הדד-ליין לבנק החברתי: רישיון עד אוקטובר 2018

הרמטיק תהיה הנאמן של אופק, ותשמור על שני שליש מהכספים שאופק תגייס מחבריה (כ-65 מתוך 100 מיליון שקל)

קבוצת אופק נותנת לעצמה דד-ליין של 5 שנים להקמת הבנק החברתי הראשון בישראל וקבלת הרישיון מבנק ישראל - כך עולה מהחוזה שחתמה עם חברת הרמטיק, שהגיע לידי "גלובס". הרמטיק משמשת מעל ל-30 שנה כנאמן של נכסים בהיקף של מיליארדי שקלים והיא תהיה הנאמן של אופק, ותשמור על שני שליש מהכספים שאופק תגייס מחבריה (כ-65 מתוך 100 מיליון שקל).

עוד נודע, כי חשבון הנאמנות נפתח בבנק לאומי ויהיה משועבד לטובת הנאמן. הכספים שיישמרו אצל הנאמן יופקדו בפיקדונות של אחד מחמשת הבנקים הגדולים. עורכי הדין בעסקה בין אופק להרמטיק הם איתן שמואלי ודוד שיינברג ממשרד עורכי הדין איתן, מהולל ושדות. באופק אישרו את פרטי ההסכם.

נזכיר, כי אופק בראשות דורון שורר, מתכננת לגייס 30 אלף חברים לקואופרטיב הבנקאי הראשון, כאשר החברים יהיו גם לקוחות הבנק. לפי הערכות, עד כה גייסה אופק כמה מאות חברים, אולם זאת ללא מסע פרסום והסברה וכמעט אך ורק בעקבות פרסומים בתקשורת על המיזם. בהמשך מתכננים בקבוצה קמפיין ומסע גיוס רחב יותר. אירה פרידמן מוגדרת כמנכ"לית מטה ההקמה של אופק, והיא מיועדת לנהל את הבנק לכשיקום.

אופק תגייס מכל חבר 3,000 שקל (בסך הכול מתוכנן גיוס של כ-100 מיליון שקל), כאשר שליש מהסכום מיועד למימון עלויות ההקמה של הבנק, והיתרה תשמש כהון העצמי של הבנק ותישמר בחשבון נאמנות ובאחריות הרמטיק, עד אשר אופק תקבל רישיון בנקאי ותחל לפעול.

עוד נקבע בחוזה כאמור, כי על אופק להשיג אישור מבנק ישראל להתחלת פעילותה כבנק עד אוקטובר שנת 2018. אם אישור זה לא יתקבל - אופק תתפרק וכספי הנאמנות יחולקו לבעלי המניות, שהם החברים בקואופרטיב.

שכר הטרחה שהרמטיק תגבה יעמוד על אלף דולר לשנה. בנוסף, בגין "עבודות מיוחדות", יקבל הנאמן שכר בסכום של 500 שקל לשעה, וכן החזר הוצאות בגין הוצאות שישלם הנאמן לצד שלישי במידת הצורך, כגון עמלות לבנקים.