אושרה הפרטת תעש; עשרות אלפי יחידות דיור ייבנו במרכז

על פי המתווה שאושר הפעילות של תעש תפוצל וזאת שחלק מפעילות החברה תעשה במסגרת חברה ממשלתית שתוקם ובכך המדינה עתידה לשמר את האינטרסים החיוניים שלה בעת ששאר החברה תופרט

ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה היום בצהריים את המתווה להפרטת התעשייה הצבאית (תעש). הדיון של הוועדה נוהל על ידי שר האוצר יאיר לפיד והמתווה שאושר, הובא לאישורה על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, וזאת לאחר שפעל במהלך השבועות האחרונים בתיווך בין משרדי האוצר והבטחון על רקע הפערים שאיימו לטרפד את תוכנית ההפרטה.

על פי המתווה שאושר הפעילות של תעש תפוצל וזאת שחלק מפעילות החברה תעשה במסגרת חברה ממשלתית שתוקם ובכך המדינה עתידה לשמר את האינטרסים החיוניים שלה בעת ששאר החברה תופרט.

בתמורה להפרטה משרד הבטחון עתיד לקבל תוספת תקציבית של 300 מיליון שקל וזאת לאחר שהתחייב להזמנות בהיקף של 500 מיליון שקל בכל שנה למשך 5 שנים. הזמנות אלה עתידות להבטיח תעסוקה ואופק לעובדים שיישארו בתעש החדשה.

עוד החליטה ועדת השרים כי משרד הבטחון יבצע את עבודות התכנון לקראת בנייה בשטח שמוחזק כיום בידי תעש ברמת השרון ובו עתידות להיבנות כ-44 אלף יחידות דיור.

כדי לבצע את עבודות התכנון וטיהור הקרקע בשטח זה שזוהם במשך שנים בעקבות פעילות תעש יקבל משרד הבטחון 575 מיליון שקל החל משנת 2015.

האישור של ועדת השרים מהיום מאפשר להוציא לדרך את המתווה להפרטת החברה שתוכנן במשך תקופה ארוכה וזכה להסכמת העובדים, ההסתדרות ומשרדי הממשלה. על פי מתווה זה כאלף עובדים יפרשו משורות החברה ובהמשך החברה תעתיק את פעילותה לאזור הנגב.

בדיון היום סוכם על פינוי קרקעות על ידי משרד הבטחון גם בסמוך לקריה באופן שיאפשר הקמת מגדל של 80 קומות ויפונה שטח באזור צריפין כבר בשנת 2014 באופן שיאפשר לשווק בעתיד 3,500 יח"ד נוספות בראשון לציון. גם ביה"ס הטכני של חיל האוויר בחיפה יועתק לאזור הדרום.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר מסר כי מדובר בהסדר שמשיג מטרות אסטרטגיות שהציב ראש הממשלה בתחום הרחבת היצע הדיור בלב אזורי הביקוש, חיזוק הפריפרייה בצפון ובדרום והענקת אופק תעסוקתי לעובדי התעשיה הצבאית בהמשך תהליך ההפרטה.

בתעש הביעו היום שביעות רצון מהחלטת ועדת השרים על אישור מתווה ההפרטה. את המתווה הובילו בין השאר המנכ"ל אבי פלדר, היו"ר המכהן, האלוף (במיל') אודי אדם והיו"ר לשעבר, עוד ניצה פוזנר. לדברי אדם, בעוד כשנה וחצי תעש תפעל כחברה ביטחונית עסקית בבעלות פרטית- שתתמקד בקידום טכנולוגיות מובילות שמתואמות לשוק דינאמי משתנה.

אדם הוסיף ואמר כי בין יעדי החברה לתקופה הקרובה- לממש את תכנית ההפרטה בערך כספי גבוה למדינה תוך מתן ביטוי ליכולותיה הטכנולוגיות, למוקדי הידע ולאיכות המשאב האנושי שלה: "הצעת המחליטים, שאושרה היום, נתמכת בתוכנית עבודה אופרטיבית, שהוכנה בחברה לביצוע הפרטת החברה וכוללת הסדרים לפרישת עובדים והכנות להקמת מפעלי הייצור של החברה בנגב. מהלכים אלה, ישולבו בהיערכותה מחדש של תעש והעתקת מרבית מפעלי הייצור של החברה ממפעליה במרכז הארץ למתחם תעש ברמת בקע שבנגב בשנים הקרובות", אמר היום.

על פי הערכות של בכירים בשוק הביטחוני, ניתן יהיה למכור את תעש ב 2 עד 3 מיליארד שקל. בשבועות האחרונים כבר ניכרת תכונה בקרב פעילים בשוק זה, למען הקמה של קבוצות שיתחרו על רכישת החברה מהמדינה- לאחר שרשות החברות הממשלתיות תעמיד אותה למכירה. על פי הערכות, מכרז כזה יפורסם בעוד כחצי שנה.

בכל מקרה, כבר בשבועות הקרובים יובא מתווה ההפרטה של החברה לאישור ועדת הכספים של הכנסת ואחריו, יפתח ההליך שבמסגרתו יפרשו מעל 1000 עובדים שאינם נחוצים לפעילות השוטפת של תעש. בתעש מועסקים כיום כ 3,500 עובדים.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון התייחס הערב להתפתחויות בהליכים להפרטת החברה ובירך על החלטת ועדת השרים: "זה צעד שהיה צריך להתבצע כבר לפני שנים אך הוא נמנע בשל מחלוקות שונות. טוב שהגענו לרגע הזה. תעש היא חברה שמצד אחד גוררת הפסדים גדולים שאיננו יכולים להשלים עם קיומם, ומצד שני מפתחת מוצרים מצוינים שמסייעים לביצור ביטחונה של מדינת ישראל. הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, מדובר בצעד שיש לו משמעות עצומה לכלכלת ישראל, להמשך פיתוח הנגב ולביטחונה של המדינה".

שר האוצר, יאיר לפיד: "פינוי תע"ש מקרקעות במרכז הארץ יסייעו לפתרון מצוקת הדיור ובניית עשרות אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש".

הממונה על התקציבים, אמיר לוי: מדובר בהחלטה חשובה, לאחר ניסיונות רבים ונשנים להפריט את החברה ולהבריאה, הגענו היום להסכמה משותפת, שתחסוך למדינה מיליארדי שקלים ותאפשר את פינוי מפעלי תעש במרכז הארץ ואת מחנות צה"ל קרן הקריה, מתחם 4 בצריפין ותל נורד בחיפה לצורך בניית אלפי יחידות דיור".