסתו לתחום הביטוח. ביום ראשון האחרון, בשעות הצהריים, קיבל פסגות את הרישיון לשווק לפי שעה רישיון פוליסות ביטוח חיים טהור - ריסק חיים וריסק משכנתה, מהמפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר. כבר באותו היום מכר בית ההשקעות את הפוליסה הראשונה שלו. ביום שני נמכרו עוד כמה פוליסות שנושאות את שם המבטח פסגות, ואתמול נמכרו יותר מ-20 פוליסות ביטוח.

למעשה, פסגות עשה השבוע את הצעד הראשון - הקטן אך החשוב וההכרחי - במסע החדש שלו: להפוך לגורם משמעותי וחשוב גם בשוק הביטוח הפנסיוני.

מהבחינה הזו מדובר במהלך אסטרטגי ומשמעותי עבור בית ההשקעות, שמחזיק כבר בפעילות גמל משמעותית ובפעילות פנסיה חדשה ועדיין קטנה יחסית. אם וכאשר תיכנס פסגות למשחק במלוא המרץ, אפשר שיתברר כי לצעד זה היו גם משמעויות אסטרטגיות לענף הביטוח הפנסיוני.

מניות חברות הביטוח
 מניות חברות הביטוח