נו, פרעו את השטרות?

בייל, קבאני, פלקאו, ניימאר ואוזיל: כששליש עונה מאחורינו, המסקנה במקרה שלהם היא די ברורה: שווה לבעלים של קבוצות כדורגל להכניס את היד לכיס

אין תשובה חד-משמעתית לחידה הזאת, שמלווה את הכדורגל שנים ארוכות: האם כסף גדול יכול לקנות הצלחה? שורה של מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות גורסים כי קבוצות שמשלמות שכר גבוה יותר לשחקנים שלהן, מגדילות באופן מובהק את הסיכוי לתהילה. ומצד שני, לא חסרים מדי עונה פרויקטים כושלים של קבוצות עשירות במיוחד. כמה דוגמאות אקראיות לכך מהעונה הקודמת: מנצ'סטר סיטי, צ'לסי, ריאל מדריד ואנז'י מחצ'לקה הרוסית - שחלקו ביניהן אשתקד שני תארים בלבד (הליגה האירופית לצ'לסי, גביע המלך לריאל).

אז האם כדאי למועדונים להשקיע ברכש מאסיבי ונוצץ, או אולי לנסות לפגוע בול עם סקאוטינג מבריק בשחקנים זולים וטובים? אם השליש הראשון של עונת 2013/14 יכול ללמד אותנו משהו, אז התשובה די ברורה: שווה לבעלים לשים את היד בכיס. העובדות? מוחלטות: כל חמשת שחקני הרכש היקרים ביותר של הקיץ האחרון נראים פשוט פנטסטי במקומות העבודה החדשים שלהם.

1. גארת בייל
סכום העברה: 91-100 מיליון אירו (מטוטנהאם לריאל מדריד)

לכאורה, כל תנאי הפתיחה היו נגד הקשר הוולשי: הוא נחת בקבוצה בה משחק כריסטיאנו רונאלדו; הוא הגיע למועדון שדורש בכל שנה הצלחות מטורפות, שלמות וזכייה בכל התארים - לא בדיוק הגישה לחיים השולטת בטוטנהאם; הוא לא עשה הכנה מסודרת לעונה בעקבות פציעות, והצטרף לסגל של ריאל בשלב מאוד מאוחר; וכמובן, היה גם את תג המחיר המטורף שלו, כשאף אחד לא האמין שבייל יצליח להצדיק את הכסף. כתב AP, ג'ון לסטר, המשיל: "לבצע עסקה כזאת בעיצומו של משבר כלכלי בספרד, זה מבחינת ריאל כמו התנהגות של חתול שמן, שמצית את הסיגר שלו עם שטרות כסף בוערים". לא רק פרשנים בזו לעסקת בייל - גם כוכבי עבר: ראול, אגדה בריאל מדריד, אמר בעדינות ש"טוטנהאם קצת נסחפו עם הערכת המחיר שלהם".

תנאי פתיחה לחוד, ומציאות לחוד: בייל נכנס למשבצת שלו בריאל "באופן מושלם", כפי שהגדיר זאת השבוע עיתון "האס". אחרי פתיחה מעט מהוססת במשחקיו הראשונים בבלאנקוס, הנצרה השתחררה, וב-13 הופעות במדריד רושם בייל מעורבות ישירה ב-16 שערים (9 גולים ו-7 בישולים). השיא הגיע בשבת מול ויאדוליד, כשבהיעדרו של רונאלדו, תפס בייל מנהיגות וכבש שלושער ראשון בריאל. רונאלדו, אגב, כבש את השלושער הראשון שלו בקבוצה רק אחרי 62 משחקים.

כל זה לא אמור להפתיע את מי שראה את בייל קוטף אשתקד את כל הפרסים האישיים האפשריים בפרמיירליג ומבשיל בגיל 24 לכדי שחקן וורלד-קלאס אמיתי. את השאלה האם זה שווה 100 מיליון אירו, או 90, או אולי רק 70 - צריך להשאיר למי שזה אכפת לו. עבור ריאל מדריד, מועדון הספורט העשיר בעולם שאם ימשיך בקצב הצמיחה הנוכחי שלו יחצה את רף המיליארד דולר הכנסות בתוך שנים ספורות - ההתעסקות הזאת חסרת משמעות.

