"פיתוח מאסיבי בשטחים החקלאיים הוא טעות היסטורית"

התוכנית שיוזם שר השיכון בעניין תוכנית הדיור הלאומית לעידוד בנייה להשכרה זוכה לביקורות רבות ■ מזכיר התנועה הקיבוצית: "אנו סבורים כי הליכי התכנון המוצעים על ידי צוות 90 הימים...תביא לפגיעה מאסיבית בשטחים החקלאיים והפתוחים"

קבינט הדיור עומד לדון מחר בתוכנית הפינוי בינוי החדשה שיזמו שר השיכון ומנכ"ל משרדו ובתוכנית הדיור הלאומית לעידוד בנייה להשכרה. בינתיים, גורמים שונים כבר מבקרים את התוכניות ואף דורשים משר האוצר, יאיר לפיד, שעומד בראש קבינט הדיור, לדחות את אישור התוכנית.

"חלק ניכר מן הסוגיות המופיעות בהמלצות צוות 90 הימים קשורות באופן ישיר להתיישבות ולקרקעות ההתיישבות, ולמרות זאת לא זומנו מעולם נציגי ההתיישבות להציג עמדתם לעניין זה בפני שר האוצר, קבינט הדיור או צוות 90 הימים", כך כתב היום (א') איתן ברושי, מזכיר התנועה הקיבוצית, לשר האוצר יאיר לפיד.

"לפיכך, נבקשך שלא להביא את ההמלצות לאישור הקבינט בישיבה זו, ובכל מקרה לא לאשרן לפני הדברות אתנו", כתב ברושי. "אנו סבורים כי הליכי התכנון המוצעים על ידי צוות 90 הימים לבנייה לא מבוקרת בהיקפים ובמקומות לא נכונים תביא לפגיעה מאסיבית בשטחים החקלאיים והפתוחים האחרונים שנותרו במרכז הארץ, ותהווה פגיעה אנושה באיכות חייהם של תושבי המרכז הנוכחיים, כמו גם אלו החדשים עבורם אמורות להבנות מאות אלפי היחידות החדשות.

"מתן דגש לפיתוח מאסיבי בשטחים החקלאיים במרכז הארץ הוא טעות היסטורית ובכיה לדורות. אנו סבורים כי על לה למדינה להיכנס לפאניקה ולוותר על ההזדמנות שנפלה לידיה ליצור תנועה אמיתית של אוכלוסיה איכותית אל הישובים העירוניים והכפריים מחוץ לגוש דן ולמרכז הארץ, וזאת כחלק ממאמצי הפיתוח הכבירים שכבר הושקעו ומושקעים כעת בפיתוח התחבורה לחבלי ארץ אלה, העברת בסיסי צה"ל לדרום, וכד'". נזכיר כי מכתבו של ברושי מצטרף לפנייה דומה שנשלחה לשר האוצר בסוף השבוע שעבר מצדם של אנשי המרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ופורום ה-15.

ארגוני המטה לתכנון אחראי והקואליציה לדיור בר השגה יצאו גם הם היום בקריאה לשרי קבינט הדיור שלא לאשר את התוכניות המוצעות. בניירות עמדה שפרסמו הארגונים פירטו כי מדובר ב"פגיעה קשה במערכת התכנון ובמערך האיזונים והבלמים באופן קבלת ההחלטות התכנוניות בישראל. פגיעה זו עלולה לגרום לתכנון לקוי ולפגיעה קשה בתפקוד היישובים העירוניים ובסביבה. הן הציבור והן מוסדות התכנון עצמם ימודרו מיכולת להגיב לפיתוח המוצע ולמנוע פגיעה עתידית.

חברי הארגון הוסיפו עוד כי "יש לדאוג לפיתוח וחיזוק היישובים העירוניים הקיימים והימנעות מפיתוח במקומות שלא יועדו לבינוי, בתכניות המתאר המחוזיות התקפות, כל זאת תוך התבססות על מערכות הסעת המונים ועל מערכות קיימות של מוסדות ציבור ותשתיות. כך תובטח איכות חיים עירונית גבוהה, ובמקביל יישמרו השטחים הפתוחים, לטובת הדור הנוכחי ועבור הדורות הבאים".

