איילת שקד היפה והמאכזבת

במקום להאיר חשיכת חוסר השוויון, שקד מקדמת את המשך האפליה

כשרואים לראשונה את איילת שקד (הבית היהודי) מתפעלים קודם כל מיופיה. משום מה לא מקובל לציין רשמים כאלה, כאילו מה זה קשור, צריך להתייחס לאישיות, לאינטליגנציה, לא למראה חיצוני. אבל מה לעשות, אני חושב, למעשה אני בטוח, שמראה חיצוני, גם של גברים, הוא חלק בלתי נפרד מאישיותו של אדם. מי שנראה טוב מתנהג אחרת, מתייחסים אליו בצורה שונה, וזה חייב להשפיע על דרכו.

כמובן שפנים יפות לא עושות אדם לראוי יותר מאחרים. שקד היא אישה ראויה לציון מכיוון שיש לה גם את כל השאר. אישה משכילה שצברה תארים חשובים לרוב, דעתנית, אמביציוזית. תהרגו אותי אם אני מבין איך ולמה הגיעה אל הבית היהודי. תקופה ארוכה הייתי משוכנע שהיא דתיה, עד שמישהו אמר לי שמה פתאום, היא חילונית למהדרין. אז למה הבית היהודי? בגלל הימניות. זה התקן עליו היא יושבת לצדו של נפתלי בנט.

שקד והקיצוניות

חשבתי ששקד תוכל להביא אל הבית היהודי הדתי ייחוד משלה, של חברת כנסת שהימניות שלה לא באה מהדת, ושזה יתבטא בהשפעה החילונית-משכילה שלה על דעות קיצוניות בתחום הדת והמדינה. אני לא מתכוון שעמדות ימניות אינן ראויות. בהחלט כן, וככל שחולף הזמן ומתגברים התסכולים, אני מוצא עצמי מתקרב אל כמה מהן. אבל לכל דבר ועניין יש מידה ודרך, ולפעמים הם חשובים לא פחות מהעניין עצמו, ואין ספק שהם חשובים גם לעניין עצמו. חשבתי ששקד תשים לה למטרה להוציא מהימניות את הקיצוניות, או לפחות למתן אותה.

בינתיים, לצערי הרב, זה עוד לא קורה. למעשה, נראה שבמקום שהיא תשאב את הקיצוניות אל המודל היותר מושכל, קורה ההיפך. אני לא מתכוון שדעותיה הימניות אינן ראויות. בהחלט כן. אבל לכל דבר וענין יש מידה ודרך, ולפעמים הם חשובים לא פחות מהעניין עצמו. ובעניין הזה של דרך, חשבתי שאיילת תוכל ותרצה להוביל למציאת דרכים אחרות מאלה המשמשים חלקים בימין.

שקד והשוויוניות

והנה, היום אני שומע וקורא ששקד מבקשת לקבוע במסגרת השוויון בנטל שהסנקציה נגד חרדים המסרבים לשרת בצבא תהיה במישור הכלכלי - לא הפלילי. זאת, לעומת סרבנים חילוניים, שעליהם ימשיך לחול הדין הפלילי. שקד מנמקת שלא רצוי לראות קבוצות גדולות של חרדים נכנסים לכלא. וקבוצות של חילונים סרבנים בכלא זה מראה מלבב? אם סרבני מצפון, למשל, יתאגדו לצורך סירוב המוני, מה נעשה? אחר הכל, לימוד תורה הוא ממש כמו כל מצפון אחר.

במקום להאיר את חשיכת חוסר השוויון, נראה ששקד היפה, המשכילה, המתקדמת(?) הפכה לדוברת העיקרית בעד המשך האפליה. מאוד מחוכם מצד מפלגתה להשתמש באשה חילונית כדי להגן על חרדים. לא מחוכם, ומאוד מאכזב, מצדה של שקד עצמה.