הוועד האולימפי נגד שרת הספורט: נמשכת מגמת התערבות ממשלתית גסה

יו"ר הוועד האולימפי בישראל יגאל כרמי שיגר מכתב חריף ללימור לבנת, בעקבות ניסיונות הרפורמה

המאבקים הפוליטיים בין גופי הספורט בישראל לבין משרד הספורט נמשכים, כשהפעם הגיע תורו של הוועד האולימפי בישראל לנסות ולעצור את ניסיונות הרפורמה של שרת התרבות והספורט לימור לבנת.

‏במכתב ששיגר יו"ר הוועד האולימפי בישראל, יגאל כרמי, לשרה לבנת, תוקף כרמי את המעורבות הגוברת והולכת של השרה ופעילותה "תוך חציית הקו של שמירת עצמאות איגודי והתאחדויות הספורט", לדבריו.

‏במכתבו כותב כרמי לשרה כי "רצוני להודיעך כי הוועד האולימפי בישראל רואה בדאגה רבה את המשך מגמת משרד הספורט ביצירת אווירה של 'כל הספורט הישראלי נגוע ואנו באנו לדרוש שקיפות ולהאיר את האור'". כרמי מתכוון לדיווחים שהגיעו לידיו, לפיו משרד הספורט כבר פנה במכתבים לכעשרים ראשי איגודים שלטענתו נמצאים בניגודי עניינים בתפקידם. כזכור, במשרד הספורט פועלים לאחרונה באמצעות חקיקה למנוע הקצבות מגופים אשר ראשיהם יהיו בניגודי עניינים.

‏עוד כותב כרמי: "לזאת יש להוסיף את פעילות החקיקה המוגברת והמואצת המתנהלת בימים אלו בכנסת. ספרתי שמונה הצעות חוק חדשות, פרטיות וממשלתיות העוסקות באופן ישיר בספורט הישראלי שאושרו לאחרונה בכנסת או נמצאות בתהליכי חקיקה שונים. מגמה זו של חקיקה מוגברת רק מחזקת את החשש שמשרד הספורט מנסה להעמיק את אחיזתו בעשיית הספורט האולימפי".

בין היתר מציין כרמי "הצעת חוק נוספת עליה התבשרנו רק לפני מספר ימים - 'הצעת חוק הספורט' - המבקשת בין היתר למנות בהנהלות התאחדויות, איגודי ספורט, ארגוני ספורט ובאגודות ספורט (שהיקף מחזורם עולה על 2.5 מיליון שקל) דירקטורים חיצוניים שימונו, על פי ההסבר להצעת החוק, על-ידי שר הספורט, יהיו בעלי סמכויות (בחוק) מעבר לחברי הנהלה אחרים ויחויבו בחובת דיווח לשר הספורט בכל עת שלדעתם נמצאת פעילות לא תקינה. במידה והצעה זו תתקבל, הרי תהא זו התערבות ממשלתית גסה בעצמאות איגודי והתאחדויות הספורט האולימפי מגמה שלצערי מתחזקת מאוד לאחרונה".

כרמי גם מעלה תהייה מדוע מתעכבת הקמתה של "המועצה הלאומית לספורט", למרות שכבר חלפה כשנה מאז התקבל התיקון לחוק הספורט המחייב את הקמתה של המועצה. מצב זה, לטענת יו"ר הוועד האולימפי בישראל, גורר מצב לפיו "במועצת ההימורים אין לוועד האולימפי נציגים ועל פי תשובת משרדכם גם לא יהיו בעתיד. התוצאה היא שהחלטות הגוף היחיד שעוסק כעת בחלוקת כספי הימורי הספורט בישראל מתקבלות מבלי שקולו של הוועד האולימפי נשמע".

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "משרד הספורט אינו מתערב בהתנהלות האיגודים וההתאחדויות בכל ההיבטים הנוגעים לספורט ולספורטאים, ובוודאי שאין כל התערבות אסורה מצדו, אלא אם מישהו מאוד ירצה לשכנע בכך. משרד הספורט עומד על כך שהכסף הציבורי של אזרחי מדינת ישראל ינוהל על-פי כללי מנהל תקין וינותב לטובת הספורט והספורטאים ולא לצרכי עסקנות. בבדיקה שנערכה לאחרונה בנוגע להתנהלות הספורט ברחבי העולם התברר שגם לארגוני הספורט הבינלאומיים ברור היום שלצד הרצון לשמור על עצמאותם של האיגודים והתאחדויות, הם מחויבים לפעול על-פי המסגרות החוקיות של המדינות בהן הם פועלים בייחוד בעשותם שימוש בכספי ציבור.

"מיותר לציין כי משרד הספורט אינו עומד מאחורי ואינו אחראי לכל הצעת חוק פרטית בתחום הספורט שמוגשת בכנסת. לכן, הניסיון לייחס באמצעות הצעות אלה כוונות 'להעמקת אחיזתו בעשיית הספורט האולימפי' הוא לא רק מופרך אלא גם מגוחך מיסודו. בכל אופן, למען חיזוק הספורט וקידום הספורטאים בישראל מתכוונת השרה לבנת להמשיך לפעול בנחישות לטוהר מידות ושקיפות בספורט ולהיאבק בתופעות שליליות של ניגוד עניינים, ריבוי כובעים, אלימות וגזענות. שרת הספורט היתה מצפה שגם יו"ר הוועד האולימפי יתגייס לצדה בפעילותה החשובה והראויה במקום 'להביט בה בדאגה'".