גם אנחנו רוצים נבחרת לאומית!

גיברלטר, החברה החדשה באופ"א והקטנה מבין המדינות המסונפות לארגון (29 אלף תושבים), רשמה תוצאה מפתיעה במשחק הבכורה ההיסטורי שלה

הפוקוס אמש (ג') של הכדורגל האירופי אמנם היה על כריסטיאנו רונאלדו והתצוגה הכבירה של הפורטוגלי בפלייאוף העלייה למונדיאל מול שבדיה. אבל במקום אחר ביבשת, התרחש אירוע לא פחות מהיסטורי: אחרי 14 שנים של מאבק ארוך, שכלל התערבות של האו"ם, בירוקרטיה אינסופית ופסיקות משפטיות שהגיעו עד לבית הדין הגבוה בשוויץ לענייני ספורט (CAS) - גיברלטר, המדינה הקטנה שנמצאת בשליטה בריטית אך גיאוגרפית ממוקמת בטריטוריה ספרדית - שיחקה את משחקה הבינלאומי הרשמי הראשון אי-פעם, וסיימה אותו עם סנסציה: סחטה מנבחרת סלובקיה תיקו 0-0 מדהים במפגש הידידות שהתקיים בין השתיים.

אופ"א הסכימה רק במאי האחרון לקבל את גיברלטר כמדינה ה-54 החברה בארגון, במה שהפך אותה באופן אוטומטי לאומת הכדורגל הקיקיונית ביותר מבין המדינות המסונפות להתאחדות האירופית: יש לה 29,752 תושבים בלבד, פחות מסן מרינו (32,576), ליכטנשטיין (36,281) ואנדורה (85,082). במדינה רשומים רק בין 600 ל-1,000 שחקני כדורגל, על-פי הערכות - כך שהרכבת הנבחרת אינה משימה פשוטה. מי שהתנגדה לקבלתה של גיברלטר לאופ"א היא ספרד - שחששה כי בעקבות מהלך כזה, גם הבאסקים או הקטאלונים במדינה עשויים לקבל בעתיד עצמאות כדורגלנית.

למשחק אתמול עם סלובקיה הגיעו כמה מאות בודדות של צופים. הוא התקיים במגרש ה"אסטאדיו אלגרווה" שבפורטוגל, המרוחק כ-250 ק"מ מגיברלטר, כיוון שבקולוניה הבריטית הקטנה אין מתקן שעומד בתקנים של אופ"א. גיברלטר צפויה לארח במגרש הזה את משחקי הבית שלה במוקדמות יורו 2016, אליהן כמובן תוגרל מהדרג הנמוך ביותר. באצטדיון קיימים למעלה מ-30 אלף מושבים - יותר מכל תושביה של גיברלטר יחד.

מי שמסתמן ככוכב של הנבחרת, שמורכבת בעיקר מחובבנים המשחקים בליגה המקומית - הוא דני היגינבות'ם, תוצר מחלקת הנוער של מנצ'סטר יונייטד ששיחק במהלך הקריירה שלו בין היתר גם בסאות'המפטון, סטוק סיטי וסנדרלנד. אתמול, בגיל 34, השחקן שאימו היא גיברלטרית במקורה, וכיום משחק בקבוצה האנגלית החצי-מקצוענית צ'סטר FC - ערך את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו. היגינבות'ם הצטיין במשחק אמש מול סלובקיה, שהיוותה מבחן לא קל לגיברלטר: סלובקיה מדורגת במקום ה-27 באירופה בדירוג אופ"א, כוללת שחקנים מקבוצות כמו נאפולי, ליברפול ואולימפיאקוס - ולאחרונה ניצחה 0-2 במשחק חוץ בפולין.