אומת ההדלפות

הסיפור שלא קרה, לא יקרה, איננו אישור או הכחשה או תגובה כלשהי

הסיפור הבא לעולם לא קרה. הוא איננו מהווה אישור או הכחשה, או תגובה מסוג כלשהו, לשמועות בדבר רכישתה או לא של חברה כלשהי. זהו סיפור דמיוני. לגמרי. הוא לא יקרה במקומותינו. הנה הסיפור.

חברת הסטארט-אפ מדיקל ריסרץ' טכנולוג'יס ישראל אינוביישנס, או בקיצור MRTII, פיתחה תרופה חדשנית לסרטן הדם. 90 מיליון דולר שהושקעו בחברה מימנו שבע שנות מחקר ופיתוח של יזמיה, מדענים מבריקים ונועזים, הביאו אותה לתוצאות מדהימות, שקירבו את עולם המדע לתרופה שתיתן מענה לאחת המחלות הקשות ביותר הקיימות כיום. ואולם, הניסויים הקליניים והמחקר המתמשך הביאו לצמצום מקורותיה הכספיים של החברה עד למצב שנותרו לה כשישה חודשי פעילות לפני שתיאלץ לסגור את שעריה.

לאחר דיון ארוך ונוקב החליט דירקטוריון החברה פה-אחד, ביחד עם יזמיה, שיש להיענות לניסיונות החיזור מטעם מספר ענקי התרופות שליוו את פעילותה מהצד בשנים האחרונות. "חלמתי על בניית חברה ישראלית עצמאית", אמר בסיכום הדיון ד"ר יוסי ישראלי, יזם ומנכ"ל החברה, "אבל אני מכיר בכך שלטובת עובדי החברה, יזמיה ומשקיעיה ולא פחות חשוב מכך לטובת מיליוני אנשים שנוכל להציל את חייהם לאחר הוצאתה של התרופה שלנו לשוק, הדבר הנכון עבורנו הוא למכור את MRTII במחיר הנכון לקונה, שנאמין שאכן יהיה שותף אמיתי לחזון שלנו".

5 חודשים לאחר מכן, עמדה MRTII להירכש על-ידי חברת התרופות האמריקאית הענקית Kay & Kay, בסכום של 550 מיליון דולר, בסופו של משא ומתן מורכב ומתיש. בפגישה המסכמת אמר סמנכ"ל הפיתוח העסקי הבכיר של הרוכשת למנכ"ל MRTII : "אני מברך את כולנו על העסקה החשובה, עליה נוכל לחתום תוך מספר ימים. אבקש להזכיר לכולנו שמבחינת Kay & Kay, הסודיות היא חלק מהותי בעסקה וביתרון התחרותי אותו אנחנו מבקשים להבטיח לנו בשוק. כמו שהבהרנו היטב במסמכי העסקה, פרסום לא מתואם של העסקה הוא מבחינתנו עילה לביטולה המיידי".

גורם, שבמסגרת תפקידו נחשף לפרטי העסקה, יצר קשר עם אחד העיתונאים המועדפים עליו. כמו שעשה כבר יותר מפעם אחת, הוא העביר לו את פרטי העסקה ברמת פירוט גבוהה, תוך הקפדה על טעות מסוימת במספרים, על מנת שלא לחשוף את זהותו או מידת קירבתו לשולחן הדיונים. העיתונאי החרוץ פנה לחברה כדי לקבל תגובה. ד"ר ישראלי, המום מהחשיפה הצפויה, גמגם משהו על כך שאיננו יכול להגיב, לצערו. בהמשך, שלא לציטוט, התחנן - ממש התחנן - בפני העיתונאי שלא לפרסם את הסיפור בגלל השלכות שליליות אפשריות על קרוב למאה עובדי החברה.

התחינות של ד"ר יוסי ישראלי לא הרשימו את הכתב או את עורכי העיתון. הכותרת הראשית בעיתון המודפס, תוך תיאום מושלם עם מהדורת האון-ליין של העיתון בישרה: "MRTII עומדת להירכש על-ידי Kay & Kay ב-600 מיליון דולר. מנכ"ל החברה, ד"ר ישראלי, איננו מכחיש". ובכותרת המשנה הוסיפו: "בלעדי ל'עושים עסקים', העיתון לישראלים רציניים. לפני כולם".

הודעה לאקונית באימייל

זה היה סקופ ענק. כל העיתונים האחרים בארץ נאלצו להסתפק בציטוטים ובכתבות המשך. ערוץ 2 ו-10 הקדישו לידיעה את כותרות מהדורת החדשות של הערב. ה"ניו-יורק טיימס" וה"וול-סטריט ג'ורנל" ציטטו בהרחבה את "עושים עסקים" ואחד מהם אפילו ציין את שם הכתב הישראלי המוכשר, שמיהר לכתוב פוסט בדף הפייסבוק שלו: "גרמתי לכתבי ה'טיימס' לעבוד קשה ולתרגם את מה שכתבתי מעברית לאנגלית, אני מקווה שהם לא כועסים עליי".

תוך פחות מ-24 שעות הגיעה הודעה לאקונית באימייל מעורך הדין של Kay & Kay: העסקה בוטלה. טלפונים חוזרים ונשנים להנהלת הקונצרן האמריקאי לא נענו. שתיקה מוחלטת והפניית כתף עסקית קרה. חודש לאחר מכן נאלצה MRTII להכריז על פשיטת-רגל. כ-100 עובדי החברה פוטרו, שליש מתוכם עובדי בדיקות ומעבדה, חלקם בשנות ה-50 וה-60 לחייהם, שמן הסתם יתקשו למצוא עבודה בעתיד הנראה לעין. המחקר של MRTII נגנז בינתיים, ייתכן שיימצא קונה לפטנטים של החברה במחיר כלשהו. מיליוני חולי סרטן הדם יחכו למושיע אחר.

שבוע ימים לאחר מכן, במטה משטרת מחוז תל-אביב, סיכם ניצב משנה אבי עמרם, סגן מפקד היאחב"ל, דיון של צוות חקירה מיוחד: "אוקיי, יש לנו מספיק חומר ביד כדי לבצע מעצרים. הוכחות מוצקות והקלטות. דוד - אתה אחראי על המעצר של המדליף הסדרתי. קח איתך חמש ניידות ותעשו הרבה רעש. למרות שלא מדובר בפושע אלים ומסוכן, אני רוצה לראות פה בלגן. שושי - באחריותך - צו איפול מלא על הפרשה עד להודעה חדשה. חסר לכם שזו לא הכותרת הראשית של חדשות ערוץ 2 הערב! קדימה אנשים, תתחילו לעבוד".

מאוחר יותר, כשהוא לבד במכוניתו, התקשר ניצב משנה עמרם מהסלולרי הפרטי שלו לכתב הפלילים המוכשר של "ידיעות ראשונות": "חיים, תקשיב טוב לתידרוך שלי, אני מדליף אוף-דה-רקורד. אנחנו עוצרים חשוד מרכזי בפרשת הדלפות שגרמה נזקים של מאות מיליוני דולרים, לפיטורי עובדים ולנזק תדמיתי כבד למדינה. במשך חודשים אספנו עדויות והוכחות מוצקות. לא שמעת את זה ממני. חסר לך שהשם שלי לא מופיע בכותרת הראשית אצלכם. תתחיל לעבוד".

* יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.