גלעד ארדן למשטרה: פתחו בחקירה נגד חברת איקיוטק

לאחרונה פנו אל משרד התקשורת צרכנים רבים בתלונות נגד איקיוטק, ששלחה להם מכתבי חיוב ודרשה מהם תשלום חוב בגין שירותים שלטענתה סיפקה להם בעבר ■ ארדן: הגורם המחייב אינו חברת סלולר - לא בסמכותנו לבדוק

שר התקשורת גלעד ארדן פנה למפכ"ל המשטרה, ליועץ המשפטי לממשלה ולרשות לסחר הוגן על מנת שתיפתח חקירה בנוגע לתלונות צרכנים בנושא חיובים מחברת איקיוטק.

במכתב ששיגר ארדן אתמול (א') למפכ"ל יוחנן דנינו, ליועמ"ש יהודה וינשטיין ולממונה על הרשות להגנת הצרכן תמר פינקוס, ציין ארדן כי לאחרונה פנו אל משרד התקשורת צרכנים רבים בתלונות כנגד חברת איקיוטק בע"מ, ששלחה להם מכתבי חיוב ודרשה מהם תשלום חוב בגין שירותים שלטענתה סיפקה להם בעבר, באמצעות האינטרנט ובאמצעות הרשת הסלולרית.

מהמכתב עולה,כי מבירור שערך המשרד מול חברות הסלולר עולה כי מכתבי דרישת החוב שנשלחו ללקוחות אינם קשורים לחברות הסלולר ואינם מתייחסים כלל לחיובים שבוצעו באמצעות חשבונות הטלפון של חברות הסלולר. השירות שסופק, לטענת איקיוטק, היה בדמות מסרונים שנשלחו ללקוחות, שכללו מידע בנושאים שונים כגון בחינות קבלה (אודישנים), כרטיסים למופעים, חדשות מעולם הבידור, קבלת סרטי וידיאו והצעות עבודה.

במקרים שמשרד התקשורת בדק, דובר על תשלום עבור שירות המורכב בדרך-כלל מתשלום שבועי מתחדש בסך כ-15-20 שקל ותשלום נוסף עבור כל מסרון שנשלח בסך 2 שקלים.

בנסיבות הללו, משרד התקשורת מציין כי הוא אינו בעל הסמכות לטפל בתלונות אלה, כיוון שהגורם המחייב אינו חברת הסלולר. יחד עם זאת, השר ארדן פנה לגורמי הממשלה הרלבנטיים כדי שתיפתח חקירה, וייבדקו התלונות כנגד איקיוטק.

עד צוין במכתבו של ארדן כי גורמים במשרד התקשורת פנו ליחידת להב 433 (יאל"כ), אשר המליצו להעביר את הטיפול למפלג ההונאה במחוז תל-אביב. ממכתבו של ארדן עולה כי פניית משרד התקשורת למפלג ההונאה נענתה בתשובה כי לאור המלצתה של אושרה גז, סגנית פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), לפיה מדובר בעניין אזרחי ולא פלילי - החליט ראש אח"מ כי המשטרה לא תטפל בנושא, אלא כל צרכן יפעל בנושא בעצמו מול בתי המשפט.

"לאור ממדי התופעה אני סבור כי משטרת ישראל צריכה לחקור את הנושא. לא סביר שכל אזרח מאלפי האזרחים יפעל בעצמו בכדי להוכיח את ההונאה אשר לטענתו הונו אותו, וייאלץ לשכור שירותי עורך דין עור דרישת חוב של מאות שקלים", כתב ארדן לראשי רשויות האכיפה.

כבר באוקטובר חשף "גלובס" את שיטת הגבייה השנויה במחלוקת של איקיוטק. בכתבה על הקלות שבגביית כספים עבור שירותים מפוקפקים דרך חשבון הסלולר צוין כי אלפי צרכנים קיבלו מכתבי גבייה מאיימים מאיקיוטק, בדרישה לתשלום מיידי של אלפי שקלים. מדובר בגל מכתבים נוסף, לאחר שכבר באוגוסט האחרון סערו הרוחות עם שיגור מאות ואלפי מכתבים דומים מטעם החברה, בדרישה לשלם סכומי כסף גבוהים על שירותים שצרכו על-פי הטענה בעבר: הרשמה לאודישנים, שירותי היכרויות ועוד.

העובדה שמשרדי עורכי הדין חתומים על הקריאה לשלם בטרם עיקול, תוך איומים בהליכי הוצאה לפועל, הדאיגה ומדאיגה לקוחות רבים - כמו גם יציאתו של בעל החברה, בן אופק, לתקשורת בקריאה כי יגבה כל שקל ובטענה שהכול מגובה משפטית.

החיובים מתייחסים לרוב להרשמה שבוצעה לכאורה 6 או 7 שנים אחורה על-ידי קטינים באמצעות חשבון הסלולר. כיום רישיונן של חברות הסלולר קובע כי עליהן לשלוח לכל לקוח "טופס נגישות לשירותים", שבו הלקוח צריך לבחור בין פתיחה או חסימת המכשיר לשירותי גלישה ותוכן. בהיעדר טופס נגישות לשירותים חתום על-ידי הצרכן, ברירת המחדל היא חסימת המכשיר.

מאז אוגוסט מרכזת המועצה לצרכנות את הפניות בנושא ומנסה להתנהל מול איקיוטק ובעליה - ראשית בדרישה להציג ראיות לרכישה בפועל של אותם שירותים, דרישה שכפי הנראה לא נענתה עד כה באופן משביע-רצון.

לידי "גלובס" ממשיכים להגיע כל העת מכתבים דומים של צרכנים מבוהלים, שנדרשים לשלם אלפי שקלים.

במכתבו לגורמי האכיפה מציין ארדן כי במאות התלונות שהגיעו לידיהם, עולות טענות שונות כנגד החובות לכאורה לאיקיוטק, ובין היתר הטענה כי במועד הרישום לשירותי התוכן החייב היה קטין; החוב מופרך; מספר הטלפון אינו של החייב, היה חסום לשירותי תוכן או בוטל לפני שבוצע הרישום לשירות; השירות בוטל לפני שנים או שהתשלום על השירות בוצע במלואו.

ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים דיון בנושא ב-17 לחודש, בעקבות פנייה של חבר הכנסת בועז טופורובסקי.