2. אדינסון קבאני
סכום העברה: 64.5 מיליון אירו (מנאפולי לפ.ס.ז')

טייקון הקולנוע האיטלקי אאורליו דה-לאורנטיס הוא אדם שקצת מתקשה לשמור על הפה שלו, ובמשך השנים נפלטו לו כמה ציטוטים איומים ונוראיים ("לליאו מסי יש פיגור שכלי; נשים אנגליות לא מנקות את איבר המין שלהן"; אם אתה ספורטאי מקצועני אין לך צורך ללכת לזונות, כי אתה יכול להשיג כל בחורה"). אבל דבר אחד אי אפשר לקחת מדה-לאורנטיס: הוא יודע לעשות עסקים, והקבוצה שלו רווחית כבר שנים.

מהחוש הכלכלי של דה-לאורנטיס אפשר להתרשם גם באמצעות הסיפור של אדינסון קבאני. החלוץ הנפלא של נבחרת אורוגוואי נרכש על-ידי דה-לאורנטיס מפאלרמו ב-2010 תמורת סכום שהגיע בסופו של דבר ל-17 מיליון אירו. כעבור שלוש שנים והשבחה בשיעור של 280%, נמכר קבאני לפ.ס.ז' בתמורה למחיר השני הכי יקר של קיץ 2013 בשוק הכדורגל העולמי.

אז אמנם הצרפתים השקיעו כסף גדול בקבאני, אבל התפוקה שלו מצדיקה כל גרוש. לורן בלאן, המאמן של פריז, קרא בתחילת העונה להחתמה של קבאני "משנת חוקים". הוא טען כי "הליגה האיטלקית היא הקשה ביותר בעולם לחלוצים לבוא לידי ביטוי בה - ואם קבאני כבש שם למעלה מ-100 שערים, כנראה שיש בו משהו". עם 13 גולים ב-18 המשחקים הראשונים במדי אלופת צרפת, ואפילו תקינות (בינתיים לפחות) ביחסים שלו עם האגו הגדול והכוכב הענק זלאטן איברהימוביץ' - קבאני מוכיח לבעלים של פ.ס.ז', אנשי משפחת המלוכה הקטארית, וללורן בלאן - שהסוחר הממולח ההוא מנאפולי שחי בסרטים, לא "דפק" אותם.

אדינסון קבאני שחקן פ.ס.ז' / צלם: רויטרס
 אדינסון קבאני שחקן פ.ס.ז' / צלם: רויטרס

3. רדמאל פלקאו
סכום העברה: 60 מיליון אירו (מאתלטיקו מדריד למונאקו)

הרבה אנשים בקולומביה, במדריד ובאירופה כולה התאכזבו מהמהלך שבחר לעשות פלקאו. אחרי שהגיע לפיק אדיר בקריירה, והפך באופן מובהק לאחד מהשניים-שלושה חלוצים הטובים בעולם - החליט לעבור דווקא למונאקו. דווקא לעולה החדשה לליגה הצרפתית מהנסיכות הקטנטנה והעשירה באופן מופלג, שלא משתתפת אפילו במפעל אירופי, ובעונה שעברה ממוצע הקהל במשחקי הבית שלה היה נמוך יותר מזה של הפועל ב"ש.

לחובבי הרומנטיקה של המשחק, מעברים כאלו שנעשים אך ורק בשביל בצע כסף (יקבל כ-14 מיליון אירו נטו לעונה - מקום שלישי בפסגת המרוויחים מבין כדורגלני העולם, יחד עם איברהימוביץ', ואחרי ליאו מסי ורונאלדו), צורמים קצת בגרון. אבל יש מי שכל העסק הזה לא צורם לו בכלל: דמיטרי ריבולובלב.

לאוליגרך הרוסי שהשתלט על מונאקו יש חזון להפוך אותה ל"מועדון בוטיק", לבצע לה טרנספורמציה לקבוצה שצמרת הכלכלה העולמית מתחככת בה, וכרטיסים למשחקיה נמכרים במחירים לא הגיוניים, תמורת שירותי אירוח שלא ניתן לקבל כמותם בקאמפ נואו או בסן סירו, כמובן. מוקדם לדעת האם החזון יתממש למציאות, אבל לפחות על המגרש העסק מתקתק בינתיים: מונאקו מדורגת שלישית, מרחק קרוב לפ.ס.ז' המוליכה. פלקאו, באופן טבעי, הוא המנהיג של מונאקו על המגרש, השחקן הכי משמעותי שלה, וכובש בצרורות (9 שערים ב-14 הופעות). איאן הולימן, כתב ESPN, ניתח כך את הרכישה של הקולומביאני: "מונאקו לא מהמרת על הצלחה - היא מבטיחה אותה".

