"יש הרבה דיבורים על מחירי הדירות אך ללא תוצאות בשטח"

אבישי ברוורמן: "יש הרבה דיבורים על מחירי הדירות אך ללא תוצאות בשטח. משרד הפנים מקים ומקדם וד"לים, משרד האוצר מקים ותמ"ל, מנכ"ל משרד ראש הממשלה עומד בראש ועדה להסרת חסמים ועוד. יש כל-כך הרבה תפקידים וכל-כך מעט תוצאות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיבלה היום דיווח משר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, על פעולות משרדו, תוכנית העבודה ואופן ביצוע תקציב המשרד. הדיון, שזו הייתה מטרתו המקורית התגלגל מהר מאוד לחילופי האשמות בין חברי הכנסת על חוק הדיור הציבורי ועל העובדה שלמרות ההבטחות הוא טרם נכנס לתוקף. עוד מחו חברי הכנסת על העובדה שהחוק במתכונתו הנוכחית מעדיף מכירת דיור ציבורי ומעבר לסיוע בשכר דירה, עובדה שתגרום לחיסול הדיור הציבורי.

בפתח הדיון אמר יו"ר הועדה ח"כ ברוורמן כי "יש הרבה דיבורים על מחירי הדירות אך ללא תוצאות בשטח. משרד הפנים מקים ומקדם וד"לים, משרד האוצר מקים ותמ"ל, מנכ"ל משרד ראש הממשלה עומד בראש ועדה להסרת חסמים ועוד. יש כ- כך הרבה תפקידים וכל-כך מעט תוצאות".

ברוורמן התיחס גם לסוגיית הדיור הציבורי ואמר כי התיקון המוצע לחוק יצמצם עוד יותר את מאגר הדירות המצומצם ממילא, וביקש לדעת איזה פתרונות מתכוון המשרד להציע לזכאים.

שר השיכון אורי אריאל אמר כי הורדת מחירי הדירות והשכירות היא מטרה עיקרית. "בכוונת המשרד לשים דגש על בנייה במרכז הארץ, לאחר שהנחיה של ממשלות קודמות לפני 8 שנים עצרו את התכנון במרכז. המשרד מתכוון לשים דגש ב-2014 על בנייה של אלפי יחידות דיור במודיעין, בית-שמש, קריית גת, קריית ביאליק וראש-העין".

על פי המצגת שהציג השר בדיון, מדובר בשיווק מתוכנן של 13.3 אלף דירות ביישובים האומרים ב-2014 לבדה. עוד אמר השר כי בכוונת המשרד להקים עיר ערבית מזרחית לנהריה ולסיים את המחלוקות באשר לבנייה בקיבוצים תוך כ-3 חודשים. "כדי לאפשר ירידת מחירי הדיור בטווח הקצר", הוסיף השר אריאל, "מתכוון המשרד לפעול להגדרת מחיר מטרה, כאשר המדינה צריכה להיות שותפה לכך, אם בסבסוד או ביצירת תנאים להורדת מחירים". על סוגיית הדיור הציבורי אמר השר אריאל: " עמדתנו היא שצריך לתת לאנשים לקבוע את גורלם, ולא להיות שבויים בידי הפקידות. לתת להם כסף ושהם יחליטו מה לעשות איתו. אנשים שמקבלים סיוע של אלף שקל בסוף לא חיים ברחוב".

היו"ר ברוורמן הגיב לדברי השר ואמר כי המדינה החליטה שהיא לא רוצה יותר דיור ציבורי. "המדינה השקיעה מיליארדים ביהודה ושומרון ולא בדיור הציבורי. גם עכשיו כשנמצא כסף באוצר הוא לא הולך לדיור ציבורי, וגם אם יהיה כסף בעתיד הוא לא ילך לדיור ציבורי. המדינה כורתת גט כריתות לדיור ציבורי ולכן החליטה לסבסד שכר דירה".

ח"כ איציק שמולי, שנכח גם הוא בדיון, אמר: "בחמש השנים האחרונות, תחת בנימין נתניהו כראש ממשלה, המחירים עפו לשמים, וראש הממשלה מאשים ממשלות קודמות. אני לא מטיל ספק במאמצים שנעשים, אבל המחירים ממשיכים לעלות והציבור מאבד תקווה".

ח"כ יצחק וקנין התייחס גם הוא לסוגיית הדיור הציבורי ואמר: "ציבור שלם הולך לעבודה ולא מצליח לשלם שכר דירה. ראש הממשלה, שר האוצר והפקידים לא מבינים בכלל אין האנשים האלה חיים. אם לא יטפלו בבעיית הדיור תפרוץ בסוף מחאה אלימה. ראש הממשלה עסוק כל הזמן באיראן, כשהבעיה היא בארץ ולא באיראן".

מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו, הגיב לטענות חברי הכנסת על מה שהם מכנים 'חיסול הדיור הציבורי' ואמר כי העלות לבניית דירות לכל הזכאים תעמוד על 40 מיליארד שקל, ולכן נבחנו אלטרנטיבות. הוא הוסיף כי הפעלת החוק אמנם תקטין את מספר הדירות מ-60 אלף ל-45 אלף, אולם בכסף שיתקבל ניתן יהיה לרכוש דירות חדשות, להגדיל סיוע בשכר דירה לזכאים ולשפץ דירות קיימות.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הממשלה הנוכחית אומרת שלא תהייה יותר בנייה מסיבית לדיור ציבורי. "למעשה, בישראל לא הייתה מעולם בנייה לדיור ציבורי ולא תהייה יותר. בכוונתי לקיים דיון נוסף בעניין, על מנת לוודא שהפעם כספי המכר יגיעו למטרות הראויות. הוועדה דורשת ממשרד השיכון להציע פתרונות דיור שיאפשרו יציבות לטווח ארוך".