"זה או 'תספורת' בצים, או לסגור את העסק על אלפי המשפחות"

יו"ר ועד עובדי צים אבי שטרית: ""אם יצליחו לעשות תספורת של מיליארד וחצי דולר זו תהיה מכה" ■ על הרפורמה בנמלים: "בקושי יש עבודה היום בנמל חיפה, מה פתאום להקים שני נמלים? ■ על שר התחבורה ישראל כץ: "הוא מתנהג כמו בריון"

הדיווחים על "תספורת" של 1.5 מיליארד דולר שחברת הספנות צים מתכוונת להציע למחזיקי האג"ח שלה, בעצם מחיקת 50% מהחוב של החברה, הצליחו להפתיע אפילו את יו"ר ועד העובדים הוותיק של צים, אבי שטרית. "אם יצליחו לעשות תספורת כמו זו שקראתי עליה, אז זו מכה. מיליארד וחצי דולר? קשה לי להאמין שיקבלו את זה", אמר בשיחה עם "גלובס".

שטרית הוסיף בעניין: "לדעתי לא יסכימו למיליארד וחצי, אבל יצטרכו להסכים למשהו. הרי החוב הוא גם כלפי וגם אני כמו כולם נפגע דרך הפנסיה, אבל לפעמים עדיף לקבל 70% מאשר לא לקבל כלום. יש ברירה אחרת מלבד תספורת? ניסו הכול. מאז 2008 אנחנו ב'ברוך'. כנראה הגיעו למסקנה שזה או תספורת, או לסגור את העסק על אלפי המשפחות של עובדי צים". על פי הדיווחים, הסדר החוב בצים קרוב מתמיד, לאחר שהבנקים כבר הסכימו עקרונית לתספורת - אף שהם הנפגעים העיקריים. עם זאת, נציגות מחזיקי האג"ח בישראל מתנגדת לפי שעה להסדר המסתמן.

שטרית הגיב בראשונה גם על החלטת החברה להעתיק את פעילות השינוע (פריקת מטענים בנמל אחד לצורך העברתם באמצעות אונייה אחרת לנמל אחר) מנמל חיפה לנמל ביוון, מה שפגע אנושות בנמל חיפה והפחית ב-50% את פעילות המכולות שלו. צים עשתה זאת באופן רשמי על רקע החשש משביתה בישראל, ושטרית מביע הבנה לעניין למרות ההזדהות עם חבריו בנמל הצפוני: "למרות שאני איש ועד בצים, אני משתדל תמיד לראות את טובת כלל העובדים בארץ. אבל במקרה הזה מדובר בהחלטה עסקית של החברה בעיתוי כזה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להיפגע משביתה. נפגשתי בדרך המקרה עם יו"ר הוועד בחיפה, מאיר תורג'מן, וגם הוא לא חשב להעלות איזה טענה כלפי הוועד של צים".

"תוהו ובוהו"

שטרית מפתיע בעמדתו כשהוא מצהיר כי יש מקום שעובדי הנמלים יבצעו ויתורים מסוימים בתנאי העסקתם: "אני מבין את הוועדים בנמלים וחשובה גם לי העבודה המאורגנת, שבלעדיה יהיה כאן תוהו ובוהו. מנגד, אני בטוח שאם שני הצדדים יישבו כמו שעשו אצלנו, אפשר יהיה להסכים על תיקונים בהסכמי העבודה שכוללים כל מני הטבות לעובדים שאולי פחות מתאימות לעידן של היום. פרמיות שנקבעו למשל בעידן של מנופים ישנים, לא מתאימות כבר למנופים החדשים שעושים הכול בלחיצת כפתור".

אבל בצד הביקורת המרומזת על עובדי הנמלים, שטרית מותח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה: "אני לא רואה צורך להקים עוד נמל בישראל. בחיפה אין בכלל עבודה, אז מה פתאום להקים שני נמלים? שר התחבורה ישראל כ"ץ מתנהג כמו בריון שרק מחפש לחמם את האווירה, והוא עושה את זה לא רק בעניין של הנמלים. ראיתי איך ביום שנפתחה השביתה של הטסטרים (בוחני הנהיגה), הוא הודיע שיפריט את המערך הזה. זו התנהגות של שר בממשלה? ומי שחושב שהפרטה זה כזה טוב - שיבוא ויסתכל על צים. חיים פה על הרצון הטוב של הטייקון".