לנדאו: "פיתוח 'לוויתן' הוא אתגר הנדסי מהמעלה הראשונה"

הממונה על הנפט במשרד התשתיות: באזורי הרישיונות שמופו אך טרם נקדחו נמצאים מבנים שעשויים להכיל כ-300 מיליארד מ"ק (BCM) נוספים של גז טבעי

אחוזי ההצלחה בקידוחי הנפט והגז הימיים בישראל גבוהים מהמקובל בעולם, גם אחרי רצף הקידוחים היבשים, כך אמר היום הממונה על הנפט במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, אלכסנדר ורשבסקי.

בדברו בוועידת אנרגיה ועסקים בכפר המכביה אמר ורשבסקי כי אחוז ההצלחה בקידוחים בישראל עומד כיום על 55%, כשהמקובל בעולם עומד על קידוח מוצלח אחד מתוך שלושה.

בנוסף סיפק ורשבסקי אומדנים מעודכנים על פוטנציאל התגליות העתידי. לדבריו, באזורי הרישיונות שמופו אך טרם נקדחו נמצאים מבנים שעשויים להכיל כ-300 מיליארד מ"ק (BCM) נוספים של גז טבעי, מעבר לכ-900 BCM שהתגלו במימי ישראל עד כה. בנוסף ציין ורשבסקי כי ישנם רשיונות שטרם מופו וכמחצית משטחי החיפושים הימיים של ישראל אינם בגבולות רשיונות מחולקים - כך שפוטנציאל התגליות עשוי אף לגדול בעתיד.

אלסנדרו אגוסטיני מנהל פיתוח עסקי בחברת אדיסון האיטלקית המפעילה ברישיונות נטע ורועי אמר כי "התחלנו את הפעילות בישראל לפני שנה. אנחנו רוצים להגדיל את הפעילות שלנו בישראל ולא רק בשתי הרישיונות שיש לנו. יש תקווה. יהיו תמיד קידוחים יבשים אבל אם יש כבר תגליות יהיו עוד".

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו המחזיקה ב-15% מהזכויות ב'לוויתן', אמר כי פיתוח המאגר הוא "אתגר הנדסי ממעלה ראשונה ומעריכים את את עלות הפיתוח בכ-5 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנעשה אי פעם במדינה. סבלנו מעיכובים שגרמו לאי וודאות למשל סוגיית הייצוא."

לנדאו הוסיף כי חברות בינלאומיות לא יגיעו לישראל אם תהיה מגבלה של שתי רישיונות. "יש במים הכלכליים של ישראל עוד הרבה גז ובלי ההשקעות של מליארדי הדולרים לא ימצאו אותו. הקלה בתנאים דרקוניים תעודד את התחרות ותגדיר את כמות הגז במים הכלכליים".

מנכ"ל הכשרה אנרגיה, אוהד מראני, הוסיף כי "יש פקק שמשתחרר בנכונות של חברות אמריקאיות להיכנס לישראל. יהיו לנו חלון שבו חברות אמריקאיות פחות יחששו ממדינות ערב".