הטכנולוגיה שלא מפסיקה להקפיץ את מניית קמטק

ביומיים קפצה המניה 140%, על רקע הפוטנציאל המיוחס למדפסות התלת-ממדיות על מעגלים מודפסים

לקראת סיום המסחר בוול סטריט ביום שישי האחרון, חלה לפתע התעוררות בלתי מוסברת במניית קמטק , הנסחרת הן בת"א והן בנאסד"ק תחת הסימול CAMT. מניית קמטק, שמוחזקת בידי פריורטק (הנסחרת בת"א ונמצאת בשליטת רפי עמית ויותם שטרן), סיימה את יום המסחר בעלייה של 40% במחזור מסחר גבוה מהרגיל. רק במהלך סוף השבוע התבררה הסיבה לזינוק הפתאומי.

בחלק מאתרי המשקיעים בוול סטריט התפרסמו ידיעות, על כך שטכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית על מעגלים מודפסים שפיתחה החברה קרובה להגיע לשוק. על אף שלא מדובר בהדפסה תלת-ממדית מהסוג שמבצעות חברות כגון סטרטסיס ו-3D Systems - בתחום שנחשב לוהט כיום בוול סטריט - את מה שהיה אתמול במניה אפשר להגדיר כהתנפלות של ממש.

אמש זינקה מניית קמטק בוול סטריט ב-72% במחזור הגבוה בתולדותיה, והשלימה עלייה של 140% מאז יום שישי, אשר הביא את שוויה ל-137 מיליון דולר. במסחר המוקדם בוול סטריט היום, נמשכו עליות השערים במניה.

פוטנציאל לשוק של 700 מיליון דולר

הטכנולוגיה שעל בסיסה פותחה המדפסת הגיעה לקמטק מרכישה שביצעה במאי 2009. קמטק, שבניהולו של רועי פורת, רכשה אז את חברת פרינטאר מרחובות ב-2.5 מיליון דולר בלבד.

פרינטאר פיתחה מדפסת של הזרקת פולימר לצורך השמת מסיכות הלחמה על מעגלים מודפסים (אותו צבע ירוק שמכסה את המעגלים, ומהווה למעשה מבודד). עד היום הטכנולוגיה המקובלת ל"צביעת" המעגל המודפס הייתה אנלוגית, ופרינטאר הציעה פתרון דיגיטלי אשר יודע ל"צבוע" מסיכת הלחמה גם במעגלים צפופים שיושבים זה על זה, ומכאן נובע עניין התלת-ממד.

בכנס משקיעים שערכה החברה ביולי 2010, דיבר המנכ"ל פורת על הפוטנציאל של פיתוח זה. "קיים כאן סיכון, אבל הסיכוי הוא ענק. השוק הוא של 700 מיליון דולר, ואם זה יעבוד - גם 10% מנתח השוק הזה יכול להפוך את קמטק לחברה אחרת לגמרי. לכן אנחנו ממשיכים להשקיע בביזנס הזה". נציין כי עיקר השוק של קמטק הוא לאו דווקא במכירת מדפסות, אלא מכירת הדיו שלהן, שבמקרה שלה עשוי מפולימר מיוחד אשר המרווחים בו גבוהים יחסית.

עוד הוסיף פורת בכנס כי "נתתי לפני חצי שנה הערכה שתוך חצי שנה נהיה מוכנים, ולא עמדנו בזה. כיום אנחנו בבדיקות של שתי מכונות אצל לקוחות". בפועל, היות שמדובר על הדפסה במעגלים שמיוצרים בייצור תעשייתי שחייב להיות מדויק, תהליך הפיתוח היה מורכב וארוך יותר.

אם יש עניין שראשי קמטק, שעיקר פעילותה בייצור מכונות בדיקה למעגלים מודפסים ושבבים, יכולים להצטער עליו כעת, נוכח הזינוק במניה, הוא שלחברה אין תשקיף מדף פעיל שמאפשר לה לגייס הון.

במאי 2011 פרסמה החברה תשקיף מדף, אשר תוקפו פג לפני חצי שנה. עקב כך, החברה אינה יכולה לנצל כעת את הגאות המפתיעה במניה לגיוס הון שיחזק את מצבה הפיננסי, ויאפשר לה לבצע השקעות מו"פ נוספות.