ערוץ 10 - אסיר ברישיון

גם אם ערוץ 10 יקבל רישיון, זה לא יחולל מהפכה אמיתית בשוק

שעון החול אוזל. נותרו 29 ימים בלבד עד המועד האחרון שבו ערוץ 10 יידרש להציג את המסמכים הנדרשים ממנו לצורך מעבר לרישיון. לא ברור עדיין מה בדיוק קורה בצמרת הבעלות של הערוץ. ג. יפית בפנים או בחוץ? רון לאודר בפנים או בחוץ? ומה עם ארנון מילצ'ן? ויוסי מימן, האם הוא באמת הסלע היציב היחיד עליו נסמך הערוץ המדשדש הזה?

ועדיין, בערוץ 10 נחושים - הם צפויים לעמוד מול הרשות השנייה על שתי הרגליים (טוב, אחת לפחות) בשבועות הספורים שנותרו, ולהושיט את המסמכים שייקחו אותם אל השלב הבא בחייהם הקצרים ועמוסי התלאות.

עד לפני שנתיים, כשהשר משה כחלון העביר את חוק המעבר לרישיון, זה היה נראה כמו התקווה הגדולה של השוק הזה. החוק הזה אמור היה לפתור שתיים מהאנומליות הגדולות ביותר של התעשייה הישראלית.

האחת היא עובדת הזכיינות. לא ייתכן הרי שגוף ישקיע מאות מיליונים בערוץ טלוויזיה, ישקה אותו בזיעת אפיו - ולבסוף יעמוד למכרז וייאלץ שוב להוכיח את מסוגלותו לקיים את בן טיפוחיו. כך נולדו בועות הענק של הערוצים המסחריים והבטחות שקשה לממשן.

האנומליה השנייה היא העובדה שערוץ 2 בנוי משני גופים מתחרים זה לזה. כשקשת ורשת דוחקות זו את מרפקה של זו בתוך שבוע שידור אחד, הן אמורות לקיים ביחד את רשת שידור אחת ומצליחה.

זו הייתה שנה מפרכת בעבור ערוץ 10, שקיווה להגיע אל סופה עם הבטחה ברורה לרישיון הנכסף. בדרך הרייטינג אכזב, ההכנסות התמעטו, ובעלי המניות התנדנדו. רק הרישיון נשאר ההבטחה האיתנה ליציבות - השגתו תהיה כמו השגה של מגנט רב-עוצמה שימשוך משקיעים מכל עבר.

אלא שככל שהמועד הזה מתקרב (בקשה לרישיון בסוף השנה, וקבלתו בפועל - אחרי עמידה בכל הדרישות - ב-2015), נראה כי ההרפתקה הזו לא באה אל קצה. גם אם יעניק חיים לערוץ למשך 15 השנים הבאות, הרישיון של ערוץ 10 לא יחולל מהפכה אמיתית. הסיבה המהותית לכך היא שקשת ורשת עדיין יהיו לכודות בתוך זכיינותן בערוץ 2.

לשקם את השוק, לשקם את החוק

בשוק התקשורת יש תמימות-דעים אשר חוצה את הזכייניות, הרגולטורים, היועצים האסטרטגיים ואנשי שוק הפרסום - אין מקום ליותר משני שחקנים בשוק. ואם כבר שני שחקנים בשוק, אז בשני ערוצים נפרדים, זאת על מנת להבטיח גם תחרות אמתית ובריאה בשוק.

תעשייה שבה יש 3 גופים בשני ערוצים אינה בריאה, גם אם אחד מהם מחזיק ברישיון. וכאן, בעוד שלערוץ 10 יש את היכולת לצאת כבר לרישיון, יכולות לעבור עוד שנים ארוכות ביותר עד שזכייניות 2 יצטרפו אליו.

עד אז, גם תחת אותו רישיון נכסף, הוא ייאלץ להתמודד עם אותו השוק בדיוק - שוק בו הוא נמצא בנקודת נחיתות ובתלות הולכת ומתמשכת בהזרמת כספים מצד בעלי המניות שלו. גם אם יגיעו עכשיו בעלי מניות אחרים ועשירים, זה לא ישנה את העובדה שהערוץ יתקיים רק אם הם ימשיכו להחיות אותו - ולא בזכות שוק תחרותי בריא ומכניס.

קשת ערוכה ומזומנה לצאת לרישיון כבר היום. יש התבטאויות מתועדות בעניין של בכיריה (בארץ ובעולם). רשת, שנזהרה מלצאת בהצהרות בעניין, נמצאת במצב טוב מאי-פעם. אך פתאום טוב להן ביחד בערוץ הלחוץ. נדמה כי הן מביטות מהצד ונהנות מהסחרור של ערוץ 10. לא קשה להמר שיש בהן מי שאף מייחל למיתתו. אף אחת מהן אף לא יכולה להתמזג איתו ללא אישורה של האחרת, כך שגם סיכוייה של אפשרות זאת קטנים.

על מנת לשקם את השוק הזה - צריך לשקם את חוק הרישיונות. לעודד ולאפשר לזכייניות כולן לצאת כבר היום לרישיון - יחד עם ערוץ 10, לתת להן עדיפות בניהול השוק הזה ולהגדיל את החסמים בפני כניסה של שחקנים חדשים שעתידים אולי להגיע בעתיד. כי אם לא די בחטאי החוק הזה היום, הוא גם מאפשר לעוד כוחות להיכנס לזירה המצומצמת והקטנה. אז, שום רישיון לא יגן על איש מפני התמוטטות השוק כולו.