יוזמה: פארק תעשייה משותף לישראל ולירדן יוקם בצפון

חלקו הישראלי של פארק התעסוקה והתעשייה יהיה כ-275 דונם, וחלקו הירדני על שטח של כ-700 דונם

פארק התעשייה והתעסוקה המשותף לישראל ולירדן יוצא לדרך: ועדת השרים לנגב והגליל אישרה היום (ג') את התוכנית להקמת הפארק, הסמוך לטירת צבי, בשטח כולל של כאלף דונם.

התוכנית גובשה על ידי גורמים במשרדי החוץ, הפנים, הביטחון והאוצר בשיתוף עם ממלכת ירדן. חלקו הישראלי של פארק התעסוקה והתעשייה יהיה כ-275 דונם וחלקו הירדני על שטח של כ-700 דונם. במסגרת יישום התוכנית, ממשלת ישראל תממן בנייה של גשר שיחבר בין שני צדי הפארק והעובדים בשני חלקיו יוכלו לנוע בכל המתחם בחופשיות.

במשרד לשיתוף פעולה אזורי אמרו היום ל"גלובס", כי עם הפעלת הפארק יוכלו תעשיינים ישראליים לקיים קווי ייצור זולים בצדו הירדני, בזכות השכר הנמוך יחסית המשולם בממלכת ירדן. במקביל, בצדו הישראלי של הפארק יוקמו מחסנים לוגיסטיים ומשרדים. ישראלים יוכלו להכניס לצדו הירדני של המתחם חומרי גלם ולהוציא מצדו הישראלי מוצרים מוגמרים.

הקמת המתחם תבוצע על ידי זכיין שייבחר בידי מינהל מקרקעי ישראל, והמקום ינוהל באמצעות מינהלת מיוחדת שתוקם. בצדו הישראלי של הפארק יחול החוק הישראלי, ובצדו הירדני החוק המקומי. התנועה החופשית תתאפשר ברחבי הפארק בלי ויזות, אך לא יתאפשר מתוכו מעבר של ישראלים לתחומי ירדן או מעבר של ירדנים לתחומי ישראל. המינהלת שתוקם תורכב מנציגים של משרדי הממשלה השונים, המועצה האזורית עמק המעיינות ומשטרת ישראל. היא תעסוק בפיקוח וברגולציה הממשלתית על צדו הישראלי של המתחם ובתיאום עם ירדן.

הפארק יוקם בהשקעה ראשונית של כ-120 מיליון שקל, ובהמשך יושקעו בפיתוחו כ-60 מיליון שקל נוספים. ירדן וישראל יהיו אחראיות על פיתוח התשתיות שבתחומן. כיום, בשטח הירדני שמתוכנן להיות חלק מן הפארק כבר פועלים ארבעה מפעלים. לגבי חלקו הישראלי של הפארק כבר אושרה תב"ע.

"הפארק המתוכנן יהווה פריצת דרך ביחסים בין ירדן לישראל", אמר היום השר סילבן שלום. "זה פרויקט משמעותי ראשון עם ממלכת ירדן מאז החתימה על הסכם השלום בין המדינות ויתרום לחיזוק היחסים ביניהן תוך הגברת הצמיחה הכלכלית באזור".