"ישראל היא מקור של חדשנות. בדרום קרוליינה יש את כל המשאבים כדי להכניס את הרעיונות שלכם אל השווקים"

ג'ונתן צוקר, נשיא InterTech Group ויו''ר הארגון לשיתוף-פעולה ישראל-דרום קרוליינה, בראיון מיוחד ל"גלובס" לקראת ועידת ישראל לעסקים 2013

"הסבים שלי הגיעו ארצה מפולין לפני מלחמת השחרור. הם היו ממש 'חלוצים' והם לחמו למען עצמאות מדינת ישראל. אבא שלי נולד בתל-אביב, אבל בשנות ה-60 כולם היגרו לדרום קרוליינה, כך אמר ג'ונתן צוקר, נשיא InterTech Group ויו''ר הארגון לשיתוף-פעולה ישראל-דרום קרוליינה בראיון מיוחד ל"גלובס" לקראת ועידת ישראל לעסקים 2013. במסגרת הוועידה תגיע משלחת של עשרות אנשי עסקים מדרום קרוליינה כדי להשתתף ב-3 פאנלים שונים: אחד על הזדמנויות בתחום התעופה ותעשיית הרכב; השני בתחום הביומד והשלישי בתחום הקלינטק.

"הם הגיעו בלי גרוש. אבי בנה עסקים מאוד מוצלחים שאני ממשיך אותם היום, ולכן אני מאוד מעוניין בשגשוגה של הכלכלה הישראלית וגם בשגשוגה הכלכלית של דרום קרוליינה. המטרה שלי היא לקדם שיתוף-פעולה בין שתי הארצות, שיכול להניב הזדמנויות אדירות לשתי הכלכלות.

"ישראל היא מקור של חדשנות, ואני בטוח שאנו (דרום קרוליינה) יכולים לספק נקודת אחיזה יוצאת דופן כדי להיכנס אל תוך השוק האמריקאי ולשווקים הגלובליים. יש בדרום קרוליינה את כל המשאבים הדרושים כדי להכניס את הרעיונות החדשניים שלכם אל תוך השווקים", מוסיף צוקר.

"כלכלה רותחת"

צוקר, שמוביל את שיתוף-הפעולה בין ישראל לדרום קרוליינה, מדבר בגאווה על מדינתו ומספר כי היא המדינה הדרומית היחידה שחתמה על ההסכם למחקר ופיתוח עם ישראל. כמו כן, המדינה הדרומית הצליחה למשוך לא רק חברות בינלאומיות כגון "בואינג" - שהחליטה לבנות ב-2009 את דגם 787 בדרום קרוליינה - אלא גם תיירים שהפכו את המדינה הזו לאחת מבין 5 הערים המתויירות ביותר בעולם לפי מגזין "קונדה נאסט". צוקר מנסה לשכנע שעבור הישראלים, דרום קרוליינה היא "המקום בארה''ב לעשות עסקים, מקום שבו כל הרעיונות והיוזמות יהפכו למוצרים ממשיים מוכנים לשיווק".

"כלכלת דרום קרוליינה רותחת", מסביר צוקר, "ישנה כניסה די מאסיבית של כסף זר שמגיע לכאן מהשקעות ישירות, בעיקר של חברות רב-לאומיות. אנו מצליחים למשוך לכאן הרבה כסף".

הנתונים היבשים תומכים באופטימיות שצוקר מקרין: מאז ינואר 2011, הושקעו בדרום קרוליינה כ-9 מיליארד דולר בהשקעות ישירות ונוצרו כ-35 אלף מקומות עבודה חדשים. רק ב-2012 ייצאה דרום קרוליינה מוצרים ושירותים בסך 25.3 מיליארד דולר ל-197 מדינות בעולם. חשוב מכך, אנשי העסקים הישראלים שעייפו מהביורוקרטיה בארץ ישמחו לדעת כי לפי מגזין "Area Development", דרום קרוליינה דורגה במקום השני מבין כל מדינות ארצות הברית בתחום עשיית עסקים (Doing Business). אם לא די בכך, לפי מגזין Forbes, דורגה דרום קרוליינה במקום ה-5 בסביבה הרגולטורית התומכת עסקים.

צוקר מדגיש כמה סקטורים בתעשייה שבהם יש לדרום קרוליינה יתרונות מובהקים שאנשי העסקים הישראלים יכולים ליהנות מהם. תעשיית הרכב והתעופה היא אחת מהם. לדבריו, "חברת BMW חנכה מתחם לפני עשור ותמרצה את כלל תעשיית הרכב כאן. הכניסה של 'בואינג' לאזור ב-2009 רק הכניסה עוד מרץ לאותה תעשייה שהגיעה כבר ל-200 חברות תעופה ורכב ול-23 אלף עובדים כיום רק בתעופה. לזה צריכים הוסיף עוד 45 אלף עובדים בכ-250 חברות בתחום הרכב".

בתחום הביומד, 3 האוניברסיטאות הממוקמות במדינה יצרו שיתוף-פעולה בתחום המחקר בביומד. נוכחות ישראלית כבר קיימת בתחום בדרום קרוליינה - לחברת NEUROQUEST הישראלית ישנו מרכז מחקר באזור" סיפר צוקר.

לפרטים נוספים ולהרשמה, ניתן להיכנס לאתר ועידת ישראל לעסקים 2013 - כאן