"עבריינים זוכים להערצה בפריים-טיים; יש לגיטימציה לפושעים שלנו"

ח"כ משה מזרחי, לשעבר אימת הפושעים כראש היאחב"ל, רואה פשע משתולל וחברה שמקדשת אותו ■ על מצלמות המהירות: "צריכות להילחם בבריונים בכבישים, שמבצעים עקיפות פרועות בקו לבן ובשוליים ונוסעים באור אדום"

"הבעיה במדינה שלנו היא שאבדה ההרתעה. גם בחברה, גם בממשלה וגם בציבור פשוט מפרגנים למושחתים, ולא מתייגים את ההתנהגות המושחתת כפסולה וכמכוערת ומוקיעים אותה. אז איך אפשר לדרוש ולצפות שלא תהיה שחיתות בישראל? אף אחד לא טורח להגיד למושחתים שהם עושים משהו לא בסדר, והתוצאה היא שאתה רואה עוד ועוד שחיתות - בכל התחומים ובכל הרבדים, כי אותם אנשים יודעים ששום דבר לא יקרה להם מהתנהגות 'חרא', סליחה על הביטוי".

את הדברים האלה אומר ח"כ משה מזרחי (העבודה), שלפני שקפץ למים הסוערים של הפוליטיקה היה פעיל במלחמה נגד השחיתות והפשע המאורגן במסגרת תפקידו הבכיר במשטרה. מזרחי, 63, ניצב בדימוס, הקים בשנת 1997 את היחידה המוכרת כיום כיאחב"ל - היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות - ועמד בראשה עד שנת 2003. הוא לקח על עצמו להילחם בתופעת הפשע המאורגן ובפשיעה הבינלאומית החמורה, שהוגדרה אז כאיום אסטרטגי על החברה הישראלית.

ח"כ מזרחי אוהב לדבר על נושא השחיתות, והוא יודע בדיוק למי להפנות את האצבע המאשימה. לא היינו צריכים לשכנע אותו להרחיב בנושא - המילים יצאו מפיו במהירות ובחדות, והוא לא חסך ביקורת מאף אחד. הריאיון מתבצע בתקופה לא מזהירה למי שמוטרד מהשחיתות - נחשפים יותר ויותר מקרים של שוחד לכאורה בקרב ראשי ערים ורשויות שחלקם שבו והתמודדו על ראשות העירייה בחסות החוק והממשלה; עוד ועוד חקירות נגד אנשי ציבור בכירים שנגמרות ללא הרשעה או אפילו העמדה לדין; ושאר פרשות פליליות לכאורה שבהן מעורבים אנשי תקשורת בכירים, זמרים ואחרים - שמתחילות בקול תרועה רמה ומעוררות סערות ציבוריות, אך מסתיימות בקול ענות חלושה לאחר ש"לא נמצאה תשתית ראייתית לפלילים".

"זה שלא נמצאו ראיות לעבירות פליליות, לא אומר שההתנהגות הייתה מקובלת", אומר ח"כ מזרחי בנימה שעשויה להתפרש כתסכול וייאוש. "האנשים הבכירים האלה רימו את הציבור, מעלו בתפקידם ועשו מעשים שלא ייעשו - והם יוצאים ללא כל פגע או אפילו קלון. להפך - רק מפרגנים להם ונותנים להם לגיטימציה. מה זה משדר לציבור שנבחריו ורשויות החוק שלו לא מסוגלים להוקיע את הפושעים מהחברה? אני אגיד לך - זה משדר אוזלת יד והציבור מתאכזב פעם אחר פעם".

תיק של שחיתות ציבורית מתנהל בימים אלה בקשר להטיית הבחירות לראשות העיר נתיבות תוך סחיטה באיומים. המשטרה עצרה לפני מספר שבועות את ראש ארגון הפשע בדרום, שלום דומרני, ושישה מאנשיו בחשד לעבירות. דומרני חשוד שסחט באיומים כדי להבטיח את ניצחונו של יחיאל זוהר בבחירות לראשות נתיבות. גם הרב יורם אברג'ל ששמו נקשר בפרשה נעצר לחקירה בפרשה זו.

- אתה מעריך שלמשטרה יש הפעם קייס?

"אני מאמין שהפעם יש תשתית מספקת לכתב אישום. המערכת לא הייתה ממהרת לעצור מישהו כמו הרב אברג'ל אם לא היה לה משהו מבוסס ומוצק. אסור גם לשכוח את הסביבה שבה מתנהל הרב אברג'ל, ואני מניח שיש למשטרה מספיק ראיות בתיק.

"בלי קשר לראיות הספציפיות בתיק הזה, אני חושב שדרוש שידוד מערכות גדול במלחמה נגד ארגוני הפשע. המשטרה עושה מאמצים אבל לא מצליחה, כי היכולת שלה מוגבלת. יש התרופפות לאחרונה בשליטה של המשטרה בנושא, ואנחנו רואים סדרה של אירועים מטרידים - בכל יום ניסיון חיסול כזה או אחר, פיצוץ במכונית של פרקליט, ועוד. לאנשים האלה אין אלוהים, הם לא מפחדים מהמשטרה, וזה מטריד.

"נחוצה פה דרך התמודדות אחרת - זה לא מספיק לעצור מדי פעם חייל כזה או אחר, ראש ארגון אחד או שני. צריך לפגוע להם בתשתית הפיננסית, זה מה שיעצור אותם. צריך פעילות משותפת לכל הרשויות בנושא הזה - המשטרה, רשות המסים, הרשות למניעת הלבנת הון, וכדומה. רק פעילות אגרסיבית ומשותפת מולם תצליח לעצור את הפעילות הפושעת. הממשלה צריכה להבין שהמשטרה לבד לא יכולה להספיק במלחמה נגד ארגוני הפשע, במיוחד אם קושרים לה את הידיים מאחורי הגב. צריך משהו גדול יותר".

