הקרנות המנייתיות גייסו בחודש נובמבר 680 מיליון שקל

למרות הסכום הנאה, מדובר בירידה מסוימת לעומת החודש הקודם ■ קרנות האג"ח ממשיכות לרכז את רוב כספי הציבור: 2.7 מיליארד שקל גויסו בקרנות האג"ח הכלליות, ו-520 מיליון שקל באג"ח הקונצרניות

לא רק הבורסה המקומית ובורסות העולם - גם ענף קרנות הנאמנות שובר שיאים. נכסי תעשיית קרנות הנאמנות הגיעו בנובמבר לכ-229 מיליארד שקל - גידול של יותר מ-35% מתחילת השנה ושיא של כל הזמנים. במהלך החודש גייס הענף כ-5 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, ומתחילת השנה גייסו הקרנות הללו 30 מיליארד שקל. בסך הכל גייסה תעשיית קרנות הנאמנות 50 מיליארד שקל מתחילת 2013.

הקרנות שגייסו את הסכומים הגדולים ביותר היו קרנות האג"ח בארץ כללי, שגייסו כ-2.7 מיליארד שקל והניבו תשואה חודשית ממוצעת של 1%. אפיק זה מרכז גם את עיקר הגיוסים מתחילת השנה, לאחר שמשך אליו למעלה מ-20 מיליארד שקל.

עוד בלטו בגיוסים קרנות האג"ח הקונצרניות, שהניבו בנובמבר תשואה של כ-1% וגייסו כ-520 מיליון שקל - עלייה של כ-30% לעומת הגיוס אוקטובר. מתחילת השנה הניבו קרנות אלה תשואה ממוצעת של כ-8.5%.

על רקע השיאים שרושמת הבורסה המקומית בחודש החולף המשיכו לבלוט גם הקרנות המנייתיות בארץ, שמתחילת השנה הניבו למשקיעים תשואה ממוצעת של כ-20%. במהלך החודש החולף גייסו הקרנות הללו כ-386 מיליון שקל, בעיקר באמצעות קרנות משולבות (קרנות 90/10 או 80/20, שמשקיעות 10%-20% במניות). הקרנות המנייתיות בחו"ל גייסו בנובמבר כ-300 מיליון שקל. בסך הכל הקרנות המנייתיות (בארץ ובחו"ל) גייסו בנובמבר כ-680 מיליון שקל, האטה של כ-15% בקצב הגיוס לעומת החודש הקודם.

בניגוד למגמה שאפיינה את רוב חודשי השנה, ובדומה לאוקטובר, גם בחודש החולף נרשמו פדיונות באפיק הקרנות הכספיות. קרנות אלה ספגו פדיונות בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל (רובו המכריע בקרנות הכספיות של מיטב דש). כל האפיקים הניבו בנובמבר תשואות חיוביות, והתשואה בתעשייה עומדת על כ-7.5% בממוצע מתחילת השנה.

פדיונות ענק בכספיות מיטב דש

מבין מנהלי קרנות הנאמנות, בלטה בנובמבר לטובה ילין לפידות. חברת הקרנות של בית ההשקעות הייתה המגייסת הגדולה ביותר בקרנות המסורתיות, עם 903 מיליון שקל. קרנות הנאמנות של ילין לפידות ממשיכות ליהנות ממומנטום חיובי בחודשים האחרונים, ולאחרונה הפכה חברת הקרנות שלו לשחקן השביעי בגודלו בתעשיית קרנות הנאמנות, עם נכסים בהיקף של כ-13 מיליארד שקל ונתח שוק של כמעט 6% מהענף.

מי שעוד בלט לטובה היה פסגות, שגייס בנובמבר 864 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, אך ספג פדיונות של כ-290 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

בהקשר זה נזכיר את מיטב דש, חברת קרנות הנאמנות הגדולה בענף, שגייסה בחודש החולף 465 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, אולם ספגה פדיונות עתק בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל בקרנות הכספיות. זאת, על רקע העלאת דמי הניהול בחלק מקרנות אלה. נזכיר כי רוב נכסי חברת הקרנות של מיטב דש (60%) מנוהלים בקרנות כספיות.

גם מנורה מבטחים ספג פדיונות, ובחודש החולף איבדו הקרנות הכספיות שלו 203 מיליון שקל, לצד גיוס של 53 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. בסך הכל חברת הקרנות של מנורה מבטחים ספגה בנובמבר פדיונות של 149 מיליון שקל. מנגד, מי שבלט בגיוסים בקרנות הכספיות היה אי.בי.אי, עם 289 מיליון שקל. בחודש החולף גייסו קרנות בית ההשקעות 556 מיליון שקל, כאשר 268 מיליון שקל מהם זרמו לקרנות המסורתיות.

גם עיקר הגיוס של השחקן השלישי בגודלו בענף, הראל פיא, היה לקרנות הכספיות. בית ההשקעות גייס לקרנות אלה 278 מיליון שקל, לצד גיוס של 266 מיליון שקל בקרנות המסורתית.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות