גייטס ישקיע 100 אלף דולר בקונדומים שעשויים מגידי פרה

הקרן בראשותו של האיש העשיר בעולם הודיעה בתחילת השנה על תחרות למציאת קונדומים מחומרים חדשים שלא יפגמו בהנאה ■ החוקר: "התחושה של הגידים מרגישה מאוד כמו עור - יותר מלטקס"

שמונה חודשים אחרי שקרן גייטס, בבעלות המיליארדר ביל גייטס ואשתו מלינדה, הודיעה על תחרות לפיתוח הדור הבא של הקונדומים, נרשמה התקדמות של ממש. מתוך מיליון הדולרים שהוקדשו לפרויקטים מובילים בתחום, יו"ר מיקרוסופט גייטס העניק 100 אלף דולר עבור פיתוח של קונדומים מגידי פרה.

זה נשמע מאוד מוזר, אבל זו בדיוק הייתה המטרה של התחרות מלכתחילה. כשהודיעה הקרן על השקת תחרות הפיתוחים, היא הסבירה שהשימוש היום בקונדומים מבוססי לטקס פוגם בהנאה של בני זוג מקיום יחסי מין ולכן צריך למצוא חומרים אחרים שיוכלו לתת רמת הגנה גבוהה ממחלות מין והריונות לא רצויים אך לא יפגמו בחוויה הכוללת.

"האמת הלא מפתיעה היא שרוב הגברים מעדיפים לקיים סקס ללא קונדום, כשסיכונים כמו הידבקות באיידס או הריון לא רצוי מבוטלים באופן לא פרופורציונלי על-ידי בני הזוג", אומר ד"ר פאפא סאליף סוו, חבר בכר בצוות HIV בקרן גייטס. "האנלוגיה השכיחה ביותר לחוסר ההנאה משימוש בקונדומים היום דומה למישהו שמתקלח עם מעיל גשם עליו. קונדום חדש שיתגבר על חוסר הנוחות ואובדן ההנאה יהווה כלי משמעותי בתחום".

בין החוקרים שהשתתפו בתחרות היו כאלה שהשתמשו בחומרים כמו פוליאתילן, שמשמש בצפיפות נמוכה לייצור של שקיות ניילון למשל, או פוליאוריתן, פולימר מוקצף שמשמש לריפוד, איטום ואריזה. אבל הרעיון המעניין ביותר הגיע מחברת הטכנולוגיות הרפואיות Apex Medical Technologies מסאן דייגו ארה"ב, שכאמור השתמשה דווקא בגידי פרה.

"הרבה אנשים מחפשים חומר חזק ודק יותר - וזה היה הפוקוס שלי כל הזמן", הסביר מארק מקגלותלין לעיתון The New Republic. "הטקסטורה של הקולגן (החלבון העיקרי בגידי הפרה, ר' ג') מאוד דומה לקרום רירי: התחושה של זה, העברת החום והמגע, זה מרגיש מאוד כמו עור - יותר מלטקס".

הרעיון שעומד מאחורי ההשקעה של גייטס בתחום הוא חלק מהמטרה של הקרן להיאבק בעוני במדינות מתפתחות. איך זה קשור לקונדומים? גייטס מאמין שקונדומים שיספקו הנאה מרובה יותר, יזכו לשימוש בהיקף נרחב יותר, וכך ימנעו מחלות מין והריונות לא רצויים.