עולים, יורדים, חוזרים, עולים לאמריקה

כשליש מכדורסלני היורוליג בעונה שעברה החזיקו בדרכון אמריקאי; 45% מהשחקנים שהחליפו קבוצה - אמריקאים ■ כך נראית השליטה של ארה"ב בענף

כשמכבי ת"א עלתה בשבועות האחרונים ביורוליג עם חמישייה שכולה לא-ישראלית זה אולי היה נראה קצת מוזר. אבל למען האמת נקודת הקיצון שמכבי הגיעה אליה מתארת תופעה רחבה הרבה יותר בכדורסל האירופי: המחסור שנגרם באירופה בגלל מעבר של השחקנים הבכירים ל-NBA הביא לכך שהיורוליג התמלאה בכמות שיא של אמריקאים, עד כדי כך שהפכה לליגה שבמשחקים מסוימים נראית הרבה יותר אמריקאית מאירופית. מסקר מעמיק של פיב"א שבוצע בשיתוף ארגון CIES, שבוחן את הדמוגרפיה של הכדורסל העולמי - עולה כי בעונת 2012/13, מתוך 303 שחקנים ביורוליג - 92 היו אמריקאים (30%), יותר מכל לאום אחר. הלאום השני עם הייצוג הכי גבוה הוא קרואטיה, עם 20 שחקנים; ואפילו ספרד הגדולה ששלחה ארבע קבוצות ליורוליג, הצליחה לשלוח למפעל האירופי הבכיר רק 18 שחקנים מקומיים.

בסך הכל שיחקו ביורוליג בעונה שעברה שחקנים מ-37 לאומים שונים, וכן, המצב של הכדורסל הישראלי הוא גרוע - רק ארבעה ישראלים שיחקו בעונה שעברה ביורוליג, הייצוג הנמוך ביותר (ביחד עם מקדוניה, פינלנד, גאורגיה ומונטנגרו שגם הן שלחו ארבעה נציגים).

המחקר הדמוגרפי, שמתמקד בעיקר במעבר של שחקנים בין מדינות, מראה ששוק ההעברות בכדורסל העולמי הרבה יותר פעיל ממה שנהוג לחשוב, ובסך הכל נרשמו 6,565 שחקנים שעברו בין מדינות בשנה שעברה - נתון שמתאפשר בעיקר הודות לכך שבשונה מהכדורגל, בכדורסל משולמים סכומים מזעריים מאוד, אם בכלל, בעבור רכישת שחקנים.

***

הכדורסל האירופי הוא אולי לא המוביל בעולם, אבל בכל הקשור לפעילות בשוק ההעברות הוא החזק ביותר - 4,388 העברות של שחקנים בינלאומיים הם כאלו שהיעד הסופי שלהם היה קבוצה באירופה (67%); יבשת אמריקה היא היעד השני הכי מבוקש לכדורסלנים (21.9% מכלל ההעברות); בעוד שאוקיאניה היא היבשת שנרשמו בה הכי מעט העברות בינלאומיות של כדורסלנים (2.2% מכלל ההעברות).

מה עוד אפשר ללמוד על שוק הכדורסל? למשל, שהביקוש לשחקנים אמריקאים הוא הגבוה ביותר בעולם: כ-45% מכלל ההעברות שחקנים בעונה שעברה (2,969 שחקנים) הם כאלו עם אזרחות אמריקאית. ארה"ב היא המדינה שמייצאת הכי הרבה שחקני כדורסל ליתר חלקי העולם - בסך הכל 755 שחקנים עם אזרחות אמריקאית חתמו בעונת 2012/13 במדינות מחוץ לגבולות ארה"ב. יצואניות מצטיינות נוספות: סרביה הקטנה הוציאה 167 שחקנים מקומיים בעונה שעברה למדינות אחרות, ליטא ייצאה 82, ספרד 78 וצרפת 62 שחקנים. ישראל? לא מצליחה להיכנס לרשימת 30 היצואניות המצטיינות.

היבשת הכי מבוקשת: לאן עברו כדורסלנים ב-2012/13
 היבשת הכי מבוקשת: לאן עברו כדורסלנים ב-2012/13

***

קשרי המסחר החזקים ביותר בכל הקשור למעבר כדורסלנים בעולם (אבל ללא מעברים בתוך אירופה), מתקיימים בין ספרד לארה"ב: 107 שחקנים בסך הכל עברו בעונה שעברה בין שתי המדינות הללו, כאשר ארה"ב שולחת 74 שחקנים לספרד, ומקבלת מספרד "בתמורה" 33 שחקנים שחותמים בקבוצות בארה"ב. הקשר השני הכי חזק בעולם? להבדיל מהקשר ההולך ומתרופף בין ממשל נתניהו ואובמה, בכל הקשור לכדורסל מדובר ביחסי שיא - 97 שחקנים עברו בין ארה"ב לישראל (56 הגיעו מארה"ב לישראל, 41 המריאו מישראל לארה"ב) וזהו הקשר השני הכי חזק בכדורסל העולמי.

עוד כמה פרטים קטנים מהדוח: הגיל האופטימלי שבו שחקנים עוברים בין מדינות הוא 24-26 (25% מכלל ההעברות); בתוך אירופה, קשרי המסחר החזקים ביותר הם בין צרפת לבלגיה - עם 115 שחקנים שעברו בעונה החולפת בין שתי המדינות האלו; 75% מכלל השחקנים שעזבו את ה-NBA אל מחוץ לגבולות ארה"ב נחתו באירופה; ואם למישהו יש בעיה עם כמות הזרים בכדורסל הישראלי, אז מצבנו יחסית מאוד טוב לליגות הבכירות בעולם: באיטליה כמות השחקנים הלא-מקומיים בעונה שעברה הגיעה לשיעור של 63.9%, בספרד 63%, גרמניה 61.4% ובצרפת 54.5%.