רשות ני"ע מעוניינת לבטל עמלות קנייה ומכירה בתעודות הסל

נציגי הרשות נפגשו עם נציגי איגוד קרנות הנאמנות, איגוד תעודות הסל ואיגוד הבנקים - והציעו מתווה שלפיו יבוטלו עמלות הקנייה והמכירה בתעודות הסל, ובמקומן ישולמו ליועצים בבנקים דמי הפצה

‎‎רשות ניירות ערך מקדמת רפורמה שתשים סוף לעיוות בהפצת קרנות הנאמנות ותעודות הסל. במסגרת הניסיונות ליישר קו בין שני המוצרים ולחזק את האובייקטיביות של היועצים בבנקים, נפגשו היום (ב') נציגי הרשות עם נציגי איגוד קרנות הנאמנות, איגוד תעודות הסל ואיגוד הבנקים. במהלך הפגישה הציעה הרשות, שבראשה עומד פרופ' שמואל האוזר, מתווה שלפיו יבוטלו עמלות הקנייה והמכירה בתעודות הסל, ובמקומן ישולמו ליועצים בבנקים דמי הפצה. זאת, בדומה למבנה העמלות הנוכחי בקרנות הנאמנות ובמסגרת תיקון 20.

ככל הידוע, גובה עמלות ההפצה בתעודות הסל יהיה זהה לזה שבקרנות הנאמנות - כלומר 0.1% עבור קרנות כספיות, 0.2% בקרנות השקליות, 0.35% בקרנות אג"ח ו-0.8% בקרנות המנייתיות. עם זאת, הרפורמה המוצעת כוללת גם העלאה בדמי הניהול בתעודות הסל, שכיום נמוכים משמעותית מאלה הנגבים בקרנות הנאמנות. הסיבה לכך הוא הרצון להשוות את האופן שבו שני המוצרים הללו מופצים על ידי הבנקים, ולנטרל מצב שבו ליועצים יש תמריץ לעודד את הלקוחות להשקיע במוצרים שבהם הרווחיות לבנק גבוהה יותר.

זוהי הפעם הראשונה שבה נפגשים נציגים של כל הגורמים הרלוונטיים על מנת לקדם את הנושא. עם זאת, נראה כי הדרך עוד ארוכה. למעשה, נציגי הרשות הציעו לבנקים את האפשרות להעלות מתווה אחר שמניח את דעתם.

בשבוע שעבר, נזכיר, חשף "גלובס" כי על רקע כניסתן המתוכננת של קרנות הנאמנות הזרות לישראל, שוקלים ברשות לנטרל את ניגודי האינטרסים לכאורה בקרב היועצים בבנקים, ולהפוך את אופן ההפצה של הקרנות והתעודות לאחיד ושוויוני. ברשות שקלו לאפשר לבנקים לגבות עמלת קנייה ומכירה על השקעה בקרנות נאמנות, ולהתיר גביית עמלת הפצה עבור תעודות סל, כאשר העמלות שייגבו יהיו בשיעור קבוע ונמוך יחסית לנהוג כיום.

ככל הידוע, לבסוף החליטו ברשות להתמקד במתווה של ביטול עמלות קנייה ומכירה בתעודות הסל והחלפתן בעמלות הפצה, וכן להשאיר על כנו את מבנה העמלות הנוכחי בקרנות. זאת, לאחר שהבינו כי אין ודאות לכך שהפחתת עמלת ההפצה תתורגם להפחתה בקרב הלקוחות. ‏‎‎‏ ‏