חדשות הביומד: אפליקציה לניהול מחלת הסוכרת

לאבסטייל מקווה שהאפליקציה תביא אותה בעתיד למסחר בבורסה ראשית ■ באמצעות ממשק נוח לבדיקת דם, עיצוב "מגניב", תוכנית לגיוס וגב של משקיעים, בחברה שואפים להתגבר על אתגרי השיווק וליצור בידול ממגוון המתחרות

מעת לעת משתלבות חברות ישראליות בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב, מבלי שהשוק המקומי בכלל יידע על כך. החברות פשוט נרשמות למסחר או מתמזגות לשלדים. הן מתחילות מלמטה, אך אם יוכיחו את עצמן בגיוסי הון וסחירות, יוכלו להשתדרג לנאסד"ק גם מבלי לבצע הנפקה ראשונה קלאסית.

בעבר החברות הללו סבלו מסטיגמה חריפה, וכמעט אף אחת מאלה שמוזגו לשלד בבציר 2000-2004 לא הצליחה להגיע לבורסה ראשית, ולבסוף הן גוועו. פלוריסטם היא יוצאת הדופן, אך נדרשו לה כשש שנים להגיע לנאסד"ק; אורמד, מאותו בציר, עשתה זאת כמה שנים אחריה.

כעת מסתמן בציר חדש של חברות, שמשתדרגות לבורסות ראשיות בזמן קצר יותר, בעיקר משום שהן מגיעות עם גב של משקיעים חזקים ומקושרים בשוק ההון האמריקאי, ועם תוכנית מסודרת לגיוס עוד הון ודרכים להוציא אותו. חברת לאבסטייל, שכבר גייסה 17 מיליון דולר, מקווה לעבור בעתיד לאחת הבורסות הראשיות בקרוב.

ליצור אלגוריתם של החולה

לאבסטייל פיתחה אפליקציה סלולרית שהיא למעשה מעבדת בדיקות דם ניידת, ומיועדת תחילה לתחום הסוכרת. אמנם לא חסרות בשוק אפליקציות לניהול מחלת הסוכרת, אך לאבסטייל מאמינה כי המוצר שלה, שנקרא Dario, הוא מעבר לאפליקציה. ההבדל הבולט ביותר לעין הוא ממשק ישירות לבדיקת דם: דוקרים את האצבע, משחררים טיפה על גבי סטריפ של בדיקה, כמו במדי סוכרת רגילים, ואותו משחילים לנקודת עיגון מיוחדת בסלולרי. כיוון שהממשק קטן יחסית אין צורך להיסחב עם שני מכשירים די גדולים - גם מד סוכר וגם סמארטפון. כמו כן, המוצר מאפשר לרשום את תוצאת הבדיקה ישירות לתוך הסלולרי.

החברה מאמינה כי הגימיק הזה הוא לא החוזקה העיקרית. לדבריה, זו היכולת לאגד כמה פרמטרים לגבי החולה לכדי אלגוריתם מדויק, שמכווין אותו כמה ומה לאכול וכמה אינסולין להזריק.

המאפיין העיקרי של מחלת הסוכרת הוא הצורך של החולה לאזן בין רמות הסוכר בדם לרמות האינסולין בגוף יום-יום, שעה-שעה. למעשה החולה נדרש "לעשות לעצמו לבלב". כיום החולים מחשבים בראש את כמות האינסולין שהם צריכים להזריק, לפי משוואה המבוססת רק על כמות הפחמימות שאכלו. אך כל הסוכרתיים יודעים שפרמטרים נוספים משפיעים על התגובה לאותה כמות אינסולין, כגון פעילות גופנית לפני ואחרי הארוחה והזריקה, שעת ההזרקה, תרופות נוספות שהם לוקחים, עייפות, הטמפרטורה בחוץ ואפילו סוג האינסולין. כיום הסוכרתיים לומדים לבד, ובעקבות ניסיון מר, להתחשב גם בפרמטרים הללו.

