השופטת הילה גרסטל תשמש כנציבת הביקורת על הפרקליטות

ועדת האיתור לתפקיד המליצה לשרת המשפטים ציפי לבני על מועמדותה של גרסטל, נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז ■ המינוי טעון אישור בממשלה

נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, השופטת הילה גרסטל, תשמש כנציבת ביקורת הפרקליטות הראשונה: כך מסתמן בעקבות החלטת ועדת האיתור לתפקיד ממונה יחידת הביקורת על מערך התביעה, להמליץ לשרת המשפטים ציפי לבני על מועמדותה של גרסטל.

ועדת האיתור, שבראשה עומד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ריאיינה היום (ב') את שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד ובחרה בגרסטל, שאמורה הייתה לסיים את כהונתה כנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז בעוד כשנה וחצי, ולפרוש אז לפנסיה מוקדמת בגיל 60.

עקב בחירתה לתפקיד, אמורה גרסטל להקדים את פרישתה ולסיים את כהונתה השיפוטית כבר בחודשים הקרובים. המינוי של גרסטל טעון אישור בממשלה, והיא תכהן כנציבת הביקורת במשך 6 שנים.

בהחלטתה כתבה ועדת האיתור: "בסופו של תהליך ולאחר שהוועדה בחנה את מועמדותם של השלושה שהופיעו בפניה, סברה הוועדה כי נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז היא המועמדת המתאימה ביותר ובאופן מובהק לתפקיד. המדובר ביחידה חדשה לחלוטין, שההחלטות על הקמתה באו בהמשך לדיון ציבורי. על כן, לזהות מקימה אמורה להיות השפעה ניכרת הן על עיצובה והן על מיצובה של היחידה. בשני אלה, הנשיאה גרסטל מביאה איתה מטען רב-ערך וניסיון מוכח".

עוד כתבה ועדת האיתור בנימוקיה: "מעמדה של גרסטל במערכת המשפט יש בו לקדם מאוד את מיצובו של מערך הביקורת ההולך ומוקם. לכך יש לצרף את ניסיונה רב-הערך בהקמתו של בית המשפט המחוזי מרכז, בלוחות זמנים מהירים ובתנאים לא פשוטים. הוועדה התרשמה מהתפתחותו וצמיחתו של בית משפט זה ומפועלה של הנשיאה גרסטל בהקשר זה ובכלל.

"הנשיאה גרסטל מביאה עימה גם ניסיון שיפוטי רב-שנים וכן ניסיון ניהולי משמעותי. הנשיאה גרסטל הציגה בפני הוועדה משנה סדורה, השקפת עולם ותוכניות עקרוניות. דומה כי מינויה לתפקיד הוא בבחינת בשורה להקמתו של מערך בקרה חזק, איכותי ובעל מעמד בעולם המשפט".

גרסטל החלה את דרכה המשפטית ב-1977, כשהתמחתה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב וכן במשרד עורכי דין. לאחר מכן עבדה כעורכת דין. בספטמבר 1990 היא נבחרה לכהונת שופטת בבית משפט השלום. תחילה כיהנה כשופטת ברמלה, וכעבור שנה עברה לכהן בתל-אביב.

בשנת 1996 קודמה גרסטל לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בו כיהנה שנה במינוי זמני ולאחר מכן במינוי של קבע. בשנת 2006 היא מונתה לסגנית נשיא בית המשפט, ובחלוף שנה מונתה לכהונת נשיאת בית המשפט המחוזי במחוז מרכז, תפקיד שבו היא מכהנת עד היום.

בתפקידה זה גרסטל הקימה למעשה את בית המשפט המחוזי במחוז זה, תחילה במשכנו הזמני בפתח-תקווה ובהמשך בהיכל המשפט החדש בלוד.

לצד וינשטיין היו חברים בוועדת האיתור נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין; מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף; נציגת האקדמיה, ד"ר הדר דנציג-רוזנברג; ונציג הציבור, שלמה גור.

יחידת הביקורת אמורה לעסוק בבדיקה מערכתית, יזומה ושיטתית של התנהלות המערך הכולל של התביעה וייצוג המדינה בערכאות, מבחינת ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקיפות תהליכי עבודה, אתיקה מקצועית ויעילות, לרבות בירור תלונות מהציבור, וזאת מבלי להתערב בעצמאות שיקול הדעת של הגופים המבוקרים בניהול ההליכים המשפטיים.

שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה סיכמו להרחיב את מתכונת הפעולה של גוף הביקורת, בין השאר באופן שיאפשר לבדוק תלונות פרטניות מן הציבור כבר עם הקמת הנציבות.