דב לאוטמן, חתן פרס ישראל ומבכירי התעשיינים, נפטר בגיל 77; "יום אבל לתעשייה הישראלית"

חתן פרס ישראל ומי שהקים את חברת "דלתא" סבל בשנים האחרונות ממחלת ניוון שרירים והיה משותק מהצוואר ומטה ■ למרות מחלתו, המשיך והקדיש מזמנו לפעילות חברתית וציבורית ■ פלוג: "דמותו תחסר מאוד בנוף הישראלי"

התעשיין דב לאוטמן מת הבוקר (שבת) בגיל 77 בבית חולים במרכז הארץ. לאוטמן הוא נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר וחתן פרס ישראל למפעל חיים. בשנים האחרונות הוא נאבק במחלת ניוון שרירים (ALS), ומכריו דיווחו כי בימים האחרונים חלה החמרה במצבו, ובגינה הוא אושפז בבית חולים.

הידיעה על מותו של התעשיין המוכר והבכיר התקבלה בקרב עמיתיו הרבים עודם שוהים בוועידת התעשיינים הראשונה שננעלה בסוף השבוע באילת: "עבורנו זה יום אבל", אמר ל"גלובס" נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן: "עבור מגזר התעשיינים לאוטמן היה מגדלור, מיתוס, מישהו שתמיד היה נכון ורצוי לשאוף אליו. זאת, גם מבחינת נקודת המבט האישית שלו כאיש תעשייה ציוני- שנכון לעשות ככל שניתן כדי להעמיד את שירותיו ואת עצותיו הטובות למען כלל התעשיינים ולמען העם וגם כאיש עסקים שהקים תעשייה מאד מוצלחת והנהיג אותה שנים רבות. עבורנו הוא היה סמל ומופת".

לאוטמן ייסד וניהל במשך שנים את מפעלי הטקסטיל דלתא. בשנים 1986-1993 הוא כיהן כנשיא התאחדות התעשיינים. גם בשנים שבהן היה מרותק לכיסא גלגלים בעקבות מחלת ה ALS שממנה סבל- המשיך להיות דמות מעורבות ומוערכת מאד במגזר העסקי. במקביל, הוא פעל למען העלאת המודעות למחלה הקשה שממנה סבל.

שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לשעבר, שלום שמחון אמר הבוקר ל"גלובס" כי "במישור הלאומי- זה אבדן של אחד מגדולי הציונים בני זמננו. דב לאוטמן הוא איש שידע להגשים את החזון האמיתי של תעשייה, חינוך והתיישבות- בעיקר בגליל. בלי ספק, אחרי לכתו של התעשיין המנוח אלי הורוביץ, לאוטמן הוא אבדה קשה נוספת לתעשייה הישראלית שבה הוא עשה יש מאין".

פלוג: "דמותו תחסר מאוד בנוף הישראלי"

נגידת בנק ישראל, ד״ר קרנית פלוג, הביעה צער רב על מותו של דב לאוטמן ואמרה: "דב לאוטמן שילב לאורך שנים בין אהבתו לתעשייה ולחינוך בכל מגזרי האוכלוסיה, שני תחומים שהם בבסיסה של החברה הישראלית ואשר מהווים את מנועי הצמיחה שלה. דמותו תחסר מאוד בנוף הישראלי".

אייזק דבח, מנכ"ל דלתא גליל אמר: "כולנו אבלים היום על מותו של דב, שהראה לכולנו כיצד ניתן לשלב התנהלות עסקית מבריקה עם מעורבות חברתית, ציונות, ופעילות ציבורית ברמה הגבוהה ביותר. ניתנה לי הזכות להמשיך את דרכו של מי שהיה הרבה יותר מאיש עסקים, ועשה את כל מה שעשה מתוך אהבת אדם, תחושת שליחות , תבונה ואחריות. אנחנו בדלתא גליל נמשיך ללכת בדרך שדב התווה לנו, ולאור הערכים שהנחו אותו בחייו".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר לשכת התיאום, צביקה אורן: "זהו יום אבל לתעשייה הישראלית. דב לאוטמן, סמל ומופת לעשייה, לחינוך, לתעשייה ולאהבת הארץ, הלך מאיתנו והכאב קשה מנשוא. יותר מסמלי עבורנו שלאוטמן הלך לעולמו במהלך ועידת התעשייה הראשונה. הוא היה אדם שהתעשייה והעשייה זרמו בעורקיו. לאוטמן היה נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, חתן פרס ישראל ואדם אהוב ומוערך והוא השאיר לכולנו צוואה, לקדם את החינוך לתעשייה, את התעשייה הישראלית ואת המשק בישראל. אנחנו מוסרים את תנחומינו העמוקים למשפחה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מפלגת העבודה ח״כ יצחק הרצוג: ״הלך מעימנו איש נדיר ויקר מאד, דב לאוטמן, דוביק, חבר יקר ואהוב שבשנים האחרונות נלחם בגבורה במחלת ה-ALS. תרומתו לעם ולמדינה, לכלכלה, לחברה, לחינוך ולחוסן החברתי לשלום ולדו קיום יישארו עימנו לעד. מנהיג כלכלי, תעשייתי וחברתי שהצעיד את ישראל בעולם כולם בחשיבתו היוצרת ונחישותו למען חברה צודקת יותר. חתן פרס ישראל ופרס חיים הרצוג לתרומה מיוחדת לעם ולמדינה. איש שאהבתי לשוחח איתו שעות על שעות וצוואתו הייתה חיזוק החינוך כמרכיב מרכזי במאבק בעוני ובפערים החברתיים והבטחת חסמה של המדינה. אנחנו, מוקיריו ואוהביו נשמור על מימושה. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה שמעון פרס אמר כי "היום הלך לעולמו אדם נדיר אשר הקדיש את חיו לשירות העם והחברה בישראל. את כל אשר צבר לעצמו הוא נידב ברוחב לב לחברה. דוביק היה חלוץ אמתי ורודף שלום. הוא הקים תעשייה מודרנית, הלך לגליל, השקיע במרכזי תעשיה במצרים וירדן, השקיע בחינוך בהשכלה ובתעסוקה איכותית עבור דורות רבים של צעירים בישראל. הוא מעולם לא התעייף, מעולם לא פסק לפעול, מעולם לא נכנע לתלאות אשר באו מבחוץ ולמצוקות אשר נוצרו מבפנים. הוא היה אהוב על כולם, נאמן על כולם, אדם ללא אגו. דוביק היה אדם נלהב ואיש מלהיב שתרומתו למדינת ישראל לא תסולא בפז. גם בימי חוליו הוא לא פסק מלדאוג להעמקת ולהפצת החינוך והמדע שבהם הוא ראה עיקר ונדבך מרכזי בחיינו. בצער עמוק אני נפרד מדוביק, בינינו הייתה ידידות עמוקה וטבעית ושותפות רעיונית וחזונית. מדינת ישראל כולה ידעה להוקירו אותו בחייו ועתה נזכור כולנו את דוביק לאוטמן בכבוד עמוק על תרומתו האדירה ומורשתו המפוארת".