יו"ר אל-על יורד ל-40% משרה - וישתכר 636 אלף שקל בשנה

מדיניות התגמול של חברת התעופה אינה כוללת אופציות לבכירי החברה וצפויה להפחית כ-50% בשכר היו"ר עמיקם כהן, שלא יזכה לבונוס שנתי בגין 2013 ■ המנכ"ל שיחליף את אליעזר שקדי צפוי להשתכר 100-150 אלף שקל בחודש לפני בונוס

חברת התעופה מקצצת את כנפי השכר לבכיריה: יממה לאחר שמנכ"ל אל על , אליעזר שקדי, הודיע על פרישתו מהתפקיד, לאחר ארבע שנים במהלכן הסתכמה עלות שכרו בכ-23 מיליון שקל, מזמנת חברת התעופה אסיפת בעלי מניות מיוחדת, לצורך אישור מדיניות התגמול בחברה וקביעת תנאיו של היו"ר, עמיקם כהן.

מהזימון לאסיפה עולה, כי אל על הפיקה לקחים מהביקורת הרבה שהופנתה כלפי השכר הגבוה לו זוכים נושאי המשרה הבכירים בחברה, לאחר שבשנים 2005-2012 הסתכמה עלות השכר של חמשת בכירי אל על בסכום מצרפי של 125 מיליון שקל.

במדיניות התגמול החדשה נקבעה תקרה לבונוס השנתי שיוכלו לקבל מנהלי החברה, כשהבונוס השנתי המקסימלי למנכ"ל יעמוד על 3 מיליון שקל. בנוסף, הבונוס לשנה נתונה יינתן באופן מדורג על פני שלוש שנים, על מנת להבטיח איזון בין שנים שבהן נרשם רווח גבוה יחסית, לשנים בהן הוא נמוך או שלא מושג רווח כלל.

ביחס לתוכנית, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה, נקבע כי על החברה להשיג בתקופה של שלוש שנים (2014-2016) רווח מצטבר לפני מס גדול או שווה לסך של 30 מיליון דולר, על מנת שנושאי המשרה יהיו זכאים לקבל את מלוא המענק.

כך יימנע מצב שבו בשנה מאוד מוצלחת יקבל מנכ"ל החברה בונוס גבוה במזומן, כפי שאירע בשנת 2010, אותה סיימה אל על ברווח של 57 מיליון דולר. עלות שכרו של שקדי באותה שנה - הגם שהרווח נבע רובו ככולו מגורמים אקסוגניים (מחירי דלק נמוכים ושער דולר גבוה) - הסתכמה ב-16.8 מיליון שקל, מתוכם 11.4 מיליון שקל בונוס במזומן (ומחצית מסכום זה העביר שקדי לצורך הקמת קרן מצוינות בחברה).

שכרו של היו"ר יקוצץ בכחצי

באשר לסמנכ"לים של אל על, הללו לא יזכו לקבל בונוסים בשנה שבה הרווח השנתי של החברה לפני מס יהיה נמוך מ-10 מיליון דולר. ברווח גבוה יותר יהיו זכאים הסמנכ"לים לבונוס הנגזר מגובה הרווח השנתי, אולם בכל מקרה הוא יהיה מוגבל למחצית מהיקף שכרם השנתי, ובין הקריטריונים לקבלתו תידרש עמידה ביעדים.

מדיניות התגמול של אל על נוסחה לאחר שחברי ועדת התגמול קיימו לא פחות מ-12 פגישות. חברי הוועדה כללו את היו"ר כהן (שלא השתתף בדיונים על קביעת שכרו), וכן את הדירקטורים - פיני גינזבורג, תמר בורוביץ'-מוזס, אברהם ביגר ושלמה חנאל. בנוסף, מדיניות התגמול נבחנה על ידי פרופסור משה צבירן.

מהזימון לאסיפה עולה כי בעלי המניות מבקשים לאשר שינוי בתנאי העסקתו של כהן, שמכהן בתפקיד היו"ר מפברואר 2009. שינוי זה, שייכנס לתוקף בתחילת שנת 2014, יכלול מילוי התפקיד בהיקף משרה של לפחות 40%, כאשר בתמורה לשירותי הניהול בהיקף זה יקבל כהן 53 אלף שקל לחודש (לא כולל מע"מ), או 636 אלף שקל לשנה. נציין, כי נכון להיום כהן ממלא את תפקיד היו"ר במשרה חלקית, ללא הגדרת היקף המשרה, בשכר חודשי של 102 אלף שקל.

