מנכ"ל התאחדות התעשיינים: כל פקיד רוצה להיות כחלון

אמיר חייק, במתקפה חריפה על הממשלה והרגולציה: "את המובטלים לא מעניין כמה עולה קוטג'" ■ "האדם העובד הפך לאדם האובד" ■ "אולי פשוט ניתן לכם את חשבונות הבנק שלנו ותיקחו כמה שאתם רוצים?"

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, פתח הבוקר (ה') את דיוני היום השני של ועידת התעשייה 2013 ותקף בחריפות את ההתייחסות לתעשיינים כ"פרה חולבת" ואת שורת המאבקים שמנהל המגזר העסקי מול הממשלה, בין היתר על רקע גביית יתר של ארנונה, נגד תאגידי המים ובנושא ביוב ושפכים.

חייק אמר: "מעולם לא היינו בכל כך הרבה דיונים בבג"צ בו-זמנית. המים התייקרו ב-250%, הארנונה עלתה ב-25% וזה לא כולל ארנונה חריגה שאושרה ב-60 רשויות. כל רשות שביקשה קיבלה מיד היתר להעלאת ארנונה. אולי פשוט ניתן לכם את חשבונות הבנק שלנו ותיקחו כמה שאתם רוצים".

בנוגע לעומס הרגולציה והבירוקרטיה, אמר חייק: "ישראל נמצאת במקום ה-109 מתוך 148 במדד נטל הרגולציה. כל פקיד וכל ח"כ רוצים להיות 'כחלון' ופועלים לקבל כותרת בעיתון. אי אפשר לעבוד ככה. אנחנו חושבים את עצמנו למדינה נאורה ואז מגיעים משרדי הממשלה ודופקים בדלת. את המובטלים לא מעניין כמה עולה קוטג', אלא שיהיו מקומות עבודה".

חייק המשיך ותקף את הממשלה: "הממשלה ברחה מאחריות. מדברים על חיזוק כושר התחרות, אבל פותחים את הדלתות לייבוא, מורידים מכסים, מבטלים תקנים. 28% מהחברות כבר מבצעות פעילות יצרנית בחו"ל וכשהם יוצאים - הם לא חוזרים יותר. האדם העובד הפך לאדם האובד. אסור לנו להירדם בשמירה".

בנוגע לסוגיית כוח האדם המקצועי אמר חייק: "הנושא הזה הוא דיון לוועדת חקירה ממלכתית. ההחלטה לבטל את החינוך הטכנולוגי הסבה למדינה נזק של מיליארדים בהינף יד. 80% מהתעשיינים מדווחים על קושי בגיוס כוח אדם מקצועי".