ראשי כוח לעובדים עם יחימוביץ', האחרים - "רק לא שלי"

בזירת ארגוני העובדים הפריימריז בעבודה לא מנומנמים

מה לא נאמר כבר על הפריימריז המנומנמים שייפתחו מחר (ה') במפלגת העבודה. שעמום, פיהוק ארוך, כמעט "נון-אייטם" במונחים של עורכי חדשות. ולמרות זאת, בזירה של ארגוני העובדים והפעילים החברתיים שמלווים אותם, דווקא הפריימריז האלה סוערים במיוחד.

מצד אחד ניצבים אנשי ארגון כוח לעובדים וחבריהם מתנועת יסו"ד (ישראל סוציאל דמוקרטית) שתומכים בכל הכוח בשלי יחימוביץ', אף שהסתייגו ממנה בעבר ולמעשה גם בהווה. מהצד האחר ניצבים אנשי תנועת דרור ישראל המזוהים יותר עם ההסתדרות הכללית. האחרונים לא תומכים ביצחק (בוז'י) הרצוג, אבל הם מאוד לא תומכים (בלשון המעטה) בשלי יחימוביץ'. למעשה, הם קוראים לכל הפעילים החברתיים, אלקטורט לא מבוטל במפלגת העבודה, "רק לא להצביע שלי". מצדם, והם אומרים זאת בעל פה ובכתב, במסרונים, בטלפונים וברשתות החברתיות, שאיש מחבריהם החברתיים לא ילך להצביע מחר. "שביתת בחירות" הם קוראים לזה.

למה שמתנגדיה של יחימוביץ' לא יקראו להצביע הרצוג? פעילים שונים טוענים שהרצוג רחוק מלייצג סוציאל-דמוקרטיה, וכששימש שר הרווחה היה למעשה ל"שר ההפרטה". פסח האוספטר, חבר הנהגת ההסתדרות ולשעבר מזכ"ל תנועת הנוער העובד, מסביר כי הוא לא יכול להצביע להרצוג בין היתר משום שתמך בעבר בהפרטת הקרקעות. מנגד, ליחימוביץ' הוא לא יכול להצביע משום שמנעה לדבריו דיון בהצעה הנדיבה של נתניהו. "אתה יודע מה אנשים עם ראיית עולם כשלנו היו יכולים לעשות עם משרדי האוצר, הכלכלה, השיכון, מנהל מקרקעי ישראל וועדת הכספים? את כל זה הציעו לה", הוא אומר בשיחה עם "גלובס". להאוספטר בטן מלאה על יחימוביץ' בין היתר בעקבות מה שהוא מכנה "אכזבה קשה" ממנהיגת המפלגה שבה תמך באופן נמרץ בעבר.

שי כהן, ממייסדי כוח לעובדים, מבהיר כי הארגון לא מביע תמיכה באף אחד מהמועמדים, אולם מודה שהוא ובכירים אחרים בארגון קוראים להצביע ליחימוביץ'. לדבריו, היא היחידה בין המועמדים שמייצגת קו ברור של סוציאל-דמוקרטיה. אבל זה לא רק זה: כהן מודה כי מאז שארגון יסו"ד (שרבים מאנשי כוח לעובדים מזוהים איתו) הצהיר על תמיכתו ביחימוביץ', היא התחילה להתייחס באופן חיובי יותר לארגון. "אם פעם היא הייתה מתעלמת ממאבקים שניהלנו, לאחרונה היא הרבה יותר מתייחסת אליהם", הוא אומר.