הקץ לממשלות גדולות? 19 שרים בלבד בלי שרים ללא תיק

ועדת החוקה אישרה תיקון שיאסור על הממשלה לכלול יותר מ-19 שרים

התקדמות בסעיפי חוק המשילות: ועדת החוקה של הכנסת אישרה הבוקר (ד') את הסעיף בחוק המשילות על-פיו תמנה הממשלה הבאה 19 שרים בלבד, כולל ראש הממשלה, ולא ימונו שרים ללא תיק.

על-פי החוק החדש, הממשלה אף לא תוכל לבקש את אישור הכנסת למינוי שר ללא תיק, אולם באישור של 70 חברי כנסת תוכל הממשלה להוסיף שרים ללא הגבלה. ככל הנראה, מספר סגני השרים יעמוד על ארבעה. שאר הנושאים, ובהם אחוז החסימה, הצבעת אי אמון בממשלה, התפלגות ומימון מפלגות וכן פעילות הממשלה ללא תקציב מאושר, עדיין מצויים במחלוקת.

בדיון הקודם של הוועדה התנגדו נציגי האוצר להצעה שתסמיך את השרים לנהל את משרדיהם על-פי התקציב שאושר בשנה הקודמת. מחלוקת נוספת נתגלעה בין חברי הכנסת לאוצר סביב השאלה מי יוסמך לאשר הוצאות תקציביות בזמן שהממשלה פועלת ללא תקציב מאושר בחוק. באשר לסמכויות סגני השרים, עדיין נותרה מחלוקת האם יש להתנות מינויים אלה בהאצלת סמכויות מהשר. בכל הקשור לסוגיית אחוז החסימה, נותרה מחלוקת בין חברי האופוזיציה התומכים בהשארת המצב הקיים לפי אחוז החסימה יעמוד על 2%, לבין מציעי החוק שדורשים להעלותו ל-4%.

סוגיית אי-האמון נותרה בעייתית אף היא. על-פי הצעת החוק, הצבעת אי-אמון תתקיים אחת לחודש בלבד, אלא אם יחתמו עליה 61 חברי כנסת.

בשבוע הבא תמשיך הוועדה לדון בהתפלגות מפלגות ותקציב מימון בחירות.