המטרה של דריו היא לעשות את החישוב הזה עבור החולה ולהקל על הניהול כדי לחסוך לו את המאמץ ולעשות זאת בדיוק רב יותר, תוך הבאה בחשבון של פרמטרים נוספים שהחולה לא חושב עליהם. המטרה היא לאסוף את המידע הזה עם הכי פחות התערבות בשגרת יומו של המשתמש. למשל, חיישני תנועה בטלפון יכולים לספר מתי החולה זז ומתי הוא נייח. נתונים חיצוניים יכולים לספר על מזג האוויר באותו יום. את הארוחה שלו הוא יכול לצלם, הטלפון ילמד את המנות ואפילו ישאל אם מדובר ב"500 גרם של הג'חנון של אמא?", וגם יידע בדיוק איך גופו מגיב למנה.

להשיג שיפוי של תרופה

אורן פירסט, ממייסדי החברה, מדגיש כי לפחות בשלב הראשון, המערכת לא תקבל החלטות בשביל החולה או הרופא, אלא תיתן המלצה בסגנון "בשבועיים האחרונים חווית שלוש פעמים רמת סוכר נמוכה מדי בשעות הבוקר אחרי הזרקה של 12 יחידות. יכול להיות שזה גבוה בשבילך. שאל את הרופא".

מעבר לכך, לאפליקציה יש גם רבדים מוטיבציוניים, חברתיים - האפליקציה אמורה לשמש גם מעין רשת חברתית - המלצות תזונה ופעילות גופנית. האתגר של החברה יהיה השיווק לצרכן סופי והבידול מהמגוון האדיר של אפליקציות שכבר נמצאות בשוק ושהצרכנים כבר התרגלו אליהן. אחד הכלים לכך הוא המיתוג של האפליקציה כמוצר "מגניב", והכי רחוק מאפליקציה רפואית, או כזו של בריאות ואיכות חיים, על הקונוטציות שהן מעוררות. "אם אתה רוצה לרוץ עם אפליקציה אחרת, תרוץ. זה בסדר. אני לא חייב להיות הבעלים של כל המידע, אלא רק להשתמש בו".

החברה נסחרת לפי שווי שוק של 50 מיליון דולר. יש לה כ-4.5 מיליון דולר בקופת המזומנים, היא אינה רושמת עדיין הכנסות, ובתשעת החודשים הראשונים של 2013 רשמה הפסד נקי של 14 מיליון דולר. המשקיעים שלה הם כ-300 גורמים פרטיים מתחום הבריאות והפיננסים בארה"ב.

המודל העסקי של החברה מפתיע. תחילה היא מתכוונת להתמקד בממשק (הסטריפ) למדידת הסוכר בדם - שוק של 12 מיליארד דולר. לאחר מכן היא מתכננת להיכנס לתחומי מכשור רפואי למתן אינסולין, ואולי אפילו לשווק את האינסולין עצמו. "נהיה שם דבר בתחום הסוכרת", מבטיח פירסט, "כבר פנו אלינו חברות שעוסקות במשאבות למתן אינסולין ושל מכשירים למדידה רציפה של גלוקוז. ממילא הלב של המכשירים הללו הוא המחשב, התוכנה, ובדיוק בזה אנחנו מתמחים".

אבל גם מהאפליקציה עצמה ניתן לעשות כסף, מאמינים בחברה. "אם חברות הביטוח יראו שאנחנו מונעים סיבוכים של סוכרת באותה רמה שעושה זאת תרופה, הם ישלמו לנו כמו לתרופה", אומר פירסט, "מובן שנצטרך להוכיח זאת בניסוי גדול". אם חברות תרופות יעזרו במידע הנצבר (באופן אנונימי) או יפנו למשתמשים לשם גיוסם לניסויים קליניים, יהיה זה מקור הכנסה נוסף.

המוצר כבר נמצא בשימוש של כמה עשרות משתמשים לניסיון. האפליקציה תושק בדצמבר, והמוצר עם הסטריפ בתחילת 2014 באירופה, שם הוא כבר קיבל אישור שיווק לפני חודשיים. החברה מקווה לקבל אישור שיווק בארה"ב עד סוף 2014.

לאבסטייל אינוביישנס קורפ

שנת הקמה: 2010

תחום פעילות: אפליקציה ומכשיר רפואי לניטור מתקדם של סוכרת

מייסדים: אורן פירסט (בתמונה) ודוד ווינטרוב

מנכ"ל ונשיא: ארז רפאל

סך גיוסים: 17 מיליון דולר

משקיעים: כ-300 משקיעים פרטיים

שווי שוק: כ-50 מיליון דולר