"נשלוט במסחר בחריש. נותנים שם היתרים כמו בטקסס"

בחודש אוקטובר האחרון זכתה חברת יהודה רחמים, בשיתוף עם חברת התשתיות זלמן בראשי ואחיו, במרבית שטחי המסחר המתוכננים בעיר חריש החדשה

בחודש אוקטובר האחרון זכתה חברת יהודה רחמים בשיתוף עם חברת התשתיות זלמן בראשי ואחיו במרבית שטחי המסחר המתוכננים בעיר חריש החדשה. תמורת 45 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח, זכתה הקבוצה באחד מתוך שני המגרשים הגדולים בחריש, הכולל 5.5 דונם ו-8,000 מ"ר שטחי מסחר ומשרדים (במגרש הנוסף זכה חנן מור) וכן ב-9 מתוך 10 מגרשים קטנים המיועדים להקמת מרכזים מסחריים שכונתיים קטנים, שיכללו 900 מ"ר מסחר (במגרש הנוסף זכה משה סלם).

לדברי יהודה רחמים, "לא חשבנו שנזכה בכל המגרשים שעליהם התמודדנו, אבל מבחינתנו זו היתה הפתעה טובה. אנחנו למעשה נשלוט בשטחי המסחר בחריש, שבסדר גודל שלה, היא ממש עיר חדשה. כל היזמים שזכו במכרזים ל-4,700 יחידות דיור הגישו בקשה לתוספת של 20% במספר הדירות (מתוקף תקנת שבס), וזה כבר יהפוך את ה-4,700 יחידות דיור ל-6,000. בנוסף, שתי תוכניות (תב"עות) נמצאות באישור סופי לעוד 6,000 דירות, כך שנכון להיום היא תהיה עיר של 12 אלף יח"ד, והיא עוד צפויה לגדול".

- כמה זמן זה ייקח?

"צריך להבין שהקימו ועדה מקומית מיוחדת רק לענייני חריש. הוועדה קמה בבוקר, מקבלת בקשות מיזמים להיתרי בנייה, ומוציאה היתרים. זה דבר שפה לא הכרנו, רק בטקסס. היום יש בחריש רק אדמת טרשים, וכבר יש היתרי בנייה ל-1,500 יחידות דיור. זה אומר שתוך שלושה חודשים נתחיל לראות מנופים בחריש. כמו שמכלום צמחה יום אחד העיר מודיעין. אנחנו גם התמודדנו על המכרזים למגורים בחריש והצטערנו שלא זכינו".

- איך קובעים תמהיל מסחרי למקום שעדיין לא ברור מי יגור בו - חרדים? חילונים? כיפות סרוגות?

"לנו ברור מאוד מי יהיה קהל היעד. חריש תוכננה בהתחלה כעיר חרדית, אבל כל ההצעות של העמותות החרדיות נפסלו ובסופו של דבר יהיו בה פחות או יותר 15% חרדים. 40% מחריש תהיה חילונית, 45% חובשי כיפות סרוגות ורק השאר חרדים שזכו במסגרת עמותה אחת. נכון שדברים גם יכולים להשתנות, אבל לא בסדרי גודל משמעותיים.

"מעבר לכך, החרדים שיגורו בחריש יהיו חרדים כמו באלעד, שיוצאים בבוקר לעבוד וחוזרים הביתה. זה לא בית"ר עילית. וחוץ מזה, עיר חדשה צריכה סופרמרקט, זה לא משנה מבחינתנו אם זה לדתיים או לחילונים, ואנחנו מנהלים מגעים עם רשתות קמעונאיות גדולות. בנקים רוצים לבוא לשם וגם כל קופות החולים יהיו שם. בחריש יגורו משפחות עם 4-5 ילדים בממוצע, שזה 6-7 נפשות בבית. מכאן הוועדה המקומית הגיעה למסקנה שבחריש יגורו 70 אלף איש".

- איך ייראו המרכזים המסחריים בחריש?

"המרכז הגדול יכלול 8,000 מ"ר שבערך מחצית ממנו מסחר, ומחצית משרדים, מרפאות וכו'. כבר חתמנו על הסכם עם רשת קמעונאית גדולה שתשכור 1,500 מ"ר והמחיר במרכזים ינועו בין 90-150 שקל למ"ר, תלוי בשטח החנות. אין לנו כוונה למכור את המרכזים, אנחנו מנהלים היום כמה מרכזים מסחריים בצ'ק פוסט בחיפה, בבית וגן בירושלים ובכפר יונה, ויש לנו ניסיון בניהול שלהם".