אושר תו תקן ישראלי למכשיר "הינשוף" למדידת אלכוהול

יקשה על ערעור על תוצאות המכשיר, שבגינן נשללים רישיונות ומוטלים קנסות

המכשיר לזיהוי אלכוהול "ינשוף" אחראי עד היום לדוחות קנס לאלפי נהגים, כמו גם שלילת רישיונם והחרמת כלי רכב. ספק אם רבים מהנהגים הללו ידעו, שלאותו מכשיר כלל לא היה עד היום תו תקן רשמי. אבל המצב השתנה. לאחר אישור הצעת התקן הישראלי החדש ת"י 5140-2.2 "מכשיר אכיפה מאויש - מכשיר אנליטי ראייתי למדידה כמותית של ריכוז אלכוהול בנשיפת אדם" ("ינשוף"), שיצטרף לסדרת התקנים ת"י 5140 הדנה במכשירי אכיפה לגילוי ולתיעוד עברות תנועה.

הצעה זו הוכנה על-ידי ועדת מומחים בראשותו של ד"ר שי סופר, המדען הראשי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. התקן דן במכשור אנליטי למדידה כמותית של אלכוהול באוויר נשוף (תוצאת המדידה מבוטאת כריכוז האלכוהול בנשיפה) - מכשור "ראייתי" המשמש אמצעי עיקרי להשגת תוצאת מדידה מוחלטת, בניגוד למכשירים אחרים הנמצאים בשימוש ומספקים תוצאה ראשונית בלבד (דוגמת מכשירי עבר/נכשל).

התקן מפרט דרישות מינימליות מהמכשור ואת הבדיקות הנדרשות לצורך אישור דגם. בנוסף, הוא מנחה גם בקביעת דרישות לאימות ראשוני של המכשור ולאימותים תקופתיים בזמן השימוש בו.

דני גולדשטיין, מנכ"ל מכון התקנים הישראלי: "מכשירים שיעמדו בתקן הם מכשירים שיספקו תוצאות מדידה אמינות. התקן יסייע להגברת האכיפה בתחום כחלק מההירתמות הלאומית ללוחמה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול. אנו צופים צמצום בתאונות הדרכים הנגרמות כתוצאה מנהיגה בשכרות, בזכות התקן".

בעקבות קבלת התקן צפויות מדידות הינשוף לקבל אישור כמעט אוטומטי בבתי המשפט.