רדמאל פלקאו שחקן מונאקו / צלם: רויטרס
 רדמאל פלקאו שחקן מונאקו / צלם: רויטרס

4. ניימאר
סכום העברה: 57 מיליון אירו (מסנטוס לברצלונה)

הרכישה של הכוכב הברזילאי הצעיר היתה הניצחון הראשון של ברצלונה ב"קלאסיקו" העונה. ניימאר היה הבחירה הראשונה של פלורנטינו פרז, נשיא ריאל מדריד, ורק אחרי שנכשל בהבאת הגלאקטיקו התורן הזה - פנה למחוזות של גארת בייל.

מדובר בניצחון, כי ניימאר הפך מהר מאד להצלחה בקאמפ נואו. הוא הביא לקבוצה הטובה בעולם בשנים האחרונות רפרטואר טריקים וטכניקה אישית שאפילו למסי אין בשרוול, והשתלב במהירות במשחק המסירות של הקבוצה. "כולם מכירים את היכולות שלו - אין סיבה להיות מופתעים ממה שהוא עושה", קבע דני אלבס, מגן בארסה.

המספרים של ילד הפלא הברזילאי מוכיחים את הנקודה: 20 משחקים בכל המפעלים, מעורבות ב-16 שערים (5 גולים ו-11 בישולים), ובעיקר "תחושה שיש מי שמסוגל להמשיך את מסורת הסופרסטארים הזרים הגדולה של ברצלונה, אחרי קרויף, מראדונה, רונאלדו (הברזילאי), רומאריו, רונאלדיניו ומסי", כפי שנכתב על-ידי העיתונאי בן הייווארד באתר GOAL.

ניימאר שחקן ברצלונה / צלם: רויטרס
 ניימאר שחקן ברצלונה / צלם: רויטרס

5. מסוט אוזיל
סכום העברה: 50 מיליון אירו (מריאל מדריד לארסנל)

מסוט אוזיל הוא מטאור. תופעה. מסוג השחקנים שהופכים את משחק ההתקפה של קבוצת כדורגל על-פניו. הוא מתמחה יותר בפור-פליי, וקצת פחות בתכל'ס, ולכן אולי מקבל כותרות קצת יותר קטנות לאורך השנים. אבל אל תטעו באוזיל: למרות שאינו כובש בצרורות, בחמש השנים הקודמות הוא היה באופן ברור המבשל הכי גדול בכדורגל העולמי - 163 אסיסטים בסך הכל במדי ריאל מדריד, ורדר ברמן ונבחרת גרמניה. גם צ'אבי ואינייסטה הגדולים לא התקרבו למספרים האלו.

כשארסן ונגר, מאמן שב-17 שנה בארסנל נודע בזהירותו בשוק ההעברות, שלא לומר קמצנותו, אחד שמעולם לא רכש שחקן ל"תותחנים" תמורת יותר מ-20 מיליון אירו, החליט בקיץ לשים את כל הקלפים שלו על היד של אוזיל - הוא גרם לשוק טוטאלי בפרמיירליג. לראות את ונגר משלם 50 מיליון אירו על זוג רגליים אחד, נראה כמו הזיה. אבל ונגר כנראה הבין מה הוא יקבל, ואוזיל אישר עם 9 בישולים ב-15 משחקים (וגם 3 שערים).

"אוזיל הוא שחקן פנטסטי. מבחינת איכויות טהורות, זה השחקן הכי טוב שהגיע לפרמיירליג בקיץ הנוכחי", כתב שחקן העבר הדני של אייאקס וליברפול, יאן מולבי, בטורו ב"יורוספורט". מולבי דייק: אוזיל הוא חלום רטוב של כל חלוץ. מי לא היה רוצה לשחק ליד גאון כזה שיודע איך להאכיל אותך כל כך יפה? תראו את אוליבייה ג'ירו, החלוץ הצרפתי של ארסנל: בכל העונה הקודמת הוא כבש 11 שערי פרמיירליג. העונה, עם השגחה צמודה של אוזיל - יש לו כבר 7 שערים, עוד לפני הכריסמס.

אבל כדי שארסנל, המועדון עם יתרות המזומנים הגבוהות ביותר באנגליה ואחד המודלים הכלכליים הכי רווחיים בכדורגל העולמי, תדע שהיא באמת הצדיקה את המחיר של אוזיל - היא חייבת לקחת העונה אליפות. כי בשביל סתם לתפוס כרטיס לטופ-פור ולליגת האלופות, היא היתה יכולה להסתפק גם בג'רביניו וארשבין.

מסוט אוזיל שחקן ארסנל / צלם: רויטרס
 מסוט אוזיל שחקן ארסנל / צלם: רויטרס