אבי לוי על זיכויו: "האמנתי שכך זה צריך להסתיים. ממשיכים כרגיל"

מנכ"ל מליסרון ועופר השקעות זוכה מחמת הספק מכל העבירות שיוחסו לו בפרשת הרצת האג"ח ■ ביהמ"ש: האישומים התבססו על עדות מנהל הכספים בעופר השקעות, גולן מדר, ומשזה חזר בו, "אין להרשיע את לוי ולו מחמת הספק"

"האמנתי שכך זה צריך להסתיים. אני שמח על הזיכוי, ומודה לעורכות הדין שלי. עכשיו הכול בסדר. ממשיכים כרגיל" - כך אמר הבוקר (ג') אבי לוי, מנכ"ל מליסרון ועופר השקעות, רגע לאחר זיכויו מחמת הספק מכל העבירות שיוחסו לו בפרשת הרצת האג"ח של חברת מליסרון, קבוצה-בת של עופר השקעות, שבבעלות ליאורה עופר. בנוסף, גם חברת מליסרון זוכתה מכל האישומים נגדה. כתב האישום ייחס ללוי ולמליסרון עבירות תרמית בניירות ערך (הרצת מניות) ועבירות דיווח.

מנגד, הורשעו גולן מדר, מנהל כספים בעופר השקעות; אלי העליון, שהיה סוחר אג"ח בחדר המסחר של פועלים סהר; וחברות בקבוצת עופר - חברת עופר השקעות וחברת עופר פיתוח והשקעות - בעבירות תרמית בני"ע ועבירות דיווח, שביצעו בקשר עם הרחבת סדרת האג"ח של מליסרון ב-2009.

במסגרת הפרשה הואשם אבי לוי לפני כשנתיים, כי בנובמבר 2009, לקראת הנפקת אג"ח של מליסרון (הרחבת סדרה ד'), פעלו הוא ומדר להעלאת שער האג"ח בשוק באמצעות רכישתן; זאת, על-מנת שהמחיר בהנפקה ייראה אטרקטיבי לעומת מחיר השוק, כדי להגביר את סיכויי הצלחת ההנפקה. העליון הואשם כי ביצע את פעולות המסחר האסורות.

"אין חיזוק משמעותי"

בהכרעת דין ציין השופט חאלד כבוב מהמחלקה הכלכלית במחוזי בת"א, כי "האישומים נגד לוי מתבססים על עדותו של מדר ברשות ני"ע, ממנה חזר בביהמ"ש, או במילים אחרות על אימרת-חוץ של שותף (לכאורה) לדבר עבירה, הטעונה חיזוק מוגבר", ו"ללא "דבר לחיזוק" בעל משקל משמעותי אין להרשיע את לוי, ולו מחמת הספק". עוד ציין כבוב כי אין באמירות של מדר חיזוק משמעותי די הצורך לשם הרשעתו של לוי בביצוע עבירות מניפולציה והנעה באגרות החוב של מליסרון, ואין להרשיע "אך ורק" על-בסיס אימרת-החוץ של מדר.

לדברי השופט, "תשובותיו של לוי בעדותו בביהמ"ש הותירו בליבי ספק של ממש בדבר מידת מעורבותו בהליכים, שבוצעו על-ידי מדר. בנוסף, אינני יכול לשלול את האפשרות שמדר ניסה בכל כוחו להציג את מעשיו כאילו בוצעו בשיתוף עם הממונה עליו, לוי, כדי למלט את עצמו ולהפחית מאחריותו האישית". כבוב ציין גם כי "לוי לא היה בקשר רציף עם העליון, לא הוכח בשום שלב שהוא הנחה את העליון או היה שותף להנחיה המפורשת, שניתנה על-ידי מדר להגיע לשער של 117 אגורות. ספק זה, חייב להוביל למסקנה - זיכויו של לוי מחמת הספק".

השופט כבוב ציין כי המחלוקת בין הצדדים סבבה סביב הפרשנות של האירועים. טיעון התביעה המרכזי הוא כי הרכישות נועדו לתמוך בשער האג"ח לקראת ההנפקה, כך שייקבע שער מינימלי גבוה בשלב ההנפקה השני - ההצעה לציבור; מנגד, טיעון ההגנה המרכזי הוא כי רכישות האג"ח היו ראשית כל השקעה טובה וכדאית.

ביהמ"ש ציין, כי אמנם, עצם העובדה שהפעולה נעשית מתוך מטרה להשפיע על השער, יוצרת עיוות במסחר. ואולם, המטרה לא נבחנת בחלל ריק, אלא על-פי אינדיקציות שיש להן בסיס התנהגותי כלשהו. "אם יגיע ביהמ"ש למסקנה (שאינה סבירה) שעל-אף שהייתה כוונה בליבו של מאן דהוא להשפיע על שער של ני"ע, אך בפועל הוא פעל בדיוק כפי שהיה פועל לולא אותה כוונה, אזי אין מקום להרשיעו בהשפעה תרמיתית על השער", ציין כבוב.