חברי ועדת התגמול ציינו כי השכר אותו עתיד כהן לקבל גבוה פי 7.4 מעלות השכר הממוצע של עובדי החברה (ללא נושאי משרה בכירים), ופי 9.9 מהשכר החציוני. עלות השכר הממוצעת של עובדי אל על, כולל טייסי החברה, עומדת על כ-16.5 אלף שקל לחודש, אולם עלות שכרם של חצי מהעובדים נמוכה מכ-12.2 אלף שקל לחודש. נציין כי סעיף השכר באל על הינו מרכיב משמעותי בהוצאותיה: החברה מעסיקה כ-6,000 עובדים, והוצאות השכר השנתיות שלה, כולל של אנשי המכירות, נאמדות בכ-400 מיליון דולר.

בזימון נקבע כי כהן לא יהיה זכאי לבונוס בגין שנת 2013, על אף שהחברה צפויה לסיים שנה זו ברווח. באשר לשנים הבאות, כהן יהיה זכאי לבונוס בשיעור של עד 0.72% מהרווח הנקי השנתי של החברה לפני מס, אשר יהיה מוגבל לתקרה של 1.08 מיליון שקל. ולאחר שעם מינויו לתפקיד היו"ר קיבל כהן חבילת אופציות שנמצאות מחוץ לכסף, לא יונפקו לו אופציות חדשות.

תנאיו של מנכ"ל החברה שקדי לא יובאו לאישור האסיפה, לאחר שהודיע אתמול על סיום תפקידו. עם המנכ"ל החדש שיחליף אותו ייחתם חוזה העסקה חדש, כאשר שכרו החודשי יהיה בטווח של 100-150 אלף שקל. עם זאת ישנה בדוח התייחסות לתנאיו של שקדי, שבמסגרת הסכם ההעסקה שלו זכאי לתקופת הודעה מוקדמת בת 12 חודשים, וכן למענק פרישה שמחושב לפי מספר שנות עבודתו בחברה כפול משכורתו החודשית האחרונה, אשר עומדת כיום על כ-123 אלף שקל לחודש.

בזימון לאסיפה נכתב כי "מר שקדי הודיע באופן חד צדדי כי הוא מוותר באופן בלתי חוזר על רכיבים מסוימים בסעיפי המענק השנתי המגיעים לו, בהתאם להסכם ההעסקה, וזאת ביחס למענקים שישולמו בגין שנת 2012 ואילך. הוויתור מותנה בכך שמדיניות התגמול המוצעת תאושר על ידי האסיפה הכללית".

אל על מתקנת עיוות היסטורי ושולחת מסר לעובדי החברה

מדיניות התגמול שתובא לאישור בעלי המניות של אל על בחודש הבא, מסיימת עשור מאז הפרטת החברה שבמהלכו זינק השכר לו זכו מנהליה הבכירים, ללא כל פרופורציה לרווח הנקי המצטבר שרשמה אל על, ולבטח שלא לתשואה שהניבה לבעלי המניות.

אבל מעבר לתיקון עיוות היסטורי, שגרר ביקורת רבה ומוצדקת על התנהלות החברה, משגרת מדיניות התגמול שהתווה דירקטוריון אל על מסר חד וברור לטייסיה וליתר העובדים, אשר לא מוכנים כמעט להתפשר על תנאי ההעסקה שלהם, כחלק מהמו"מ להשגת הסכם עבודה קיבוצי בחברה.

נזכיר כי טייסי אל על, כפי שעולה מעבודה שהוכנה עבורם לצורך המו"מ על ההסדר הקיבוצי, זוכים לשכר שנתי ממוצע של 158 אלף דולר, לא כולל הטבות נוספות הניתנות להם.

בשנת 2011 הפחיתו נושאי המשרה הבכירה באל על, המועסקים בחוזים אישיים, עד 20% משכרם בשל המשבר אליו נקלעה החברה. אלא, שזו הייתה הפחתה זמנית, ובשנה הנוכחית הם חזרו לקבל את שכרם המלא. עם מדיניות התגמול העומדת לאישור, המבטיחה שגם בשנה מוצלחת לא יינתנו בונוסים אסטרונומיים למנהלי החברה, יכול להיווצר הגשר שיביא לחידוש המו"מ עם ועד העובדים, בדרך להסכם העבודה המיוחל.