פגוש את הפוליטיקאים

"פגוש את העיתונות" של רינה מצליח היא מועדון סגור של גברים

"פגוש את העיתונות" ("Meet the Press") היא תוכנית הטלוויזיה האמריקאית הוותיקה והעקבית ביותר. רשת NBC משדרת אותה כבר 66 שנה, מנובמבר 1947. הופעה ב"פגוש את העיתונות" היא גם סמל סטטוס. אם אתה לא שם אתה לא קיים, או גרוע מכך - לא מספיק חשוב. מיטב מנהיגי העולם - ג'ון קנדי, פידל קסטרו, טוני בלייר ואפילו גולדה מאיר ויצחק רבין - הופיעו בתוכנית שקנתה לעצמה שם של משדר חדשותי נוקב ונטול פניות.

אבל אנחנו חיים בישראל. והגרסה המקומית היא תעתיק דהוי של המקבילה האמריקאית. למרבה הצער, "פגוש את העיתונות" הישראלית אינה תוכנית חשובה. עם זאת, חשיבותה היא בכך שהיא משקפת לנו את תפיסת העולם של ערוץ 2 ומראה מה הערוץ המוביל בישראל חושב עלינו, הצופים.

"בכל שבת רינה מצליח פוגשת את האישיות שעשתה את השבוע - בפוליטיקה, בכלכלה או בתרבות", זה הטקסט שמתקצר את תוכן "פגוש את העיתונות", שמשודרת במוצ"ש ב-19:00.

מצליח היא כתבת פוליטית. בעיניה, נראה כי העולם הפוליטי הוא החשוב מכול, ואלה שמרכיבים אותו, הפוליטיקאים, הם המשפיעים, המעניינים, שעשו את השבוע. דומה כי צר עולמה של כתבת פוליטית כעולמם של הפוליטיקאים שהיא מראיינת ושמספקים לה דעות משומשות, סלוגנים רפויים, תשובות צפויות שלא אומרות דבר על חייהם וגם לא על חיינו.

ב-1 ביוני השנה החליפה מצליח את מנחת התוכנית הקודמת דנה ויס. מאז הופיעו בה לפחות 10 שרי ממשלה: פרי, כהן, ארדן, כץ, לבני, שטייניץ, גרמן, סער, שמיר ובנט. גלעד ארדן רואיין 5 שבועות לפני כן אצל ויס. אני מניח שזה בגלל שהוא איש מרתק ורחב-אופקים ולא מפני שהוא ממלא, במקרה, את תפקיד שר התקשורת.

בנוסף לו הופיעו 3 יו"רים: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג (פעמיים).

"פגוש את העיתונות" היא אפוא כמעט מועדון סגור של גברים, "מקבלי החלטות", שמתושאלים על-ידי אישה. עובדה, מאז יוני חלפה חצי שנה, ולתוכנית הגיעו 3 נשים בלבד: האלופה אורנה ברביבאי, ראשת אכ"א בצבא, והשרות ציפי לבני ויעל גרמן מהממשלה.

"פגוש את העיתונות" היא גם תוכנית זולה יחסית. היא עולה גרושים במושגים של ערוץ 2. מצער לגלות שהיא ברוב המקרים משדר יחצ"נות לפוליטיקאים ששבענו מלראות או לשמוע במשדרי אקטואליה אחרים. כמו חולות נודדים הם זזים להם מאולפן לאולפן כדי לדקלם אותן מנטרות שחוקות, ואין ביניהם מי שיעשיר את חיינו או יהווה עבורנו השראה.

בתוך בועת "פגוש את העיתונות" אין מקום לתרבות, לספורט, לחברה, למדע או לדת ומדינה. בעיני ערוץ 2, אלופת העולם בג'ודו ירדן ג'רבי, לא עשתה את השבוע. סופר שמועמד לפרס נובל לא יכול לרתק כמו השר יאיר שמיר. גם לא מדען שחתום על תגלית פורצת-דרך, או זמרת שובת-לב עם סיפור חיים מפעים. טוב, בשביל זה יש "אקס פקטור".