בשורה לצרכן הישראלי

האינטרס הראשון של הצרכן הישראלי הוא שמגה תשרוד

המשא-ומתן שמנהלת קבוצת אלון למכירת רשת מגה ורשת המרכולים AM:PM מעידה כי הקבוצה הרימה ידיים מהניסיון שלה להחזיר עטרה ליושנה, וכי היא נואשה מהרעיון שרשת מגה תשוב לפרוח.

מאז החל מצבה של הרשת להידרדר במארס 2008 בעקבות הכרזת חרם החרדים על "שפע שוק", מגה לא הצליחה להתרומם בחזרה, ומצבה אף הלך והורע. ברשת התחלפו בינתיים מנכ"לים, התוכנית האסטרטגית השתנתה - אבל הבעיות נשארו בעינן, ומגה לא הצליחה להביא איתה בשורה שתמשוך אליה את הצרכנים.

מגה היא היום רשת השיווק הציבורית היחידה שמפסידה כסף. הרשת, שהחזיקה במותג המוביל בישראל, מתקשה להתמודד בעיקר בזירת הדיסקאונט, כשגם התחרות בערים הולכת ומתחדדת.

נראה כי גם בקבוצת אלון מבינים היום שהתוכנית האסטרטגית החדשה של מגה לא תחולל מהפך של ממש, ושאת הפעילות בשוק הישראלי הלוהט עדיף להעביר לידיים בטוחות. מגה כשלה בשיח עם הצרכן הישראלי, וכעת היא מקווה שהשותפים החדשים ייצרו שיח חדש.

כניסה של שחקן בינלאומי למגה, בין אם רשת אושן תצטרף לעסקה ובין אם לאו, היא בשורה לא רק למגה אלא גם לצרכן הישראלי. האינטרס הראשון של הצרכן הישראלי הוא שמגה תשרוד בשוק - אחרת כוח רב מדי ירוכז בידי הרשתות המתחרות, והכוח הזה מתורגם תמיד, למרבה הצער, לעליית מחירים.

שנית, קשה למצוא היום בידול בין רשתות השיווק בישראל. בזמן שרשתות בארה"ב ובאירופה פועלות לפיתוח תחום הטריות והאיכות, למשל - בישראל זה כמעט ולא קיים. כניסה של שחקן בינלאומי עתידה לפיכך לא רק לחדד את התחרות, אלא גם להביא לצרכן המקומי ערך מוסף.