בנוסף, הארגונים מתנגדים בתוקף להצעה להקים מערכת תכנון נוספת עבור המתחמים לדיור לאומי, אשר תהיה בעלת סמכויות חסרות תקדים. "מוסד התכנון הארצי המוצע ייהנה מיכולת כמעט בלתי מוגבלת לאישור תכניות למגורים, תוך פגיעה ביכולתו של הציבור להשמיע את דברו באשר לתכניות המקודמות על ידו ולהשפיע על החלטותיו. תכנון המתחמים לפרויקט הלאומי לדיור צריך להיעשות במערכת התכנון הקיימת ובכפוף לתכניות המתאר הארציות והמחוזיות המאושרות. יש לשים דגש על הסרת חסמים אשר יאפשרו בניית יחידות דיור רבות שקידומן מתעכב, ובכלל זה פתרונות תחבורתיים ותשתיתיים, וכן קידום מתן היתרי בנייה לאלפי יחידות דיור שאושרו בתכניות מפורטות תקפות, באמצעות חיזוק כוח האדם המקצועי בוועדות המקומיות, בייחוד ברשויות חלשות".

תגובות קשות לתוכנית נשמעות גם מכיוון השמאים. חיים מסילתי, שמאי מקרקעין וחבר לשכה בכיר בלשכת השמאים, מתייחס לתוכנית הדיור הלאומית וטוען כי ההחלטה לבנות על השטחים הפתוחים ולקדם פיתרון חדש להפקעת קרקע חקלאית אינו ישים: "ההחלטה הזו מתעלמת ממכלול גורמים אנושיים ופסיכולוגיים שקשורים לחקלאים שעיבדו את האדמה במשך 60 שנה וזו פרנסתם. יש לי הרושם שלפיד ואנשיו לא התייעצו עם שמאי מקרקעין או עם אנשי תכנון מהשורה הראשונה בישראל, אחרת, התוכנית הזו לא היתה עולה על הנייר. מלבד לוחות הזמנים הבלתי אפשריים שהיא מציגה, מלבד ההתעלמות שלה ממערכות התכנון והשיווק הקיימות במדינה, מלבד הרמיסה הבוטה של זכויות האדם שהיא דורשת בדרך לביצוע היא מתעלמת מנתון אחד מאד מאד בסיסי - מרכזי הערים הן עיקר הדרישה ולא השכונות העוטפות אותן. לכן, הרחבת השכונות לא בהכרח תמשוך אוכלוסייה, אלא קודם כל התחדשות עירונית ובעיקר פינוי בינוי".

יש לציין שלצד ההתנגדות והביקורת, יש גם כאלו שדווקא מברכים על הפתרונות החדשים. "כל מהלך שיביא בפועל להגדלת מלאי הדירות הוא מבורך ונראה כי קבינט הדיור הולך בדרך הנכונה". כך אומר, נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, "יש לשים את הדגש על הסרת החסמים המרכזיים ואפשרות להרחבת היצע הדירות בזמן הקצר ולזמן הבינוני והארוך.בנושא התחדשות עירונית, הרעיון להקצות קרקעות שיאפשרו בינוי לפני פינוי יביא להסרת חסמים מול הדיירים ויאפשר להאיץ הליכים. גם בנושא האצת אישור תוכניות גדולות אנחנו רואים פתרון אם כי לא ברור מדוע הועדה תדון רק בקרקעות מדינה, בעוד שבאזור המרכז חלק נרחב מהמתחמים הגדולים נמצא בבעלות פרטית והאצת התכנון עשויה לייצר יותר דירות במרכז הארץ ובאזורי הביקוש".

בנושא בנייה להשכרהאמר בובליל כי "נראה כי צוות 90 הימים הבין כי ללא הבטחת תשואה למשקיעים הפרויקטים לא יצאו לפועל, ולכן כעת הוצאת קרקעות לשיווק המשלבות בניה למגורים ובניה להשכרה יחד עם הבטחת תשואה יכולה בהחלט להאיץ את הנושא. גם הרחבת הסמכויות בהפקעת שטחים חקלאיים עשויה סוף סוף להגדיל את מלאי הקרקעות לבניה. אנו מקווים שלאחר ההכרזות התוכניות אכן יצאו לפועל ומברכים את קבינט הדיור על העשייה".