השפעה בתרמית

ביהמ"ש קבע כי מדר פעל בשם קבוצת עופר והשפיע בתרמית על שער אג"ח סדרה ד' של מליסרון בארבעת הימים שקדמו להרחבת הסדרה בבורסה. בפעולות אלה, נקבע, מדר הניע בתרמית משקיעים לבצע פעולות באג"ח סדרה ד'. מדר ביצע את התרמית באמצעות העברת הוראות להעליון, לפיהן התבקש העליון לבצע רכישות מאסיביות של אג"ח סדרה ד', במטרה להעלות את שערה ל-117 אג', או למנוע את ירידתה בימים שקדמו להרחבת הסדרה לציבור. לצורך ביצוע הפעולות העמיד מדר לרשות העליון כ-30 מיליון שקל מחשבונות קבוצת עופר.

העליון הורשע בעבירה של השפעה בתרמית על תנודות השער של האג"ח, לאחר שבפני ביהמ"ש הצטיירה תמונה של מי "שהתגייס למשימה", לא שימש "מקלדת" להוראות הלקוח, אלא פעל באופן מתוחכם ומודע, תוך הפעלת מספר שיטות מסחר.

"קביעות חשובות"

עוה"ד של לוי, עוה"ד נוית נגב וגל הררי-גולדמן ממשרד שינמן-נגב-ניב מסרו: "אנחנו שמחות מאוד על הזיכוי ועל ההחלטה של בית המשפט, ושאבי לוי יוכל לחזור במלוא המרץ לעשייה. ביהמ"ש גם קבע קביעות משפטיות חשובות בפסק הדין, שמשפיעות על פרשנות עבירת ההשפעה בדרכי תרמית על ני"ע".

עוה"ד של מדר, ז'ק חן ועינת בן משה, ממשרד חן יערי רוזן-עוזר ושות', מסרו: "נלמד את ההחלטה ונשקול את המשך צעדינו". עורכי דינו של העליון, גרשון גונטובניק ועודד גזית ממשרד וינרוט, מסרו: "נדגיש שביהמ"ש קבע בהכרעת הדין שהעליון לא יזם את המהלך, לא הוכנס בסוד העניינים המדויק, ואינו שווה באחריות המיוחסת לו למי שנתן לאו את ההוראות, והדברים יבואו לידי ביטוי בגזר הדין". עוה"ד של מליסרון, פיני רובין ונבות תל-צור, בירכו על הזיכוי.

זיכוי שלישי גדול השנה לעו"ד נוית נגב

מי שחתומה על זיכויו של אבי לוי, ויכולה לרשום בלעדיות על החיוך המרוח על פניו מהבוקר, היא עו"ד נוית נגב, מהסנגוריות המובילות בארץ בתחום עבירות הצווארון הלבן, שייצגה אותו בהליך, כשלצדה כוכבת עולה ממשרד שינמן-נגב-ניב, עו"ד גל הררי גולדמן.

אף אחד כבר לא אמור להיות מופתע כאשר שמה של נגב מככב לצד עוד כותרת על זיכוי. רק השנה חתומה נגב על שלושה מהזיכויים המהדהדים ביותר שנרשמו בתיקים בעלי פרופיל תקשורתי ומשפטי גבוה. השנה שלה נפתחה בזיכויו המלא של היזם משה מילר, לשעבר מבעלי חברת רמדיה, בפרשת גרימת מותם של הפעוטות שצרכו מזון תינוקות צמחי של החברה; עברה דרך זיכויו של רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת "ראשונטורס"; והסתיימה בזיכויו היום של לוי (ערעורים הוגשו על שני הזיכויים הראשונים).

זיכוי דרמטי נוסף שעליו חתומה נגב (יחד עם שורת עורכי דין בכירים) הוא זיכויו המלא של עו"ד-ד"ר יעקב וינרוט מהאישום, כי נתן שוחד בדמות ייצוג משפטי בשכר טרחה נמוך לפקיד השומה רו"ח שוקי ויטה, תמורת טיפול מיטיב בלקוחותיו עתירי הממון של וינרוט.

בימים אלה מייצגות נגב ועמיתתה עו"ד איריס ניב-סבאג בפרשות נירות ערך נוספות מוכרות, בהן דוד אדרי, לשעבר מבכירי פסגות, שחשוד בביצוע מניפולציות באיגרות-חוב בתיק הנוסטרו של החברה.

בנוסף, מייצגת נגב בימים אלה חשוד נוסף בפרשה מתוקשרת, שלה קווי דמיון רבים מאוד לפרשת מליסרון - פרשת הרצת המניות לכאורה באי.די.בי (ר' מסגרת). נגב וסבג-ניב מייצגות בפרשה את איתי שטרום, שחשוד בהשפעה בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי, לקראת הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-23 בפברואר 2012.