"לא מתייגים פושעים כפושעים"

פרשה נוספת הסוערת בימים אלה, היא פרשת הזמר המפורסם שקיים לפי החשד יחסי מין עם קטינות. בשבוע שעבר, כשבוע לאחר חשיפת הפרשה ולאחר חקירה סמויה של חודשים רבים, הותר לפרסום כי מדובר באייל גולן שחשוד בין היתר בעבירות של בעילת קטינה בהסכמה והשתתפות במסיבות חשק שכללו גם שימוש בסמים. בתחילה הוטל צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה, אך זה הוסר על ידי גולן עצמו.

- זו הייתה התנהלות קלוקלת של המשטרה, או שהעיכוב בחקירה של גולן היה תרגיל שנועד לשפר עמדות בחקירה?

"לטובת המשטרה, אני מקווה שהם יודעים מה הם עושים. קשה לי להאמין שהמשטרה התעכבה כדי להשיג יתרון מול אייל גולן. התשתית כנראה לא הייתה מספקת כדי להתחיל בחקירה. הכי קל לקחת מישהו לחקירה כי הציבור זועק, לחקור אותו ואחר כך לשחרר אותו כי לא השגת מספיק ראיות להעמדה לדין. גם חשיפת זהותו והמעשים שיוחסו לו באינטרנט, כנראה שלא תועיל לחוקרים. כל שבבי המידע שנזרקים לאוויר בתקשורת לפעמים עוזרים לנאשמים כי למשטרה כבר אין את אלמנט ההפתעה מולם. הרבה פרטים נחשפים ומספקים לנאשם ולעורכי הדין שלו כלים להתמודד מולם - ואחר כך באים בטענות למשטרה".

- מה לדעתך ייצא מהחקירה נגד אייל גולן?

"קשה לי להעריך. אני מאוד מקווה שלמשטרה יש מספיק ראיות, כי אם לא, והחקירה תסתיים ללא הצלחה, יצלבו אותה. מרוב שזה נטחן בתקשורת אני כבר לא יודע מה ייצא מזה. יותר מדי שבבי מידע נזרקו לאוויר, עוד לפני שהחלה בכלל החקירה".

אייל גולן נמצא בכותרות בימים אלה גם על רקע חדשות אחרים. נגד גולן ונגד הזמר משה פרץ והזמר קובי פרץ, הוגשו בחודשים האחרונים כתבי אישום בגין העלמת מס במיליוני שקלים.

"זה קשור לתרבות האיומה שלנו בישראל - לא מתייגים פושעים כפושעים ונותנים להם להמשיך להתנהל כרגיל במרכז הבמה", קובל מזרחי. "אתה רואה זמרים כמו שהזכרת, שמואשמים בהעלמות מס פליליות, וממשיכים לתת להם לגיטימציה. לא רק שלא מגנים ומוקיעים אותם כמו כל עבריין אחר, ההערצה כלפיהם נשארת ברמת שיא והם נשארים בתוכניות הריאליטי בפריים טיים בטלוויזיה.

"זה מחזיר אותנו למה שדיברנו קודם לכן על הממשלה. מושחתים חוזרים לתפקידים פוליטיים בכירים למרות שברור לכל שהם עשו מעשים שלא ייעשו. ראשי ערים עם כתב אישום חמור נגדם מתמודדים לקדנציה נוספת, זוכים בבחירות ומשתינים מהמקפצה. וזמרים שהעלימו מיליוני שקלים נשארים במרכז הבמה, ולכל אלו נותנים לגיטימציה - אז איך אפשר לצפות להרתעה?"

"המצלמות בכבישים צריכות להילחם בבריונים"

המשטרה סופגת ביקורת רבה בשנה האחרונה, על הצבת מצלמות מהירות רבות בכבישים. טוענים שהמשטרה רק מחפשת להגדיל את ההכנסות מדוחות התנועה, ולא באמת שואפת להפחית בעזרתן את תאונות הדרכים.

"אני בעד המצלמות האלה - באופן ברור", חורץ מזרחי. "היכולת של המשטרה להילחם בבריונות בכבישים היא מוגבלת, ולשם כך צריך מצלמות. אי אפשר לצפות לנוכחות של השוטרים בכל מקום".

- אבל הטענה היא שנטפלים לנהגים הנורמטיביים במקום לעצור את העבריינים.

"אני חושב שהמטרה במצלמות לא צריכה להיות הנפקת דוחות לנהג שעבר ב-20 קמ"ש את המהירות המותרת. הן צריכות להילחם בבריונים שנוהגים כאן - אלה שמבצעים עקיפות פרועות בקו לבן, עקיפות בשוליים, נסיעה באור אדום וכדומה. הם אלה שמחוללים את התאונות בדרכים ולא תמיד נמצא שוטר במקום, ואז יש צורך במצלמות. אני מסויג מההנחה שצריך לפזר מצלמות בכל הארץ כדי לתפוס נהגים שעוברים קצת את המהירות המותרת - צריך אותן כדי להילחם בבריונות האמתית בכבישים.

"אני רוצה לציין, שכמות הדוחות שמנפיקים השוטרים ירדה דרמטית בשנים האחרונות, כי הבינו במשטרה שכמות לא בהכרח אומרת איכות. פעם הייתה מכסת דוחות ויעדים של כמות שהמשטרה הציבה לעצמה, אבל הבינו שזה לא בהכרח ימנע התנהגות פושעת בכבישים אם ייתנו דוחות לנהגים הנורמטיביים. בשנים האחרונות הדוחות ממוקדים יותר ונוגעים בעיקר לעבריינים של ממש".